• binizziz90

1åring jätte dålig sömn!

Sonen på snart 13månader har i tre veckors tid sovit uselt... Natningen fungerar som vanligt, sen sover han 2 timmar innan allt börjar. Då vaknar han minst en gång i halvtimmen och gråter, ibland vaknar han tom oftare :/ Så håller han på tills det är dags att kliva upp, det enda han vill ha på natten är nappen och att man buffar till honom. Om man stoppar in ett finger så känner man två knölar där kindtänderna ska komma upp, är det dom som spökar? Han började även dagis vid sin ettårsdag, men där går det jätte bra. Någon som har haft liknande problem? Håller på och brytet ihop utan sömn, väntar ju barn nr2 dessutom så sömn är efterlängtat.

• Svar på tråden 1åring jätte dålig sömn!
  • Natulcien

Men det började alltså i samband med förskolestarten..? Då kan det mycket väl vara det som spökar. Även om det synbart "går bra" så är det ju en enorm omställning för ett sånt litet barn. Sover ni tillsammans med honom? Annars kanske ni kan prova det. Kanske han behöver mer närhet och trygghet just nu..?

• Lilapenny

Tror också det är dagisstarten, samma sak hände för min kompis å hennes dotter.

• binizziz90

Ja det började någon dag efter dagisstarten. Men hur ska man göra för att få honom att sova bättre? Han har aldrig velat sova i vår säng, vaknar då oftare och bara vrider och vänder på sig.. Hur lång tid tog det för din vänninas dotter innan hon började sova bra igen? Sonen har ju sovit hela nätter sen han var 3 månader, så det här är en stor omställning för oss :( Han är hur glad och go som helst på dagarna, äter lite dåligt pga tänderna men annars är allt som vanligt om dagarna :)

• Natulcien
    Om det beror på förskolestarten så är det väl en oro/otrygghet i honom, och då får ni ju försöka ge honom så mycket trygghet och närhet det bara går all övrig tid.
    Går han långa dagar? Kanske går det att minska ner på tiden?

Tills vidare får ni väl turas om att ta vaknätterna, så att ni får sova varannan natt i alla fall..?
  • binizziz90

Han går Mån-Tors mellan 9-15 för då går jag i skolan, sambon jobbar i norge så är hemma var tredje vecka, den veckan är även sonen hemma. Så någon hjälp på nätterna kan jag inte få.. Så det är egentligen bara att vänta ut det? Tills han skapat tiööräckligt med trygghet på dagis kanske.

Svar på tråden 1åring jätte dålig sömn!