• mianyckelpiga

Var ska semesterresan gå?

Jag är riktigt sugen på att åka utomlands till värme strax efter jul. Funderar på Thailand eller jag har dock inte rest så mycket och de gånger jag gjort det har andra bokat resa och fixat allt. Jag behöver därför tips på var vi kan tänkas åka, hur vi ska åka och prisläge. Vi är en familj på en 6-åring och en 2,5 åring. Vill gärna bo bekvämt och över 3+ i standard. Jag är mer planerande, medan maken är rätt spontan. Eftersom vi har barn skulle det vara bra med pool på hotellet men även nära till strand. Är väldigt kluven på om vi vill ha 2-rumslgh och detta med barnklubb. Tror det beror lite på destination. Nån som vill agera researrangör? Ställ gärna fler frågor om jag missat nått :)

• Svar på tråden Var ska semesterresan gå?
  • pussgurkan86

vi funderar också på thailand men vi vill åka precis innan jul isf så jag inte missar skolan, hur mycket vill ni lägga ner på resan?? thailand är ju rätt dyrt men det är varmt och skönt

• mianyckelpiga
    pussgurkan86 skrev 2012-09-23 18:45:46 följande:
    vi funderar också på thailand men vi vill åka precis innan jul isf så jag inte missar skolan, hur mycket vill ni lägga ner på resan?? thailand är ju rätt dyrt men det är varmt och skönt

Vet inte riktigt faktiskt. Blir ju dyrare till Thailand i och med att vi är borta 2 v, men värmechanserna är ju bättre.
  • Febreg

Thailand!
    Har själv varit där två gånger, ena gången i Krabi och andra i Phuket.
    Skulle nog säga att Phuket är mer barnvänligt, men enligt mig är det finare i Krabi.

Har även varit 3 gånger på Gran Canaria runt jul/nyår, men då har det nästan alltid regnat halva veckan

• mianyckelpiga
    Febreg skrev 2012-09-23 19:11:40 följande:
    Thailand! Har själv varit där två gånger, ena gången i Krabi och andra i Phuket. Skulle nog säga att Phuket är mer barnvänligt, men enligt mig är det finare i Krabi. Har även varit 3 gånger på Gran Canaria runt jul/nyår, men då har det nästan alltid regnat halva veckan

Usch då, det lät inte lovande. Hur har ni rest till Thailand? Charter eller flygstol och bokat hotell hemifrån?
  • Febreg
    mianyckelpiga skrev 2012-09-23 20:51:39 följande:

Usch då, det lät inte lovande. Hur har ni rest till Thailand? Charter eller flygstol och bokat hotell hemifrån?
    Vi har bokat charter, tycker det är smidigast så, kan vara skönt också om man reser med barn att ha allt ordnat hemifrån.
    Bodde på ett av fritidsresors Blue Village när vi var på Phuket, tror dock dom har tagit bort Blue Village därifrån, men hotellet finns nog kvar! detta var 2010.
  • mianyckelpiga
    Febreg skrev 2012-09-23 21:29:28 följande:
    Vi har bokat charter, tycker det är smidigast så, kan vara skönt också om man reser med barn att ha allt ordnat hemifrån. Bodde på ett av fritidsresors Blue Village när vi var på Phuket, tror dock dom har tagit bort Blue Village därifrån, men hotellet finns nog kvar! detta var 2010.

Ok ska spana och fundera lite med maken. Tack för tipsen!
  • Febreg
    mianyckelpiga skrev 2012-09-23 21:44:10 följande:

Ok ska spana och fundera lite med maken. Tack för tipsen!
    Gör så, Mexico ska också vara väldigt, väldigt fint, många jag pratat med som sagt att det är det finaste stället dom varit på. Då främst Yucatan halvön (playa del carmen).

Lycka till!
  • Aimee68

Du säger strax efter jul. Kan ni vänta tills skolorna börjat så sparar ni många sköna kronor. Det är nåt vi själva tyvärr inte kan göra då vi har så stora barn och det är svårt med ledigheter på mer än en vecka på skoltid. Vill ni åka direktflyg? Många bokar annars med en mellanlandning och kommer undan billigare. Inget vi gjort eller kommer göra själva. Finns massor av sidor på nätet, tex destination, flygresor.se reseguiden etc. På bl.a. Reseguiden kan man även gå in och boka hotell väldigt smidigt. Blir betydligt billigare än charter. Tex har vi hittat ett fyrstjärnigt all inklusive hotell i Turkiet v 43 o v44(nov.lovet), för två vuxna, en tolv o en femtonåring för 7560 kr. Superbilligt då all mat ingår o två veckor, eller hur? Men så klart man inte ska ha mer än Max frukost i Thailand:) Kanarieöarna är lurigt den tiden. Isf först i mars- nov om ni vill ha värme. Har varit där flera ggr under julen o jan, feb med rätt ostadigt väder. Kap verde kanske?

Svar på tråden Var ska semesterresan gå?