• Susodus

    Hjälp om missfallsrisk och cederträolja

    Hej, har använt cederträolja mot pälsängrar och fått huvudvärk och hosta efter det, men vem vet om det beror på oljan eller virus, nu läste jag efteråt att man ska undvika det när man är gravid eftersom det innehåller tujon som kan framkalla missfall, speciellt de 4 första månaderna, är det någon som vet? Nu vädrar vi och jag har inte känt något konstigt hittills, är i v 16 snart 17. Ringde vårdupplysningen som kopplade till giftcentralen som inte visste, det enda var ngt om ngn hästsalva där hästar fått håravfall vid behandlade ytor. Men för gravida hade de ingen information. Hittar inget om hur stora mängder som är skadliga, det stod att inandning räckte. Hur orolig ska man vara?

  • Svar på tråden Hjälp om missfallsrisk och cederträolja
  • jesslaw

    Jag använde cederträolja för att göra mig av med hästmyror. Var då i 5:e månaden, är nu i 7:e månaden. Inte känt nåt konstigt, bebisen rör sig aktivt! Hörde också efter att jag använt det att man skulle undvika det.......

  • Kabroska

    Hej, någon som har någon insikt i detta? Vi är gravida i vecka 12 och är väll lite extra nojiga. Råkade göra samma sak, dvs spreja lister osv i lägenheten för att bli av med pälsängrar, sen så googlade jag på det... Som jag förstår det så är det om man applicerar det på sig? Eller gäller de lukt också? Skrubbade bort där jag kommer ihåg att jag sprejade, men det är ju relativt starkt så de luktar ju fortfarande cederträ och kommer väll göra det ett litet tag framöver också. 

  • Adalina

    Hej
    Jag råkade göra samma misstag. Är det någon av er som fött barn efter inandning av cederträolja och hur gick det?

Svar på tråden Hjälp om missfallsrisk och cederträolja