• Obsessed Feelings

Smutsbruna fläckar kring halsen som inte går att tvätta bort?

Min pojke på 6 år har ljusbruna fläckar kring halsen, dom liknar det dom kallar "Café au lait-fläckar", men är inte säker på att det är det.

Hittade nån länk till en fråga som gällde någon 15-årig tjej som hade sådana fläckar och expertsvaret mamman fick var att det kan vara något med upptagningsförmågan av insulin som kan leda till diabetes 2.

Jag blev lite orolig efter att ha läst detta och tänkte nu kolla med er om ni har nån aning om vad det kan vara? Det ser precis ut som att han skulle vara riktigt smutsig kring halsen, men skrubbar man på det så försvinner det inte...     

***I blame my psychopathic twin***
  • Svar på tråden Smutsbruna fläckar kring halsen som inte går att tvätta bort?
  • Cicci8001

Vill också gärna veta. Min 5-åriga pojke har också det. Ser ut som pigmentfläckar ner bakom öronen, på halsen och har även börjat få lite på kinderna.

• Busbellan

Det har min dotter med, men har tyvärr ingen aning om vad det är

Mamma till Nora, August och Ella
  • tinis77

Min sjuåring har oxå sånt, har sett ungar i hans klass som har det med.

• kutiom

Det hade min dotter (sex år) också, på halsen, men nu har detta försvunnit. Skumt.

• Karlaa

Jag hade något sådant i tonåren, kommer inte ihåg vad det var (någon svampinfektion kanske?). Gick att tvätta bort med medicinsk bensin i alla fall, doppat på en bit bomull. Tog lång tid innan läkarna kom fram till var det var :)

• Krussidull

Min tös är 7 år. Har det vid halsen i hålet där. Struphuvudet. Ser ut som gammal smuts. Ljusbrunt/ brunt men går inte att få bort. Har till och med försökt med nageln. Trodde att vi missat i duschen men ändå inte då hon duschar el. badar varje dag. Har startat en tråd tidigare om att hennes urinmängd ökat. Kanske ska kolla sockret iaf? Fläcken ser konstig ut i alla fall.

• skruttan8

Har alla mina tre barn dåd och då och det är SMUTS!!!!! Ta olivolja på en bomullstuss gärna efter varmt bad/dusch och det går att tvätta bort!

• Busbellan

Nej, här är det inte smuts går inte att få bort det är väl det första man försöker

• Paisley

Vart finns det där expertsvaret? Det verkar som att antingen dom eller du har blandat ihop två olika åkommor.

Det där med risk för diabetes heter Acanthosis Nigricans, du kan googla det. Det ser inte ut alls som du beskriver det. Då har man mörk pigmentering tex vid knogar, anklar osv.

Det kan vara cafe au lait fläckar, men det kan också vara en svampinfektion i huden som heter Tinea versicolor. Det är ofarligt och behandlingsbart. Cafe au lait fläckar är inte heller farligt, men kan hänga ihop med en del andra sjukdomar. Det är dock ingenting man ska oroa sig för om barnet mår bra och utvecklas bra.

Detaljerna är helheten
  • Paisley

Tinea versicolor

Cafe au lait fläck
    Detaljerna är helheten
  • Paisley

Oj, något fel på första bilden. Men i alla fall Tinea kan det vara, fläckarna kan vara ljusbruna, men det är vanligare att de är ljusare än den vanliga huden. Men kanske inte på oss ljusa européer då. Fast jag tror mer på cafe au lait fläckar som du beskriver. De kan vara mycket ljust bruna, de behöver inte vara så jättestora som på bilden.

Detaljerna är helheten
  • Paisley
    Busbellan skrev 2012-09-24 16:39:49 följande:
    Nej, här är det inte smuts går inte att få bort det är väl det första man försöker
    Ett av mina barn har det på ryggen. De sa på vårdcentralen att du vet väl om att det inte är något konstigt? Det är bara ett födelsemärke. Fast han har inte haft det sen han föddes. Cafe au lait fläck menade de i alla fall.   
    Detaljerna är helheten
  • Busbellan
    Paisley skrev 2012-09-24 17:12:29 följande:
    Ett av mina barn har det på ryggen. De sa på vårdcentralen att du vet väl om att det inte är något konstigt? Det är bara ett födelsemärke. Fast han har inte haft det sen han föddes. Cafe au lait fläck menade de i alla fall.   

Jag gissar att det kanske kan vara svamp på dottern men är inte säker. Har själv haft svamp på huden och när man gnuggade på det så lossnade liksom lite hudflagor, men vara på fläckarna och det är samma sak på dottern. Får inhandla det schampot jag hade för att behandla mig själv och se om det hjälper
  • Krussidull

Ska prova olivolja med är tveksam då det inte ens går bort med nagel hjälp. Men ingen skulle vara gladare än vi inget skoj att gå runt smutsig

• Karlaa
    Busbellan skrev 2012-09-24 17:29:35 följande:

Jag gissar att det kanske kan vara svamp på dottern men är inte säker. Har själv haft svamp på huden och när man gnuggade på det så lossnade liksom lite hudflagor, men vara på fläckarna och det är samma sak på dottern. Får inhandla det schampot jag hade för att behandla mig själv och se om det hjälper

Så där var mitt också, svampinfektion var det nog ja när jag tänker efter. Medicinsk bensin går att köpa på apoteket annars, tvättar bort det direkt.
  • Busbellan
    Karlaa skrev 2012-09-25 09:20:26 följande:

Så där var mitt också, svampinfektion var det nog ja när jag tänker efter. Medicinsk bensin går att köpa på apoteket annars, tvättar bort det direkt.

Tack för tipset!
  • Purelyplatonic

Jag har behandlat hudsvamp med mjällschampoo som går att köpa på apoteketet, Det heter fungoral och man tvättar hela kroppen och låter det sitta och värka ca 5 minuter och upprepar proceduren i 3 dagar. Sen är det borta., det kan dock återkomma och då gör man samma sak igen. Tyvärr så kan det bli vita fläckar efter svampen men de ska försvinna vid tex solning

• Busbellan
    Purelyplatonic skrev 2012-09-28 10:17:59 följande:
    Jag har behandlat hudsvamp med mjällschampoo som går att köpa på apoteketet, Det heter fungoral och man tvättar hela kroppen och låter det sitta och värka ca 5 minuter och upprepar proceduren i 3 dagar. Sen är det borta., det kan dock återkomma och då gör man samma sak igen. Tyvärr så kan det bli vita fläckar efter svampen men de ska försvinna vid tex solning
    Det var det jag använde till mig själv när jag hade hudsvamp, tog inte många gånger innan det var borta helt
Svar på tråden Smutsbruna fläckar kring halsen som inte går att tvätta bort?