• Pupetta

vaginal förlossning efter kejsarsnitt??

jag gjorde ett kejsarsnitt när min son (3 år nu) föddes. Jag har hela tiden trott att man kan föda vaginalt, "helt normalt" nu när andra barnet kommer.

Var på sjukhuset i veckan och läkaren föreslog att jag gör kejsarsnitt igen. Om jag vill försöka men en naturlig förlossning så kan jag inte få någon epidural.

Varför? Jo, jag måste hela tiden kunna känna mitt gamla kejsarsnittsärr så att det inte går upp eller livmodern spricker eller något liknande... Är det någon som känner igen det här?? Är det olika policy pÅ olika sjukhus kanske??

Tacksam för svar om någon vet något 

• Svar på tråden vaginal förlossning efter kejsarsnitt??
  • maja99

Fick katastrofsnitt på första barnet(-06). Födde två till vaginalt efter det. Hörde inte talad om nått sånt. Fick epidural bägge gångerna. SÖS i Stockholm. Har faktiskt aldrig hört talas om det?   

• Pupetta
    maja99 skrev 2012-09-23 20:09:46 följande:

Fick katastrofsnitt på första barnet(-06). Födde två till vaginalt efter det. Hörde inte talad om nått sånt. Fick epidural bägge gångerna. SÖS i Stockholm. Har faktiskt aldrig hört talas om det?   

Tack för svar!

Kände du av ditt snitt under de vaginala förlossningarna eller värkarbetet?

• js4

har heller aldrig hört talas om det du skriver.. jag födde vaginalt ca 2,5 år efter mitt snitt och fick epidural utan problem. allt gick jättebra..stå på dig om du vill föda vaginalt!

• Larvig

Fick akutsnitt med första. Skulle ha fått EDA med andra då jag hade så f**t ont vid värkarbetet, men läkaren på förlossningen bedömde att jag behövde akutsnittas istället, livmodern höll på att brista i gamla snittet.

• Pupetta
    js4 skrev 2012-09-23 20:21:56 följande:
    har heller aldrig hört talas om det du skriver.. jag födde vaginalt ca 2,5 år efter mitt snitt och fick epidural utan problem. allt gick jättebra..stå på dig om du vill föda vaginalt!

jag bor i Tyskland, därför ärjag intresserad av vad de säger "där hemma". Här är det vanligare med kejsarsnitt ca30%. Jag tror att statistiken i sverige ligger runt 20% (någon som vet närmare?)

Skönt att höra att det gick bra för dig! 

• Pupetta
    Larvig skrev 2012-09-23 20:24:50 följande:
    Fick akutsnitt med första. Skulle ha fått EDA med andra då jag hade så f**t ont vid värkarbetet, men läkaren på förlossningen bedömde att jag behövde akutsnittas istället, livmodern höll på att brista i gamla snittet.

tack för ditt svar! Det betyder att det inte bara är "skrönor" att livmodern kan brista...

Kanske beror det på varför det ledde till snitt första gången också.  

• Larvig
    Pupetta skrev 2012-09-23 20:31:45 följande:

tack för ditt svar! Det betyder att det inte bara är "skrönor" att livmodern kan brista...

Kanske beror det på varför det ledde till snitt första gången också.  

Jag hade flertal riskfaktorer, var nära att jag inte fick prova att föda vaginalt överhuvudtaget. Pga riskfaktorerna dröjde EDAn, de behövde få blodprovssvar osv innan EDAn skulle kunna sättas, om den inte dröjt kanske det upptäckts i ett alldeles för sent läge hur det stod till med min livmoder.
    Det är några procent som drabbas av brusten livmoder vid vaginal förlossning efter kejsarsnitt, många fler där livmodern håller på att brista. Långt ifrån en skröna.
  • Karla79

Aldrig hört det där om epidural.. Jag ska snart föda vaginalt efter kejsarsnitt (nästan 3 år sedan) och här låter det på barnmorskorna som att det inte är annorlunda på något sätt.. Men jag har läst om komplikationer som att ärret kan brista, moderkakan fastna i ärret o s v.

• Pupetta
    Larvig skrev 2012-09-23 20:39:10 följande:
    Jag hade flertal riskfaktorer, var nära att jag inte fick prova att föda vaginalt överhuvudtaget. Pga riskfaktorerna dröjde EDAn, de behövde få blodprovssvar osv innan EDAn skulle kunna sättas, om den inte dröjt kanske det upptäckts i ett alldeles för sent läge hur det stod till med min livmoder.
    Det är några procent som drabbas av brusten livmoder vid vaginal förlossning efter kejsarsnitt, många fler där livmodern håller på att brista. Långt ifrån en skröna.

jag har mindre än en mÅnad kvar till BF och har under hela graviditeten trott att det är helt "problemlöst" att göra en vaginal efter ett snitt... 

Helt plötsligt är jag helt förvirrad... Ska prata med både min gyn och min barnmorska som är helt oberoende av varandra och av sjukhusets bedömning.

Jag vill ju inte vara dumdristig och riskera något. 

Snurrigt...

• Pupetta
    Karla79 skrev 2012-09-23 20:43:53 följande:
    Aldrig hört det där om epidural.. Jag ska snart föda vaginalt efter kejsarsnitt (nästan 3 år sedan) och här låter det på barnmorskorna som att det inte är annorlunda på något sätt.. Men jag har läst om komplikationer som att ärret kan brista, moderkakan fastna i ärret o s v.

Tack för ditt svar Karla79!

jag bor i tyskland som sagt, de gör fler snitt här om jag får tro statistiken.. Vill absolut inte skrämma upp dig. Vi är ju i precis samma situation, det känns skönt att höra att de inte gör någon skillnad på en andragångsföderska som gjort snitt 1:a ggn. 

När är det dags för dig? Vad var det som gjorde att det blev snitt med första barnet?

Svar på tråden vaginal förlossning efter kejsarsnitt??