• Marlean

Sprid gjädje i jul, skicka julpaket med Hoppets stjärna 2012!

Ja så är det äntligen dags igen för årets julpaket! Låt oss hoppas att 2012 blir året då vi här på Familjeliv skickar fler julpaket än någonsin tidigare! Låt oss sprida julglädjen med våra familjer och lära våra barn glädjen av att dela med sig av vårt överflöd.

För er som aldrig hört talas om dessa julpaket tidigare är det ett paket (oftast gjort utav en banankartong) som man packar fullt med mat och julklappar och skickar via organisationen Hoppets stjärna till välbehövande barnfamiljer och pensionärer eller barnhem i Rumänien och Lettland.

Om man inte kan, har ekonomi till, eller orkar packa ett paket själv kan Hoppets stjärna göra det åt dig för en kostnad av 250kr (Detta är oftast billigare än om man packar ett paket själv). Paketet hamnar i så fall i Rumänien, Lettland, Argentina, Haiti eller Filippinerna.

Det man packar är bland annat: 

Mat matris havregryn mannagryn pasta vetemjö,l kaffe te, kakao kex, pepparkakor flingor, cornflakes russin

konserverad frukt, fisk- och köttkonserv, strösocker godis (ej lakrits) choklad

Hygienartiklar tandkräm, tandborstar tvål schampo

Julpynt ljus, servetter juldekorationer

Skolmaterial pennor, tuschpennor, kritor skriv- och målarböcker suddgummi, pennvässare

Leksaker/sportartiklar tåliga leksaker Brådspel och pussel

Till barnhemmen kan man packa mat och/eller leksaker.
    Dessutom kan man lämna en julhälsning till mottagaren, och om man lämnar sin adress finns det en chans att man någon gång efter nyår får svar ifrån de som fått just "ditt" paket.

För mer information om allt och talongen du skriver ut för att få bussgods specialpris för att skicka paketet till Hoppets stjärna i Trehörningssjö, se den här länken:   
    http://www.starofhope.se/stod-oss/ge-en-gava/julpaket.html

Har du frågor titta gärna i någon av våra tidigare års trådar: 
    2011: www.familjeliv.se/Forum-26-158/m61181298.html
    2010: www.familjeliv.se/Forum-26-158/m54702117.html
    2009: www.familjeliv.se/Forum-26-158/m46762517.html
    2008: www.familjeliv.se/Forum-26-158/m35538496.html   
    2007: www.familjeliv.se/Forum-26-158/m24974793.html   
    2006: www.familjeliv.se/Forum-26-158/m13218433.html      

Så är ni redo? Nu drar vi igång!   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-01 21:01
    Nu har Hoppets stjärna lagt upp lite information om årets paket, det kan ni läsa här: www.starofhope.se/nyheter-a-press/nyheter/2008-julpaketet-arets-mest-efterlaengtade-julklapp.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-12 09:21
    Vill poängtera att paketen vi packar själva hamnar i Lettland eller Rumänien, så ni behöver inte oroa er för att skicka vantar till ett varmt land. Ville bara förtydliga detta, det vore nog aldeles för dyrt att frakta paketen längre än inom Europa.
  • Svar på tråden Sprid gjädje i jul, skicka julpaket med Hoppets stjärna 2012!
  • Smulan1102

Tycker att det låter bra men hur vet man att paketet verkligen kommer fram? :)

• Marlean

Hej Smulan1102 Bra fråga! Själv har jag (och flera andra här på FL) fått brev ifrån de som tagit emot de paket just vi skickat.
    Jag har fått svar ifrån en pensionär som skötte om sina två barnbarn då mamman inte brydde sig om barnen, samt en bibliotekarie som var gift, men hennes man var arbetslös och de hade tonårssöner som "åt dem ur huset", så de var väldigt tacksamma över julpaketet. Dessutom har jag personligen velat åka med Bosse (chaffören som kör ner paketen) för att dela ut paketen, men i fjol kunde jag inte, och i år har jag blivit mamma så tyvärr var jag tvungen att tacka nej i år också. Men ett år så ska det förhoppningsvis ske! Jag har sett en del av hans privata foton ifrån utdelningarna och enkelt sagt så går de verkligen till behövande. Och som sagt: att det kommer fram kan du få svar på ifall du lämnar din adress på ett julkort med en hälsning på Engelska på om du har tur.

• SolblommaSthlm
    Mariohn skrev 2012-09-24 14:19:46 följande:
    "Det är nu för sent att packa och skicka"? Redan? 
    Är det inte gammal info, dvs från förra året, som ligger kvar på Hoppet stjärnas hemsida? Om man klickar på länken "bilder från förra årets julklappsutdelning" så kommer man till 2010 års utdelning. Man borde väl komma till 2011 års utdelning om infon om att det är för sent att skicka i år? Eller? Jag har ju aldrig skickat julpaket tidigare så jag vet inte hur infon brukar se ut.
  • SolblommaSthlm

Jag skrev ett inlägg i den förra tråden men eftersom detta verkar vara den officiella tråden så kopierar jag in inlägget här också

"Åh, vad glad jag blir över att jag hittade den här tråden igen! Såg den i början av året men då hade ju julen redan varit och det kändes lite tidigt att börja planera för årets julpaket. Men nu är ju tiden perfekt! Jag har läst igenom hela 2011 års tråd och fått svar på många av mina frågor och en hel del tips. Fast jag lär väl återkomma här med fler frågor.....Berättade för min 22-åriga son, som vanligtvis är lagom ointresserad av sin mammas planer, vad jag ska göra och han lyssnade intresserat och tyckte det var en bra idé. Så bra att han t o m inte hade något att invända mot att han kunde följa med till affären och bära hem de tunga sakerna    Tänkte be min särbo att ta hit en flyttkartong (han använder dem lämpligt nog på sitt företag så där finns alltid kartonger    och sedan provpacka en. Jag har tänkt att skicka 2-3 paket, varav åtminstone ett pensionärspaket. Hoppas nu att det blir många paket i år och jag ska dela denna info med mina vänner."

Jag har kollat igenom listan över vad paketen kan innehålla och vetemjöl, socker, havregryn, ris, kaffe verkar ju vettiga saker att skicka med. Är det sedan bättre att skicka med fler köttkonserver och kanske skippa flingor och pasta? Eller tänker jag fel? Och vilka köttkonserver brukar ni skicka med? Min lokala ICA och Konsum har rätt dåligt utbud men jag bor i Stockholm och kan lätt ta mig till andra butiker. Det jag spontant tänker på är skinka på burk, köttbullar i gräddsås (om det inte är mer sås än köttbullar, måste kolla), dillkött, kalops, köttfärssås (kanske). Har ni tips på några andra konserver ni brukar skicka med? Alla råd och tips tas tacksamt emot      

• Marlean

Mariohn och SolblommaSthlm Jo men informationen om vad man ska packa byts inte ut, inte när det gäller maten iaf. utan bara om vart den ska gå (men som det står i TS vet jag att de iaf. kommer skicka en lastbilslast till Rumänien). Då flera gillar att vara ute i god tid bestämde jag mig för att börja tråden ändå. Info på Hoppets stjärnas hemsida kommer nog komma upp snart.

SolblommaSthlm Det beror ju lite på om du har möjligheten att lämna in ditt paket eller om du tänkte skicka upp det till Trehörningssjö med bussgods. Om du ska lämna kan det ju väga vad du vill, men vill du ha specialpris med bussgods är det viktigt att det inte blir för tungt. Köttkonserver väger ju en del, tyvärr. Om du kikar på tidigare års trådar ser du vad jag har fått i ett paket, packar man bara rätt så kan man få i mer än vad man tror. Jag brukar ha med både pasta, cornflakes (fast där tar jag bort kartongen som är lite skrymmande och ser till att plastpåsen med cornflakesen inte blir mosad/krossad), mjöl, socker, te, salt, kaffe, buljong, kryddor, konserver osv.

De konserver jag har packat tidigare år är: tonfisk, makrill i tomatsås, köttbullar i sås, ravioli, majs, ärtor/morötter, kalops, burkskinka, bönor, fiskbullar och... hmm... säkert något mer men just nu har jag hjärnstillestånd. ;P Brukar även ta sådant som man kanske inte tänker på nödvändigtvis som ändå har lång hållbarhet, tex. honung i plastförpackning, salami som är vaccumförpackad i plastförpackning, ölkorv osv.

• Sous
    SolblommaSthlm skrev 2012-09-24 14:50:28 följande:
    Jag har kollat igenom listan över vad paketen kan innehålla och vetemjöl, socker, havregryn, ris, kaffe verkar ju vettiga saker att skicka med. Är det sedan bättre att skicka med fler köttkonserver och kanske skippa flingor och pasta? Eller tänker jag fel? Och vilka köttkonserver brukar ni skicka med? Min lokala ICA och Konsum har rätt dåligt utbud men jag bor i Stockholm och kan lätt ta mig till andra butiker. Det jag spontant tänker på är skinka på burk, köttbullar i gräddsås (om det inte är mer sås än köttbullar, måste kolla), dillkött, kalops, köttfärssås (kanske). Har ni tips på några andra konserver ni brukar skicka med? Alla råd och tips tas tacksamt emot      
    Jag har aldrig skickat flingor eftersom det tar sån plats, och när det gäller pasta har jag i princip uteslutande kört på spaghetti (som ju är väldigt kompakt), men jag vill verkligen inte skippa pastan helt eftersom jag fått höra att för många är det verklig lyx som de absolut inte har möjlighet att äta ofta.

Förutom tonfisk och ex. dillkött eller kalops så har jag flera gånger köpt köttkonserver som är importerade från ex Polen, dvs. olika typer av kött- och kycklingpastej, skinka på burk osv. Jag har tänkt mig att liknande produkter är populära i ex Lettland dit paketen ofta gått förr och alltså kommer att vara bekanta för de som tar emot dem. Där jag bor finns sådana konserver på Willys och City Gross men förstås också i olika små affärer.
  • SolblommaSthlm

Marlean och Sous: Tack för era svar Jag kommer att lämna kartongerna personligen om det i år, likt föregående år, kommer att finnas ett inlämningsställe i Stockholm. I annat fall blir det bussgods och då får jag räkna kg lite noggrannare. Jag kommer också att packa med pasta efter att jag läst Sous inlägg om att det uppskattas. Precis sådana råd jag vill ha

Är cornflakes att föredra framför andra flingor? Känns som om det skulle räcka längre om jag skickade med Start eller någon fruktmusli men det är kanske samma sak med cornflakes som med pasta, dvs att det uppskattas mycket?  

Svar på tråden Sprid gjädje i jul, skicka julpaket med Hoppets stjärna 2012!