• Anonym

ägarbyte på hund

om uppfödaren inte skickat in papprena om ägarbyte på ett halvår och inte betalat har man laglig rätt att ta tillbaka hunden då man fortfarande står som ägare?

• Svar på tråden ägarbyte på hund
  • Anonym

Vad? Menar du om ägaren har rätt att ta tillbaka hunden?

• Anonym

Nej. Det är köpekontraktet som visar vem som är ägare.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-23 21:30:46 följande:
    Nej. Det är köpekontraktet som visar vem som är ägare.
    Inte alls säkert....
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-23 21:31:53 följande:
    Inte alls säkert....
    Man kan ha muntligt kontrakt/avtal också men sådana kan vara svårbevisade.
  • Anonym

Så om jag har köpt hunden från uppfödaren och sen kommer jag och uppfödaren överens om att hon ska köpa tillbaka hunden på grund av personliga saker här hemma. och hon tar hunden men sen kommer ingen betalning från henne som det står i avtalet men man har skrivit under på ägarbyte pappren men dom skickar hon inte in så efter ett halv år har inga pengar kommit in jag står fortfarande som ägare på hunden och uppfödaren svarar inte. har jag ingen rätt att ta tillbaka hunden då?

• Anonym

ja, den som står som ägare har rätt till hunden. Men om köpekontrakt finns, så gäller detta, till ägarbyte registreras.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-23 21:34:38 följande:
    Så om jag har köpt hunden från uppfödaren och sen kommer jag och uppfödaren överens om att hon ska köpa tillbaka hunden på grund av personliga saker här hemma. och hon tar hunden men sen kommer ingen betalning från henne som det står i avtalet men man har skrivit under på ägarbyte pappren men dom skickar hon inte in så efter ett halv år har inga pengar kommit in jag står fortfarande som ägare på hunden och uppfödaren svarar inte. har jag ingen rätt att ta tillbaka hunden då?
    Nej, eftersom hon haft hunden i ett halvår. Däremot kan du skicka Kfm på henne.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-23 21:34:59 följande:
    ja, den som står som ägare har rätt till hunden. Men om köpekontrakt finns, så gäller detta, till ägarbyte registreras.
    Nej du har fel.

Ägarregistrets funktion är att utreda vem som ska ställas till ansvar om hunden orsakat skada eller vem som ska kontaktas gällande upphittad hund. Inte att lösa privaträttsliga tvister gällande vem som äger hunden, där är köpekontrakt det centrala.
  • Anonym

Ja vi ser hur det hela slutar men ska iaf ta kontakt med skk och kolla upp det där mer noggrant men om jag står som ägare på hunden kan hon då tex försäkra hunden eller åka till vetrinären?

• Strumpans

Är det en uppfödare M registrerade hundar i SKK då kontaktat du deras juridiska avdelning imorgon så hjälper de dig!

• Tjenixen
    Anonym skrev 2012-09-23 21:34:59 följande:

OK varför svarar du när du inte vet?

TS du den som köpt hunden är ju naturligtvis ägare..Det   personen kan göra är bara skicka efter papper från jordbruksverket och helt enkelt skriva hunden på sig..

Jordbruksverkets/skks register kan ALDRIG användas i tvister  och det är inget lagligt bakom det.

och din andra fråga du kan kräva tillbaks hunden genom fogden
Svar på tråden ägarbyte på hund