• Anonym (Mamma)

Tvååring med svamp i munnen

Har fått ett litet problem så här på kvällskvisten.

Har en liten kille med förkylningsastma som fått två kurer på två veckor och nu fått svamp i munnen. Inget ovanligt och inget farligt. Ska självklart ringa barnmottagningen i morgon för att få behandling men funderar på hur jag gör med dagis i morgon. Han är inte påverkad och det smittar inte. Vi kommer att få behandla i många veckor så han kommer att gå på dagis med sin infektion i vilket fall.

Vi har ett suveränt dagis men några i personalen har en tendens att ha en del åsikter, Misstänker att det kommer att finnas åsikter om att jag lämnar honom innan vi fått behandling.

Är det någon annan med barn som haft svamp i munnen? Hur har ni gjort med dagis innan de fått behandling?

• Svar på tråden Tvååring med svamp i munnen
  • Anonym

Köp vichyvatten så brukar det gå över. Vi brukar göra det här hemma när vi gett en kur med astmamedicinerna.

Jag hade inte hållt barnet hemma för det.

• Lillys

Hej:) har tyvärr inget svar på din fråga. Men jag skulle bara vilja ställa en fråga till dig, hoppas du inte misstycker eftersom det är lite OT.
    Men hur vet man och märker att barnet har svamp i munnen? Dum fråga kanske :/

• Anonym (Mamma)
    Lillys skrev 2012-09-23 22:32:03 följande:
    Hej:) har tyvärr inget svar på din fråga. Men jag skulle bara vilja ställa en fråga till dig, hoppas du inte misstycker eftersom det är lite OT.
    Han har en vit beläggning på tungan  och kinden som svider (har tackat nej till ketchup och apelsin idag vilket inte tillhör vanligheterna ) och dreglar något vansinnigt.
  • Anonym
    Lillys skrev 2012-09-23 22:32:03 följande:
    Kan även kallas torsk
  • Anonym

Ge honom Vischyvatten eller lite bikarbonat upplöst i vatten, som penslas på tungan.

• Anonym (Mamma)

Tack för tips om behandling med Vichyvatten men tyvärr är det nog så illa att det behövs Mycostatin. Det var mest andras åsikter om dagislämning jag var nyfiken på.

• Anonym (säg inget)

Jag har ingen egen erfarenhet av detta men jag ser faktiskt ingen anledning att berätta för dagis, speciellt inte när du uttrycker dig som du gör, "att några i personalen har en tendens att ha en del åsikter, Misstänker att det kommer att finnas åsikter om att jag lämnar honom innan vi fått behandling"

Det finns ju ingen smittorisk och sonen är inte mer påverkad än att han kanske ratar viss mat. 

Kommer de ens behöva få reda på att ni behandlar honom? 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (säg inget) skrev 2012-09-23 23:20:20 följande:
    Jag har ingen egen erfarenhet av detta men jag ser faktiskt ingen anledning att berätta för dagis, speciellt inte när du uttrycker dig som du gör, "att några i personalen har en tendens att ha en del åsikter, Misstänker att det kommer att finnas åsikter om att jag lämnar honom innan vi fått behandling"

Det finns ju ingen smittorisk och sonen är inte mer påverkad än att han kanske ratar viss mat. 

Kommer de ens behöva få reda på att ni behandlar honom? 
    Det skulle jag i och för sig kunna göra men är inte så sugen på ett telefonsamtal senare på dagen om något jag vet om. Behandlingen blir i ganska många veckor och ska tas efter måltid så det måste ske på dagis så dölja går nog inte ändå.

Det är inget jätteproblem egentligen och det smittar ju inte som sagt. Kände bara att jag inte är så sugen på "medicinska råd" och åsikter i morgon bitti innan jag pratat med barnmottagningen.
  • Anonym (säg inget)

Men då har du ju bara två val, chansa och inget säga och hoppas på att de inte upptäcker det för att dagen efter komma dit och säga att ni precis upptäckt detta med snabbt fått behandling... Eller säg som det är, och att det inte finns så mycket du kan göra just nu innan du pratat med barnmottagningen. 

Vad är egentligen det värsta som kan hända? Att du får ett samtal (varför du nu skulle få det, hur uppenbarat är det egentligen att han har svamp...ringer de normalt till dig varje gång sonen ratat en tomat vid lunch ? )  
    Eller att du berättar som det är, du har upptäckt att han har svamp men eftersom det inte är akut har du inte kontaktat läkare än utan kommer att göra det direkt efter lämning, och behandling kommer sättas in så snart de bekräftat svamp. Du talar ju självklart om att det inte smittar eller påverkar honom i nån större utsträckning, och på kuppen får du höra att du ska pensla med vischyvatten (vilket du upplyser om att du såklart redan testat...)

Svar på tråden Tvååring med svamp i munnen