• Anonym (Jobbsökaren)

Referenser inför arbetsintervju, säga till varje gång?

Det har varit lite mycket turer i mitt arbetsliv av olika anledningar, men ska nu på en intervju igen. 
    Jag har många personer från tidigare arbetslivet som alltid sagt att de ställer upp som referenser, framför allt brukar jag använda tre av dem. Tidigare har jag hört av mig innan till dem och sagt att jag ska på intervju, och då har de alltid sagt, självklart! Det är bara att använda mig som referens, det går alltid bra.

Tycker ni att jag egentligen behöver höra av mig varje gång jag ska på en intervju, eller är det okej att ange dem som referens ändå? Känner mig ju lite tjatig....

• Svar på tråden Referenser inför arbetsintervju, säga till varje gång?
  • Anonym

Är i samma sits, men det är bäst att höra av sig till referenserna så att de är förbereda. Mina brukar läsa på för det va ett tag sen jag jobbade med dem.

• dubbelbubbel

Nej jag tycker inte du behöver höra av dig varje gång om det inte är så att det gått väldigt lång tid emellan, men är det bara veckor eller några månader så skulle jag inte det.

Om du frågar dem vid ett tillfälle. "Jag söker jobb och skulle gärna lämna dig som referens" och den säger att det är ok, så har du ju inte bundit dig till en speciell intervju. Då tycker jag att du kan använda den tills du fått ett jobb.

• Anonym (Ehc)

Fråga varje gång! Hellre en gång för mycket, än en gång för lite. Då får jag en chans att friska upp mitt minne av dig

• Anonym
    Anonym (Jobbsökaren) skrev 2012-09-23 21:55:57 följande:
    Det har varit lite mycket turer i mitt arbetsliv av olika anledningar, men ska nu på en intervju igen. 
    Jag har många personer från tidigare arbetslivet som alltid sagt att de ställer upp som referenser, framför allt brukar jag använda tre av dem. Tidigare har jag hört av mig innan till dem och sagt att jag ska på intervju, och då har de alltid sagt, självklart! Det är bara att använda mig som referens, det går alltid bra.

Tycker ni att jag egentligen behöver höra av mig varje gång jag ska på en intervju, eller är det okej att ange dem som referens ändå? Känner mig ju lite tjatig....

Nej, du behöver inte säga till varje gång, har de gett sitt medgivande till att vara referens så räcker det.

Annars kan du ju be om en skriftlig referens så kan arbetsgivaren du söker jobb hos ringa upp om denne undrar något.

Så har jag gjort ibland =)
  • Anonym

Jag brukar uppdatera mina referenser årligen. I samband med det så kontaktar jag referenserna (som fortfarande är aktuella) för att dels höra om det är ok att använda dem igen och för att se till att alla kontaktuppgifter fortfarande stämmer.
    De flesta som ställer upp som referenser är nog på det klara med att de kan få hänga med under något år i.a.f. 

• TantLjusgrön

Jag arbetar med rekrytering och jag ringer aldrig referenserna förrän i slutet av processen när jag har 1 eller ev 2 kandidater kvar. När det är dags så säger jag till kandidaterna att de ska förbereda sina referenser på att jag eventuellt kommer ringa dem. 

Men du ska inte riskera att slita ut dina referenser, därför ska du inte ange dem i ditt CV utan endast skriva tex: "referenser finns och lämnas vid begäran" du ska inte heller ange referenser som du inte har frågat om de vill vara referens eller inte har förberett innan. 

Precis som dubbelbubbel skrivit tidigare, tycker jag att du ska berätta för dina referenser att du nu söker jobb och fråga om det är ok att ange dem som referens att du hör av dig om någon arbetsgivare ber om att få ringa. Då har referenserna dig lite längre fram i sitt medvetande och börjar tänka mer på dig och du hör bara av dig till dem om det verkligen gäller och du sliter inte ut dem. När du varit på intervju och om arbetsgivaren ber om referenser då kontaktar du dina referenser och berättar att det är skarpt läge och berättar lite om vad det är för tjänst du sökt. 

Jag har ringt till kandidaters referenser som inte ens vetat om att de blivit angivna och det blir inte bra.  En referens blev väldigt irriterad på kandidaten och lämnade inte något bra omdöme. Behöver jag berätta att jag inte anställde den kandidaten? 

• Anonym (Jobbsökaren)

Tack för era råd! Jag har varskott mina referenser via mail om mina planer. 

• TantLjusgrön
    Anonym (Jobbsökaren) skrev 2012-09-23 23:06:17 följande:
    Lycka till med jobbsökandet!
  • Anonym
    Anonym (Jobbsökaren) skrev 2012-09-23 23:06:17 följande:
    Lycka till! Jag ska också meddela mina att jag är på jakt igen :)
  • Anonym (seriöst?!)
    TantLjusgrön skrev 2012-09-23 22:58:27 följande:
    Jag arbetar med rekrytering och jag ringer aldrig referenserna förrän i slutet av processen när jag har 1 eller ev 2 kandidater kvar. När det är dags så säger jag till kandidaterna att de ska förbereda sina referenser på att jag eventuellt kommer ringa dem. [...]

Jag har ringt till kandidaters referenser som inte ens vetat om att de blivit angivna och det blir inte bra.  En referens blev väldigt irriterad på kandidaten och lämnade inte något bra omdöme. Behöver jag berätta att jag inte anställde den kandidaten? >>>>> DU VET om att referenten var sur på kandidaten och lämnade ett dålig omdöme pga. det. TROTS detta väljer du bort kandidaten pga. av detta omdöme?! Vad oseriöst! Anser att jobbet som rekryterare går ut på att skaffa sig en objektiv bild av kandidaten och matcha mot arbetsgivaren. Inte lyssna på skitsnack från irriterade människor. 
  • Anonym

Jag kollar med mina referenser för varje gång, tycker det känns bäst så. Om inte annat för att dom inte ska känna sig överrumplade när någon ev. ringer. Brukar samtidigt passa på att lite kort berätta vad det är för jobb, vilket underlättar vad dom vill säga, vad dom bör tänka på, osv.

• TantLjusgrön
    Anonym (seriöst?!) skrev 2012-09-24 11:21:35 följande:

>>>>> DU VET om att referenten var sur på kandidaten och lämnade ett dålig omdöme pga. det. TROTS detta väljer du bort kandidaten pga. av detta omdöme?! Vad oseriöst! Anser att jobbet som rekryterare går ut på att skaffa sig en objektiv bild av kandidaten och matcha mot arbetsgivaren. Inte lyssna på skitsnack från irriterade människor.  
    Nu läste jag mitt inlägg igen och såg att det var otydligt skrivet. SJÄLVKLART står inte min bedömning och faller med en referens. Jag har ju ingen aning om vad det är för människa jag har i andra änden av tråden. Referenser är bara en liten del i processen och har dessutom låg validitet. Men jag lyssnar efter om vissa signaler återkommer från fler referenser, under intervjun, tester m.m. och om det är något jag ska gräva vidare i. 

Det som hände med denna specifika kandidat var att referensen var helt oinsatt i att personen sökte jobb och att han blivit uppgiven som referens. Det referensen berättade fick jag även bekräftat från kandidaten själv efteråt och det var en del i att kandidaten föll i denna process. 

Nu kom vi en bra bit från TS fråga men det jag ville säga med detta var att det är viktigt att vidtala sina referenser och att ha en känsla för vilka referenser man uppger och inte. 

Om vi ska diskutera vad jobbet som rekryterare innebär kanske vi ska starta en annan tråd. Men för att svara dig kort på detta så: ja, det går ut på att skaffa sig en så objektiv bild som möjligt. Sedan kan inte en människa vara 100% objektiv eller 100% fördomsfri, vi har alla olika saker i vår ryggsäck som påverkar bedömningen. 

Sedan för att räta ut ytterligare ett frågetecken så arbetar jag inte på en rekryteringsföretag utan på ett industriföretag. Jag rekryterar alltså åt oss själva och matchar åt oss själva, det är lite skillnad på det och att matcha åt andra.
  • eli77

Hej! sitter exakt i samma sits. Funderar på att maila mina tidigare referenser och typ skriva " jag hoppas att det går bra även denna gång att använda dig som referens.
    Har varit mammaledig 1,5 år så de är ju inte pinfärska direkt. Men är det egentligen bättre att ringa upp referenserna ? personligt är ju alltid bäst MEN jag vet oxå att många har mycket att göra och kanske inte vill bli nedringda på arbetsplatsen. Sedan kanske det oxå kan vara svårt att svara på tfn utan betänketid , hmm , ni kankse märker att jag verkligen inte vill ringa .....
    så min fråga är ,anses det MYCkET sämre att maila ??

• Anonym
    eli77 skrev 2012-10-03 10:47:55 följande:
    Hej! sitter exakt i samma sits. Funderar på att maila mina tidigare referenser och typ skriva " jag hoppas att det går bra även denna gång att använda dig som referens.
    Har varit mammaledig 1,5 år så de är ju inte pinfärska direkt. Men är det egentligen bättre att ringa upp referenserna ? personligt är ju alltid bäst MEN jag vet oxå att många har mycket att göra och kanske inte vill bli nedringda på arbetsplatsen. Sedan kanske det oxå kan vara svårt att svara på tfn utan betänketid , hmm , ni kankse märker att jag verkligen inte vill ringa .....
    så min fråga är ,anses det MYCkET sämre att maila ??

Jättesvårt att svara generellt på, beror helt på vad du har för kontakt med dom. Jag vet att mina referenser tycker det är ok med mail för det har jag kollat.
Svar på tråden Referenser inför arbetsintervju, säga till varje gång?