• Anonym (Ts)

Vad händer med barnet

Vad händer med barnet om mamman dör? Mamman har ensam vårdnad, och pappan bor i ett annat land. Kan han bara komma och ta barnet då?

• Svar på tråden Vad händer med barnet
  • E Maria

Jag är inte helt säker, men jag tror att mammans mamma (barnets mormor) får tillfällig vårdnad tills man uträtt vem som ska ha vårdnaden..

• hellokill3r

www.domstol.se/Familj/Foraldrar-och-barn/Vardnad/

Om den ena föräldern dör, får den andra föräldern normalt ensam vårdnad om barnet. Det gäller oavsett om vårdnaden är gemensam eller inte. Om båda föräldrarna dör, ska vårdnaden anförtros åt en eller två särskilt förordnade vårdnadshavare, till exempel en släkting.

• Anonym (Ts)

Han drog när barnet var en vecka och har inte träffat hen sen dess, hen är nu 5 år. Är ju sjukt om han bara kan komma och hämta barnet då.

• Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-09-24 08:07:28 följande:
    Han drog när barnet var en vecka och har inte träffat hen sen dess, hen är nu 5 år. Är ju sjukt om han bara kan komma och hämta barnet då.
    Men då har de förmodligen inte delad vårdnad och då kan han väl inte komma och göra anspråk på barnet utan då får myndigheterna utse en vårdnadshavare! Så tror jag.
  • Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-09-24 08:07:28 följande:
    Han kan komma och stämma dig och få både del i vårdnaden och till och med växelvis boende när som helst. Varför är det sjukt?

• Anonym (Ts)

[quote=66802875][quote-nick]Anonym skrev 2012-09-24 08:52:25 följande:[/quote-nick]Han kan komma och stämma dig och få både del i vårdnaden och till och med växelvis boende när som helst. Varför är det sjukt?[/

Det är sjukt eftersom han lämnade sitt barn efter födseln, då är de sjukt om man kan komma fem år senare och ta ungen!

• Anonym
    Anonym (Ts) skrev 2012-09-24 09:00:07 följande:
    [quote=66802875][quote-nick]Anonym skrev 2012-09-24 08:52:25 följande:[/quote-nick]Han kan komma och stämma dig och få både del i vårdnaden och till och med växelvis boende när som helst. Varför är det sjukt?[/

Det är sjukt eftersom han lämnade sitt barn efter födseln, då är de sjukt om man kan komma fem år senare och ta ungen!
    Han har inte gjort sig olämplig som pappa för all framtid för det.
  • Anonym

Detta hände min syster barn, min syster hade ensam vårdnad och hon gick bort för ett år sedan, och fråga soc vad hon skulle göra och det var att skriva ett förordnad om vad hon ansåg var det bästa för hennes barn samt lämna kopia på det till dem somfinns runt ikring barnen och prata med alla berörda. När hon sen dog omhändertogs barnen och sattes i jourhem där vi alla fick komma och hälsa på barnen samtidigt gjordes en utredning på den syrran förordna samt andra som ansåg att barnen skulle ha det bäst hos dem. Utredningen är grundlig och går snabbt sen besluta tr att barnen skulle bo hos...! Enda är att barn kommer aldrig hamna hos äldre generation en föräldrars egen generation dvs de placeras aldrig hos far-morföräldrar

• Anonym (A)
    Anonym skrev 2012-09-24 10:34:33 följande:
    Detta hände min syster barn, min syster hade ensam vårdnad och hon gick bort för ett år sedan, och fråga soc vad hon skulle göra och det var att skriva ett förordnad om vad hon ansåg var det bästa för hennes barn samt lämna kopia på det till dem somfinns runt ikring barnen och prata med alla berörda. När hon sen dog omhändertogs barnen och sattes i jourhem där vi alla fick komma och hälsa på barnen samtidigt gjordes en utredning på den syrran förordna samt andra som ansåg att barnen skulle ha det bäst hos dem. Utredningen är grundlig och går snabbt sen besluta tr att barnen skulle bo hos...! Enda är att barn kommer aldrig hamna hos äldre generation en föräldrars egen generation dvs de placeras aldrig hos far-morföräldrar

Inte ens om mor och farföräldrarna är mycket unga? I mitt fall är jag 22 och har en fyraåring, min mamma är 40 och har rn 6åring själv, det anses då orimligt att placera ett barn hos mormor och morfar då ändå? På riktigt? Av vilken orsak?
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2012-09-24 10:38:26 följande:
    Inte ens om mor och farföräldrarna är mycket unga? I mitt fall är jag 22 och har en fyraåring, min mamma är 40 och har rn 6åring själv, det anses då orimligt att placera ett barn hos mormor och morfar då ändå? På riktigt? Av vilken orsak?

Fråga soc det är inte jag som sätter deras lagar och regler, bli politiker och påverka om du är missnöjd med svar som jag ger ts på hennes frågor
Svar på tråden Vad händer med barnet