LisaNi skrev 2012-09-24 11:37:27 följande:
Jag helammade till 6 månader (parallellt med grönssakssmakisar som jag fick i max 0,5 tsk), sedan har intresset snabbt avtagit från bebisens sida när smaken för gröt har ökat. Nu ammar jag 1-2 gånger per dygn, erbjuder oftare men intresset är 0! Det gäller även om jag erbjuder bröstet före gröten. Ersättning har aldrig funkat, verkar inte gilla det alls.
Vad jag har förstått så rekommenderas helamning till 6 månader, därefter är det ok att enbart ge annan mat? Dvs man måste inte amma eller ge ersättning till 1 års ålder? (Jag vet att vissa gör detta till en religion och förespråkar amning i alla väder och alla åldrar.)
Egen gröt: visst, billigare och kontroll över råvarorna, men också annan näringssammansättning än köpegröt. Så länge i stort sett ingen annan mat funkar tycker jag det känns tryggare att ge sammansatt och berikad gröt.
Vad är det för fel på skummjölkspulver? Det är torkad mjölkaerosol - en naturlig produkt!
Och emulgeringsmedel? Det vanligaste är lecitin = äggula!
Ja helamning rekommenderas till 6 månader och därefter delamning till minst ett års ålder. Ammar man inte ska man ge ersättning, välling och gröt har inte rätt näringsbalans.
Jag har inte velat ge industrigröten pga vad den innehåller, men det är var och ens val. Det är processat till max, tills det inte längre finns något näringsvärde, och sedan tillsätts vitaminer och mineraler. Så det är ju som ett tillskott. Tillskott tas inte upp av kroppen lika lätt. Det behövs en större mängd järn för att kroppen ska ta upp det i lika mängd. Som jag har nämnt kan man berika gröten hemma. Du kan verkligen ge en proteinboost om du har i kokt mosad äggula som jag nämnde tidigare. Det kan du ju ha i köpgröten också, inget som förhindrar det. Det smakar också gott.