• LisaNi

Koka gröt på mjölk istället för vatten?

Min 7 månaders är inte alls bra på att äta mat, men gröt det går ner i stora lass. Jag är dock lite bekymrad att det blir för lite protein, kan jag koka gröt på mjölk istället för vatten för att få upp proteinhalten?
    Som jag har fattat kostråden för 6-12 mån är det ok att ge komjölk, men man skall inte ge det att dricka eller som huvudrätt (typ fil) för att det innehåller lite järn och konkurrerar då ut annan mat. Min kompis har dock fattat det som att man skall försöka undvika komjölk i möjligaste mån före 1 års ålder?

• Svar på tråden Koka gröt på mjölk istället för vatten?
  • Paisley

Protein behöver man knappast mycket av i den åldern. Det är inte heller mjölkprotein du ska berika med. Och har du mjölk i gröten minskar järnupptaget. Industrigröt innehåller järn men det är svårupptaget för kroppen. Det tas upp lättare om man har c-vitamin i samma mål. När barnen var små blandade jag ut gröten med kokt äggula, det är faktiskt jättegott och ger både järn och protein. Man behöver inte vara orolig för allergi eftersom det är äggvitan som är allergenisk.

Jag hoppas verkligen att du fortsätter med amning eller ger ersättning (du säger inget om det i TS). Gröt och välling kan inte och ska inte ersätta det förrän vid 1 års ålder.    

Detaljerna är helheten
  • Paisley

Tips: vill man göra egen gröt, som enligt mig är det bästa man kan göra för sitt barn, man undviker då palmolja och skummjölkspulver och emulgeringsmedel:

Ta en mjölsort och vispa ner i kokande vatten. Låt koka i 5 minuter. Tillsätt eventuellt smör och/eller lite mjölk. Du kan järnberika med vetekli, vetegroddar eller havrekli.

Exempel på mjöl man kan ha är: rismjöl, kornmjöl, havremjöl (nermalda havregryn). Annars är hirsgryn toppen att koka, de innehåller så mycket bra järn. Man kan köra den slät med en stavmixer.   

Detaljerna är helheten
  • LisaNi

Jag helammade till 6 månader (parallellt med grönssakssmakisar som jag fick i max 0,5 tsk), sedan har intresset snabbt avtagit från bebisens sida när smaken för gröt har ökat. Nu ammar jag 1-2 gånger per dygn, erbjuder oftare men intresset är 0! Det gäller även om jag erbjuder bröstet före gröten. Ersättning har aldrig funkat, verkar inte gilla det alls.

Vad jag har förstått så rekommenderas helamning till 6 månader, därefter är det ok att enbart ge annan mat? Dvs man måste inte amma eller ge ersättning till 1 års ålder? (Jag vet att vissa gör detta till en religion och förespråkar amning i alla väder och alla åldrar.)

Egen gröt: visst, billigare och kontroll över råvarorna, men också annan näringssammansättning än köpegröt. Så länge i stort sett ingen annan mat funkar tycker jag det känns tryggare att ge sammansatt och berikad gröt.
    Vad är det för fel på skummjölkspulver? Det är torkad mjölkaerosol - en naturlig produkt!
    Och emulgeringsmedel? Det vanligaste är lecitin = äggula!

• Paisley
    LisaNi skrev 2012-09-24 11:37:27 följande:
    Jag helammade till 6 månader (parallellt med grönssakssmakisar som jag fick i max 0,5 tsk), sedan har intresset snabbt avtagit från bebisens sida när smaken för gröt har ökat. Nu ammar jag 1-2 gånger per dygn, erbjuder oftare men intresset är 0! Det gäller även om jag erbjuder bröstet före gröten. Ersättning har aldrig funkat, verkar inte gilla det alls.

Vad jag har förstått så rekommenderas helamning till 6 månader, därefter är det ok att enbart ge annan mat? Dvs man måste inte amma eller ge ersättning till 1 års ålder? (Jag vet att vissa gör detta till en religion och förespråkar amning i alla väder och alla åldrar.)

Egen gröt: visst, billigare och kontroll över råvarorna, men också annan näringssammansättning än köpegröt. Så länge i stort sett ingen annan mat funkar tycker jag det känns tryggare att ge sammansatt och berikad gröt.
    Vad är det för fel på skummjölkspulver? Det är torkad mjölkaerosol - en naturlig produkt!

Ja helamning rekommenderas till 6 månader och därefter delamning till minst ett års ålder. Ammar man inte ska man ge ersättning, välling och gröt har inte rätt näringsbalans.

Jag har inte velat ge industrigröten pga vad den innehåller, men det är var och ens val. Det är processat till max, tills det inte längre finns något näringsvärde, och sedan tillsätts vitaminer och mineraler. Så det är ju som ett tillskott. Tillskott tas inte upp av kroppen lika lätt. Det behövs en större mängd järn för att kroppen ska ta upp det i lika mängd. Som jag har nämnt kan man berika gröten hemma. Du kan verkligen ge en proteinboost om du har i kokt mosad äggula som jag nämnde tidigare. Det kan du ju ha i köpgröten också, inget som förhindrar det. Det smakar också gott. 
    Detaljerna är helheten
  • Ida9007

Skriver via iphone så risk finns att hela inlägget ej kommer med.
    Ja det går att koka gröt på mjölk istället för vatten. Gör jag emellanåt. Jag gav min dotter REN komjölk, direkt från mjölktanken hos en bonde till lunch innan hon va ett år

• Natulcien
    LisaNi skrev 2012-09-24 11:37:27 följande:

Det rekommenderas att man helammar i 6 månader och sen delammar upp till 1 år. Så amning, eller ersättning, ska även fortsättningsvis vara huvudföda.
    Vad äter hon mer om du bara ammar 1-2 gånger och ger gröt (1-2 gånger?)? Vad består de andra målen av?
  • LisaNi
    Natulcien skrev 2012-09-24 14:30:06 följande:
    Det rekommenderas att man helammar i 6 månader och sen delammar upp till 1 år. Så amning, eller ersättning, ska även fortsättningsvis vara huvudföda.
    Vad äter hon mer om du bara ammar 1-2 gånger och ger gröt (1-2 gånger?)? Vad består de andra målen av?
    Gröt blir det 5 gånger per dag just nu! Erbjuder riktig mat minst en gång varje dag också, men när det vägras blir det gröt istället.
    Inte optimalt, men det lär ju inte fortsätta för evigt. Och nåt måste han ju ha i sig. En dag kommer han väl bara börja äta mat, precis som han en dag plötsligt ville ha gröt efter att ha vägrat det.
  • Natulcien
    LisaNi skrev 2012-09-24 14:50:23 följande:
    Gröt blir det 5 gånger per dag just nu! Erbjuder riktig mat minst en gång varje dag också, men när det vägras blir det gröt istället.
    Inte optimalt, men det lär ju inte fortsätta för evigt. Och nåt måste han ju ha i sig. En dag kommer han väl bara börja äta mat, precis som han en dag plötsligt ville ha gröt efter att ha vägrat det.
    Oj. Man rekommenderar ju gröt/välling max 3 gånger per dygn för att det inte ska bli för mycket gluten.
    Kan du inte amma mer istället då? Det är ju därför man rekommenderar att fortsätta amma/ge ersättning upp till 1 år, för att man inte ska ta bort den näringskällan innan barnet äter riktig mat ordentligt. Så att ta bort amningen innan bebisen äter ordentligt med mat är ju inte optimalt...
  • Antilopen

TS, i mina öron låter det inte som att din son är redo att äta mat än. Kan du inte återgå till helamning ett tag och sedan testa igen? Kanske låta honom äta själv för att få upp ett intresse? En 7-månaders är ju faktiskt pytteliten, och att peta i honom 5 portioner gröt om dagen låter verkligen inte bra. Det han behöver just nu är bröstmjölk! Vill du absolut inte amma så gå över till ersättning. Och sluta stressa och ha så höga krav på att han redan ska äta mat. Det finns en bra rek från USA som jag gillar: "Under one, just for fun". Bröstmjölk/ersättning bör alltså vara hans huvudsakliga näringskälla medan han får testa sig fram med annan mat.

• Natulcien
    Antilopen skrev 2012-09-24 15:08:44 följande:
    TS, i mina öron låter det inte som att din son är redo att äta mat än. Kan du inte återgå till helamning ett tag och sedan testa igen? Kanske låta honom äta själv för att få upp ett intresse? En 7-månaders är ju faktiskt pytteliten, och att peta i honom 5 portioner gröt om dagen låter verkligen inte bra. Det han behöver just nu är bröstmjölk! Vill du absolut inte amma så gå över till ersättning. Och sluta stressa och ha så höga krav på att han redan ska äta mat. Det finns en bra rek från USA som jag gillar: "Under one, just for fun". Bröstmjölk/ersättning bör alltså vara hans huvudsakliga näringskälla medan han får testa sig fram med annan mat.
Svar på tråden Koka gröt på mjölk istället för vatten?