• fläta

Vem kan använda strumpbyxor som "håller inne"?

Skulle på en grej förra veckan. Grejen krävde knälång cocktailklänning och strumpbyxor. Var stressad, gjorde ett snabbt in-and-out-mission i en underklädesaffär. Uppgav storlek och fick med mig ett par strumpbyxor i en liten påse efter att ha betalat ett par hundra spänn. Rusar hem, kastar mig in i duschen och ut igen. Tvingar tonåringarna att göra en håruppsättning, sminkar mig raskt och ska sedan klä mig. 

Plockar med försiktighet upp strumpbyxorna ur förpackningen och ska ta dem på mig. Någonstans här börjar helvetet. Det är i princip omöjligt att få dem över fot och underben. Tittar på förpackningen, storleken stämmer. Kämpar vidare. En antydan till svett bryter fram. Kollar mobilen, tiden går. Maken trummar med fingrarna, taxin väntar. Tankar på behov av stämjärn, kofot eller åtminstone personlig assistent uppkommer.

Strumpbyxorna sitter fast i knähöjd. Verkar inte finnas någon som helst elasticitet i dem. Närmare undersökning visar ett förstärkt område som ska sitta över stjärten. Något som ser ut som en fejktrosa sitter som en korv över knäskålarna. Maken harklar sig. Taxichauffören knackar på. Jag är ohjälpligt fast i strumpbyxorna som fortfarande inte sitter där de kan förväntas sitta.

Tonåringarna fnissar, men förstår av moderns allt högre ansiktsfärg att här måste insatser göras. Två av dem griper tag i i bakre delen medan jag själv sliter framtill. Till sist, efter typ tjugo minuter sitter de uppe. 

Vid det här laget har jag fått en helt ny kroppsform.
    Jag är normalviktig och har en hyfsad midja. Av denna finns emellertid bara minnet kvar. Strumpbyxorna har i stället gett mig en totalt rak form. Det är som om de dragit med sig en betydande del av arslet uppåt. Effekten av detta är inte alls tilltalande. Den nedre delen av mig är som en trästam och ovanför strumpbyxorna har jag nu fått en sorts falukorvsring som annars aldrig har setts till. Och detta är bara de synliga konsekvenserna. 

Maken höjer på ögonbrynet när han låter handen glida över min kropp, men förstår att inte säga något. Det är inte läge kan man säga.

Taxiresan innebär ett ganska betydande illamående. Jag försöker diskret dra strumpbyxorna högre upp mot bysten till, i hopp om att skapa utrymme för det tilltugg jag vet ska serveras. Misslyckas totalt och resten av kvällen upplever jag för första gången någonsin en stark känsla av klaustrofobi. 

Vad gick fel? Var det ett storlekshaveri? Om inte, vem använder sådana där tortyrgrejer?

• Svar på tråden Vem kan använda strumpbyxor som "håller inne"?
  • Fia 28

Strumpbyxor är nog bland det obekvämaste som finns, speciellt om det är sånadär beiga tunna och inte lite tjockare i annat material. Låter ändå som det var fel storlek.

• Blaha

Jag älskar såna strumpbyxor.
    Nu har jag storlek 40 men gillade det även när jag var mycket större.

• Duckan

Har inte upplevt det problemet du beskriver ts. De jag köper håller in lite mage och rumpa, men det är allt.

• fläta

Ja, måste ha varit fel storlek, fel modell och fel alltsammans. Jag har aldrig tidigare haft strumpbyxor med sådan där hold-in, hold-up, strypsnarekvalitet förut så jag vet inte hur de ska kännas, men föreställer mig att ingen väl skulle köpa dem alls om samtliga fungerade som dem jag fick med mig hem (och till sist också på mig). 

Jag bad bara om vanliga strumpbyxor, men kanske såg butiksbiträdet behov jag inte själv observerat.
    Förjävla obekvämt var det i alla fall.  

• BuoBä

Det finns strumpbyxor med olika "håll-in-styrka", och olika typer av "håll-in/lyft-upp". Man får prova sig fram, och eventuellt ta en annan storlek. Strumpbyxor är oftast väldigt små...

Med det sagt så har jag inte hittat några som funkar perfekt. De bästa hittills är från Lindex, och de är bra så länge jag står upp men rullar sig i midjan när jag sätter mig ner, om jag inte har något väldigt tight på överkroppen.

Den här typen av strumpbyxor kom ju innan det blev inne med andra typer av håll-in-underkläder, så det finns bättre lösningar nu om man tycker man har behovet. 

• 010306

Använder alltid såna när jag har klänning / kjol :p  Höga i midjan så att inget muffins kan kika ut.. Gillar Pierre Roberts & Åhlens,

Svar på tråden Vem kan använda strumpbyxor som "håller inne"?