• lilja87

Funkar det med allvädersstövel på vintern??

Hej! Jag kollar just nu på vinterstövlar och undrar vad jag ska köpa. Min son på 5 år kommer inte in i typ Vikings goretex stövlar och föredrar gummistövlar. Jag undrar då om han kan ha typ PO.Ps gummistövlar med rejäla ullstrumpor?? Även i snö? Han kommer inte att vara ute i flera timmar. Max 1-2. Tacksam för råd!

• Svar på tråden Funkar det med allvädersstövel på vintern??
  • Aaglars

Jag tror inte att det kommer tillräckligt varmt. Ibland behövs ju ullstrumpor t.o.m. i mkt varma vinterstövlar.

• mammamiahundarbörjarpratamat

Min son hade allvädersstövlar med tjockt foder (liknande de på Ellos som kostar 199). Det fungerade kanon, han frös aldrig vad jag märkte och det var toppen när det var lite slaskigt. De skulle tåla 25 minus sa de på skoaffären men det blev aldrig så kallt i vintras här :-P 

• castafiore

Nja. Nej, jag hade nog inte gjort så. Jag tror inte det räcker. Har din son breda fötter? Har ni provat kavat? De har stövelliknande vinterkängor och de är breda i lästen.

• amiofo

beror ju på hur kallt det blir. Både jag och sonen på 5 år  hade allväderstövlar hela förra vintersäsongen några enstaka dagar behövde jag ha tjockare strumpor(sockar)

• Emmyl

Jag skulle inte ha gjort så. Våra fodrade allvädersstövlar klarar någon minusgrad. Däremot är det ju inte så många dagar i Sverige det är superkallt, så stövlarna har använts mycket, men vi har även haft vinterskor. 2 timmar är VÄLDIGT lång tid om man inte har varma skor.

• lilja87

Ja min son har riktigt breda fötter. Han fick inte ner foten alls i Vikings goretex i år. Funkade dock förra året. Han har växt knasigt :) vi bor i Skottland och här är barnen inte alls ute lika mycket som i sverige :( är vädret inte så bra så går ungarna antagligen inte ut alls i skolan. Ska prova Kavat, tack för tipset!

• Eillen09

Min dotter hade fodrade stövlar hela förra vintern och frös aldrig ! Tänkte köpa detta året också , tyckte det var toppen !

• Kaffegalningen

Det finns tjockare gummistövlar som är fodrade som många använder som vinterskor, men jag skulle inte ta polarns ofodrade och tunna... Det blir alldeles för kallt anser jag.

• daimstrut

Viking Thermo Ultra är lite tjockare fodrade gummistövlar, de kan funka i Skottland. Men annars rekommenderar jag också Kavat.

• Linmin

Det beror ju på hur kallt det blir i vinter. Men oftast behöver man ju mer än ett par gummistövlar.. Försök och söka viddare i skobutiker, så kanske du hittar något som passar din sons fot.

• Anne69

Kavat har en riktigt varm stövel, snowrunner tror jag att den heter. Den är bra, men inte så bra som en riktig vinterkänga av funktionsmaterial. Hur menar du att han inte kommer i kängorna? Ta med honom till skoaffären så hittar ni säkert något som passar, gummistövlar fungerar faktiskt inte i minusgrader. Så små barn är ju dessutom ofta ute hela dagarna och de behöver ju ha riktigt varma kläder!

• TvåTrollungar

Det du skriver blir ju inte en allvädersstövel, det är stor skillnad på en allvädersstövel och gummistövel med socka i!! Allvädersstövel är gjord i PU och isolerar mycket bra medan gummi tar åt sig kyla! sen är allvädersstövel alltid fodrad med en mix av typ ull och polyester.

• jimmy02
    TvåTrollungar skrev 2012-09-25 18:29:17 följande:
    Det du skriver blir ju inte en allvädersstövel, det är stor skillnad på en allvädersstövel och gummistövel med socka i!! Allvädersstövel är gjord i PU och isolerar mycket bra medan gummi tar åt sig kyla! sen är allvädersstövel alltid fodrad med en mix av typ ull och polyester.

Hej hur mår du idag?
Svar på tråden Funkar det med allvädersstövel på vintern??