• Norrbrud

Vilken systemkamera för rimligt pris?

Hej fototokiga flickor å pojkar!

Jag har alltid älskat att fota,men har aldrig haft något att fota med mer än en billig skit digital kamera och telefonen. Nu undrar jag vad jag som nybörjare ska ha för kamera?
    Vill ha en bra kamera för alla tillfällen.

Inte den billigaste och inte den dyraste.

Ös på med förslag!
    För och nackdelar.

/Emi

• Svar på tråden Vilken systemkamera för rimligt pris?
  • Bond

Hej!

Det är alltid lättare att svara på vilken kamera om du försöker beskriva vad du tänker fota. Kanske inte ens behövs en systemkamera? Idag finns det väldigt bra kompaktkameror som räcker väldigt långt!

Men rent generellt kan jag varmt rekommendera en Nikon D3100. Det är Nikons instegsmodell och det följer med ett objektiv till den.

Fördelar: lätt att lära sig på, bra bildkvalitet, bra nybörjarkamera helt enkelt.

Nackdelar: När du blir bättre och ditt intresse tar dig förbi nybörjarstadiet räcker den inte längre till. Går dock att få tillbaka en hyfsad summa på dom om man slänger ut en annons!

• Norrbrud

Tack för svaret, har faktiskt kikat på en sån!
    Dock kommer de dröja innan de blir en  kamera, för nu blir de ett par skidor och gymkort ist :)

• Sofie 943

Måste rekommendera Sony faktiskt. 
    Min första var en A350 med live view (så du ser vad du fotar på skärmen inte inte behöver kika i hålet) 
     Det var helt underbar som första kamera, men den "växer man ifrån" också, själv bytte jag upp mig till A700 efter 3 år ungefär och den har jag fortfarande, den är lätt att få bra balans med inställningarna och den har bra brushantering.

Svar på tråden Vilken systemkamera för rimligt pris?