Ska jag behöva tjata till mig järinjektioner?
Alltså jag har aldrig legat över 9 i p-järn. Någonsin! Låg inne på sjukhus med blodtransusioner när ajg var 20 för urkassa värden. Det är 25 år sedan. När jag väntade barn hade jag hb på 85.... ingen mätning av P-järn gjordes då. Trots konstant ätande av duroferon och tabletter för att minska mensen. Googlade lite:
Nackdelen med järn i tablettform är att endast en liten del av järnet tas upp av kroppen. Upptaget från tarmen beräknas till 1–10% per järntablett. Omkring 95% av järnet passerar genom tarmarna utan att göra någon nytta, vilket leder till biverkningar som illamående, förstoppning eller diarré.
Det tar lång tid att bygga upp sina järnförråd med tabletter, omkring 6 månader.
Det tredje alternativet är att fylla sina järndepåer med hjälp av intravenöst järn, vilket är det effektivaste och snabbaste sättet att återställa sina järndepåer. Intravenöst järn ges i vätskeform rakt in i blodbanan med spruta. Man kan då återställa svår järnbrist inom 15 minuter. Man kan maximalt få 1 gram järn åt gången. Upptaget av intravenöst järn är det effektivaste av alla metoder.
Eftersom järnet ges intravenöst kan inte faktorer som annars kan hindra upptaget av järn från tarmen spela någon roll. Preparaten liknar kroppens eget depåjärn, som vanligtvis är bundet till proteinet ferritin. Det omsätts snabbt och blir tillgänglig för nybildning av röda blodkroppar.