• ulfina

Tomma järndepåer

Någon som vet hur man ska behandla ständigt låga järndepåer. Mitt P-järn ligger ständigt under 9 (referensvärde 9-34 och jag pendlar mellan 3-7.
    Jag är utredd och har järnbristanemi pga menstruationer, men tycker min husläkare är slö och skriver mest ut duroferon. Det hjälper ju uppenbarligen inte....   
    Jag har haft det så här i 20 år nu och är ständigt trött. Kämpar dessutom med depressioner, som jag tror kan ha samband med anemin, till viss del.
    Ger man järn intravenöst eller ska jag bara gilla läget tycker ni? 

• Svar på tråden Tomma järndepåer
  • Sixxty

Man ger absolut järn intravenöst eller som intramuskulär injektion. Vad konstigt att du fått gå med så lågt värde så länge.

• hysteria

Jag har samma problem, fast jag fått järninfusioner vid flera tillfällen, men då har s- ferritin legat på 2, nu ligger det på 9 men läkaren tycker inte att fler är nödvändiga nu då hb:t ligger på 110. Jag har fått göra gastoskopi för att utesluta gluten (vilket varken kunde uteslutas eller bekräftas)
    Tycker du ska be om att få dropp, men så du vet så är ampullerna rätt dyra, jag behövde 10 st och jag har för mig att dom kostade 900 kr för fem stycken, men gör det nu innan dom höjer högkostnadsskyddet. Jag vet inte om det finns olika men jag fick venofer och dom håller i c:à ett år för mig, när jag inte är gravid. Lycka till

• ulfina

Tack snälla. Min husläkare glömmer skicka remisser, ber mig googla fram vilka intyg som ska fyllas i när jag ville vabba för den akut livssjuke tonåringen, etc etc... Nu har jag bett att få remiss till psykiatrin, för han skriver bara ut antidepp till mig, för mina återkommande depressioner. (Fast denna remissen sket han i att skicka in, jag fick tjta i tre månader) Sedan däckade jag totalt i våras och var hemma från jobbet, helt utmattad och bara grät. 

Han säger att injektioner är för dyrt.

Nu har jag fått gå till företagshälsovården och där känns det lite annorlunda. Fått börja i KBT via dom 8 gånger är jag erbjuden. Det var även läkaren där som sa att till viss del kan depressionen förvärras av järnbrist. 

Men hjälper injektioner bättre? 

Högkostandsskyddet är jag redan uppe i! 

• ulfina

Ska jag behöva tjata till mig järinjektioner?
    Alltså jag har aldrig legat över 9 i p-järn. Någonsin! Låg inne på sjukhus med blodtransusioner när ajg var 20 för urkassa värden. Det är 25 år sedan. När jag väntade barn hade jag hb på 85.... ingen mätning av P-järn gjordes då. Trots konstant ätande av duroferon och tabletter för att minska mensen. Googlade lite: 

Nackdelen med järn i tablettform är att endast en liten del av järnet tas upp av kroppen. Upptaget från tarmen beräknas till 1–10% per järntablett. Omkring 95% av järnet passerar genom tarmarna utan att göra någon nytta, vilket leder till biverkningar som illamående, förstoppning eller diarré.

Det tar lång tid att bygga upp sina järnförråd med tabletter, omkring 6 månader.

Det tredje alternativet är att fylla sina järndepåer med hjälp av intravenöst järn, vilket är det effektivaste och snabbaste sättet att återställa sina järndepåer. Intravenöst järn ges i vätskeform rakt in i blodbanan med spruta. Man kan då återställa svår järnbrist inom 15 minuter. Man kan maximalt få 1 gram järn åt gången. Upptaget av intravenöst järn är det effektivaste av alla metoder.

Eftersom järnet ges intravenöst kan inte faktorer som annars kan hindra upptaget av järn från tarmen spela någon roll. Preparaten liknar kroppens eget depåjärn, som vanligtvis är bundet till proteinet ferritin. Det omsätts snabbt och blir tillgänglig för nybildning av röda blodkroppar.

• hysteria

Mina depåer har aldrig påverkats av tabletter, och han ska väl knappast bry sig om vad det kostar!? Byt läkare och kräv att få infusioner.

• ulfina
    hysteria skrev 2012-09-24 13:32:56 följande:
    Mina depåer har aldrig påverkats av tabletter, och han ska väl knappast bry sig om vad det kostar!? Byt läkare och kräv att få infusioner.
    men vad händer med kroppen vid för låga depåer under lång tid? 
  • ulfina

Mina värden för P-järn har pendlat mellan 2 - 8 under 20 års tid. JÄKLIGT TRÖTT PÅ DET Demon och på kass läkare om det är så att jag pillar i mig massa onödiga antidepp-piller när jag egenligen behöver boostas med järn!!!

• hysteria

Det är väl snarare för ditt allmäntillstånd, för jag antar att du liksom jag är helt slut även om du sover 15 timmar/dygn. Det kan ju vara bra att utesluta att annan sjukdom påverkar järnupptaget. Äter du bra?

Svar på tråden Tomma järndepåer