• Ovissheten

Har jag MS (Multipelskleros) ?

Vet inte i vilken kategori jag ska placera detta! men jag undrar litegrand om MS - Multipelskleros. Jag har många år haft problem med konstig smärta, domningar och stickningar och undrar om mina problem kan bero på MS? Rädslan för det är stor då vi även har det i släkten och då en nära släkting dog i MS.

Visar alltid ett ryggmärgsprov om man har ms eller inte?

symptom som jag har är;

Känner inte när jag är lite kissnödig, känner bara när jag håller på kissa ner mig nästan.
    Har svårt att tömma blåsan helt och blir därför JÄTTEKISSNÖDIG ofta.
    får brännande känsla, utmattning, stickningar och domningar i benen, främst i låren och ner mot knäna.
    har hemsk värk i framst rygg, nacke och ben. Känner mig stel på morgonen, minnet sviker ofta och enkla saker känns så våra ibland.
    Jag har yrsel och har ofta migränhuvudvärk då jag mår illa och synen påverkas.
    Benen viker sig på mig ibland så jag ramlar omkull. Oftast höger ben, men nu blir det mer och mer i vänster ben också.
    min smärta i muskler och leder blir värre i perioder. Det går i skov! vissa gånger i några dagar och andra gånger kan smärtan vara hemsk i längre perioder. När jag har skoven så blir minnet sämre och jag känner mig ofta mer nerstämd och deppig. Jag får ofta stickningar i kroppen och huden. jag får hemsk sveda i huden och de kan räcka med att någon lite lätt stryker på mig så får jag ont. Det är nästan alltid i aclar, ryck, överarmar och lår det blir så.
    min sexlust har minskat extremt dom senaste månaderna och är nästan obefintlig och under dessa månader har mina skov varit täta och långvariga och mer påfrestande än det annars varit genom åren.

endast blodprover är tagna, dom visade på vätskebrist. men hallå!? vätskebrist orsakar väl inte alla dessa problem under så många år? nu har jag krävt att få komma till en nevrolog för att göra tester på MS och fibromyalgi. jag är orolig, nervös, rädd och orolig. igår och idag har värken varit hemsk :/

Har du ms eller känner du någon som har det? nämnda symptom, stämmer det in på ms? Känner mig så ofta trött och utmattad. ibland sover jag gärna en hel dag igenom, men ibland kan jag inte somna hur trött jag än är. värken i nacvken kan ofta vara hemsk och det sticker, hugger och svider. minsta lilla aktivitet i dessa skovperioder får kroppen att kännas mer eller mindre mördbultad och muskle känns överansträngda för ingenting.

att knäppa ett bilbälte eller lyfta en mjölk känns i mina skovperioder som ett tungt moment att utföra :(

när jag intew är i skov så funkar saker något bättre. dock så har jag hemskt dålig koncentratiuonsförmåga och är väldigt stresskänslig och har svårt att få grepp om saker folk säger. kanske har det inte alls med ms att göra??????                        

Svar på tråden Har jag MS (Multipelskleros) ?