• eatingdisorder93

Rökskadad lägenhet, privathyresvärd. rättigheter?

Hej!
    Det är så att för snart 2 månader sedan flyttade vi till en större lägenhet, ifrån en 1a på 30 kvm till en tvåa på 62 kvm, i samma port och samma hyresvärd, vi har tidigare vart väldigt nöjda och han lovade oss att fixa lägenheten innan vi kunde flytta in eftersom han visste att han som bodde här innan rökte inne och var väldigt stökig av sig. Så det var på de grunderna vi tog lägenheten (för vem vill bo i en bostad där det luktar rök?)
    Så vi har under hela sommaren sätt fram emot flytten osv. Och när flyttdagen kom så fick vi veta att de inte alls börjat städa lägenheten och att vi skulle få tillgång till den senare samma dag när städningen var klar, (vilket vi tyckte var konstigt eftersom så mycket behövdes göras) vi kommer in i lägenheten och blir chokade över att röklukten faktiskt var borta över några timmar, de kändes ju för bra för att vara sant, men sen visade de sig att de hade en spray som dödar rök lukten, så dagen efter så var all röklukt tillbaka, vi hade sålt alla våra tidigare möbler å köpt helt nytt för att få en omstart, de kändes inte kul å montera upp dessa nu när röklukten var tillbaka, men tvungna det var vi ju. Nu två månader senare luktar det fortfarande jätte mycket, vi har fått nya golv men de gjorde ingenting, vi frågade om vi kunde få tapetsera/måla om, men då får vi som svar, " vi har redan lagt ut så mycket pengar på eran lägenhet så det får ni stå för själva " istället köpte han oss en sådan spray som han då tycker att vi ska spraya med dagligen för att kunna bo här, det känns inte okej..
    Och nu till det kluriga,

Han är privathyresvärd, och jag är osäker på mina rättigheter och vad han har för skyldigheter, men detta känns inte alls okej, och eftersom elektrisiteten en gång började gnistra och låta så känns det otryggt att bo här och med tanke på att vi ska ha en bebis om ett tag så känns de ännu sämre.

Så nu tänkte jag om någon här har någon erfarenhet av liknande fall? och som vet vad man har för rättigheter när man hyr av en privatvärd?
    Känns oacceptabelt!

Jätte tacksam om svar!

• Svar på tråden Rökskadad lägenhet, privathyresvärd. rättigheter?
  • katalysator

Det spelar ingen roll om man hyr av en privat värd, ett stort kommunalt bolag eller en ombildad bostadsrättsförening - man har samma rättigheter ändå! Det som varierar är deras vana, rutiner och kunskap. Jag tycker att du ska ta kontakt med Hyresgästföreningen (om du är medlem där) så kan du få jättebra hjälp och stöd från deras personal.

Svar på tråden Rökskadad lägenhet, privathyresvärd. rättigheter?