• Stellas

Jobb åt LKAB i Kiruna? Och allmän info om Kiruna ?

Min sambo föreslog att vi ska flytta till Kiruna. Han har kopplingar till den staden.
    Jag har varit där och hälsat på ett par gånger, helt ok stad enligt mig.

Jobbfronten är inga problem för min sambo. Det är jag som undrar över detta med jobb.

Är det möjligt för mig att få jobb på LKAB i Kiruna?
    Jag har absolut ingen erfarenhet från gruvindustrin.
    Gymnasiekompetensen håller jag på att läsa ikapp nu!
    Jag har jobbat inom vård och service yrken tidigare men jag är absolut inte rädd för att jobba hårt, långa pass eller bli skitig i jobbet.

Läst lite på nätet och då låter det som stört omöjligt att få komma in och jobba åt LKAB om man inte är från bygden eller har kontakter. Stämmer det?

Om inte LKAB är ett alternativ - vad finns det för andra jobb? 

Och ni Kiruna bor som svarar på detta - berätta om eran stad! Sälj in den nu till mig
    Vilka bostadsområden är t ex bra? Hur lång är kötiden på KirunaBostäder tex? 

• Svar på tråden Jobb åt LKAB i Kiruna? Och allmän info om Kiruna ?
  • agua

Bor inte i Kiruna utan i Gällivare och säger direkt att jobb inom LKAB är jätte svårt om man inte har "kontakter" eller högre rätt utb. Att ha jobbat inom vården ses som negativt då är man "utsliten". Kan inte alla områdena men har hört dåligt om lombolo och bra om tuolluvaara.

• Stellas
    agua skrev 2012-09-24 18:06:32 följande:
    Bor inte i Kiruna utan i Gällivare och säger direkt att jobb inom LKAB är jätte svårt om man inte har "kontakter" eller högre rätt utb. Att ha jobbat inom vården ses som negativt då är man "utsliten". Kan inte alla områdena men har hört dåligt om lombolo och bra om tuolluvaara.

Ja det är ju det jag också hört.... Om lkab alltså! Får fortsätta och forska. Och utsliten är jag inte, ung och stark
Svar på tråden Jobb åt LKAB i Kiruna? Och allmän info om Kiruna ?