• Dammråttan

Erfarenhet av Bumbostolar?

Hej alla föräldraexperter!

Jag ska på dop och funderar på att ge bort en Bumbo-stol (Denna: www.babyland.se/bumbo_babystol )
    Men när min minsta var liten fanns inte den än och jag har ingen aning om den är bra. Är det någon som testat? Ska jag köpa en sån eller en mer traditionell babysitter?

Upplys mig!

Jag köpte en till min dotter. Tyckte den var jättebra! Dottern kom upp mer än i en babysitter och hon kunde se sig omkring (vilket hon tyckte mycket om) Den gick också att ha i badet + den var lätt att torka och tvätta av. Jag köpte den eftersom dottern började bli lite platt i bakhuvudet av att ligga på rygg så mycket. Idag rekomenderas det ju att barnen ska sova på rygg.

• Loriyana

Ett annat pluss är att de verkligen håller länge utan att se slitna ut! Min har används av dottern + två av hennes kusiner  och ser fortfarande helt ny ut.

• Ramborg

En bekant köpte den men hennes barn ville inte sitta i den. Jag fick låna den och min dotter älskade att sitta i den.

42.
  • anelia

Är tanken att man ska ha den på golvet bara?
    Inte som matstol? Tänkte om det gick att ställa den på en vanlig stol, för att slippa släpa på vanliga barnstolar. Men är orolig för att det blir ostadigt. 
    Till mina tidigare barn hade jag "hängstolar" men de var så bökiga tyckte jag. Och en del som man kommer till vill inte att man hänger en stol som kan göra märken i bordet på deras bord.  

• Duckan

Funkade inte för oss nån längre tid då hon tog sig ur den själv. Lånat den vidare och de barnen har varit för tjocka för bumbon.

• mammaSöt

Blev varnad av dotterns sjukgymnast för de stolarna. Hon sa att de var mycket dåligt för små barn att sitta i dem och att jag aldrig borde överväga ett sådant köp.

Så jag hade inte köpt, varken till mig själv eller någon annan, hon var mycket duktig. (Vi gick där då min dotter låg för mkt på ena sidan och fick lite dålig form på skallen)

• Dammråttan

Tack för alla bra svar! Det verkar som en bra pryl och de flesta av er verkar gilla den så jag tror det får bli en sån

• Havsluft
    mammaSöt skrev 2012-09-24 20:19:19 följande:
    Blev varnad av dotterns sjukgymnast för de stolarna. Hon sa att de var mycket dåligt för små barn att sitta i dem och att jag aldrig borde överväga ett sådant köp.

Så jag hade inte köpt, varken till mig själv eller någon annan, hon var mycket duktig. (Vi gick där då min dotter låg för mkt på ena sidan och fick lite dålig form på skallen)

Vi gick också hos sjukgymnast med första barnet, av samma anledning som ni, och hon rekommenderade oss att att använda just Bumbo! Däremot fick vi absolut inte använda en vanlig babysitter eftersom det påverkade huvudformen än mer negativt. Vi köpte en Bumbo och hade mycket stor användning av den, dottern satt jättebra i den. Vårt andra barn däremot trivdes inte alls i den, så till honom har den knappt blivit använd.
  • Bradbury

Bumbo är toppen!!! Båda mina har älskat den. De hatade halv-liggläget i babysittern men älskade att sitta i Bumbo och titta och leka. Duschade dem i den också och hade med den överallt. Var verkligen en räddare i nöden innan de lärt sig sitta själva utan stöd. Köp köp! Värt att notera är dock att den är lite liten om man har en bebis med jättebjässiga lår som min tvåa till exempel. Han får fortf plats men det är rätt tight om låren på honom.

• Echo

Första barnet: Lånade en, använde massor!

Andra barnet: Köpte en, använde den knappt alls.  

My entire existence was constructed by a sociopath in a sweater vest, what do you suggest i do?
  • CookieKaka

Vi köpte en till nära vänner när dom fick sin dotter, hon har gillat att sitta i den och vi köpte även bordet som hör till och då kunde hon inte krångla sig ur själv. Hon sitter jättefint i den och kladdar med smakisar. Fast som barnstol på vanlig stol skulle inte jag ha den men att sitta tillsammans på golvet går ju hur fint som helst.

• SophiaI

Angående mammaSöts inlägg: Vi blev rekommenderade Bumbo-stolen av dotterns sjukgymnast då dottern hade snett bakhuvud. Jättebra att sitta i för de kommer upp mer innan de kan sitta själva. Dessutom inget tryck mot bakhuvudet som i vanlig babysitter.

Men självklart ska man inte sätta bebisar i den som inte är stadiga i nacken.

• Bling1975

För oss var bumbon den enda som fungerade för dottern. Hon hatade allt vad babysitter och babyskydd heter. Hon ville bara ligga platt på rygg (aldrig mage). Men i bumbon kunde hon sitta kortare stunder vilket gjorde att hon tränade upp sina muskler ytterligare och nu accepterar mage kortare stunder. Den är också perfekt som matstol. Jag har den på bordet framför mig så vi har ögonkontakt. Men man får inte lämna dem själva då pga av risken att den välter (tror inte den är så stor men ändå). Jag har bordet till också vilket minimerar risken att hon tar sig ur (6 mån)

Vilka bebisprylar som blir använda av vilka familjer skiljer sig otroligt mycket åt. Att på förhand gissa vad ett visst barn kommer gilla är omöjligt. Det som vännernas barn älskade ratar min dotter och tvärtom. Men det är en bra present tycker jag.

• Jolines mamma

Jag köpte en med bord men dottern tyckte inte om den. Hon försökte konstant lägga sig ner och komma loss. Sålde den vidare efter nån månad.

Svar på tråden Erfarenhet av Bumbostolar?