• Blaha

Min nyfödda går ner i vikt...

Min dotter är snart två veckor och har gått ner mer än 10% i vikt. Vikten har inte vänt trots att jag stödmatat med ersättning. Jag ammar så ofta det går. Vad kan jag göra för att öka mjölkproduktionen? Måste jag sluta amma? 

Be yourself, everyone else is already taken.
  • Svar på tråden Min nyfödda går ner i vikt...
  • Maac

Hej,
    Vad säger BVC?

Sluta amma behöver du ju absolut inte göra, men komplettera med mer ersättning? Huvudsaken är att den lilla mår bra ju     

• Blaha

De säger bara att det är konstigt och att jag måste ge mer ersättning. Men ju mer ersättning desto mindre kan jag ju amma...

• villsågärna38

Hur mkt ersättning ger du och hur ofta? Det vände efter två veckor för vår dotter som föddes en mån för tidigt. Vi koppmatade som mest 20 ml var tredje timme, alltid efter amning. Jag ammade oftare än så men det tog ett bra tag innan det kom igång ordentligt. Så fort vikten vände började vi minska på ersättningen. Kolla om amningshjalpen.se kan ha bra råd! Kram

• Blaha

Sen i torsdags har läkare ordinerat tre mål/dygn på 50 ml. Har gett efter amning och hon har efter en stund oftast fått i sig all ersättning (två gånger har hon kräkts upp ersättningen dock).

Idag sa BVC att hon måste äta ersättning efter varje amning och då så mycket som dottern vill ha...

BVC vill att jag ammar varannan timme så väcker dottern för amning. Vissa stunder vill hon amma oftare och andra stunder går hon inte att väcka. Idag är t.ex. en trött dag, svårt att få henne att vakna (testat att klä av henne.)

Stannade på i några dygn och de sa att hon tog rätt tag. BVC har inte sagt något annat.

Vill så gärna amma, börjar faktiskt må riktigt dåligt över detta. Gråter och känner mig usel.

• villsågärna38

Usch, förstår att det är jobbigt!!! Ta kontakt med en hjälpmamma på Amningshjälpen. De är jätteduktiga på amning, ofta bättre än BVC. Det är ju jättevanligt att bebisar går ner i vikt så de har säkert bra råd. Hur mkt väger hon nu? Hoppas så att det löser sig. Koppmatar du eller med flaska? Flaska är ju ingen hit, kan störa amningen. Hade jag varit du hade jag kört mycket hud mot hud, kroppskontakt och ammat så ofta det bara går. Testa massera handflatorna eller stryka henne vid mungipan om hon somnar när du ammar. Hur länge ammar hon på varje bröst? Viktigt att hon ammar tillräckligt länge så bebis får i sig även den feta mjölken som kommer först efter ett tag. När min var så liten ammade hon bara ett bröst varje gång, ca 20-30 min varje gång. Har mjölken runnit till ordentligt tror du? Verkar lite mysko att hon får i sig så mkt ersättning efter hon ammat. Lite rädd att hon får så mkt ersättning att hon blir så mätt att hon inte vill amma och då inte får igång mjölken ordentligt men förstår att du så klart gör som läkare säger. Kram

• Lajkie

Finns det amningsjour på ert bb? Vet att jag har varit "stamkund" där efter varje barn.
    Jag tycker ofta de är större hjälp än BVC.
    Lycka till med allt och försök slappna av fast det är jobbigt. Kram

• skogsvitter

Sluta med mjölk! Hon är högst troligt mjölkallergisk, jag hoppas sannerligen att de erbjudit dig mjölkfri ersättning att ge bebisen eftersom de uppenbarligen vill att du stödmatar. Om inte så skulle jag skälla ut dem ordentligt om jag var du och omgående kräva adekvat kost för din bebis, innan hon tappar ytterligare!

I övrigt så ska du självklart inte sluta amma, fortsätt amma som du gör tills vidare och stödmata på kopp med lite ersättning efter varje mål tills hon börjat kunna tillgodose sig näringen och börjat bli piggare. Men det är jätteviktigt att hon får helt mjölkfri ersättning då, annars blir det ju bara en ond cirkel!

• karet

Min minsting gick också ner i vikt. Jag ammade varannan timme, pumpade efter varje tillfälle och nattetid ammade jag var tredje timme plus pumpning. Jag var helt slut men sambon hjälpte till med äldsta barnet så jag kunde fokusera på amningen.

Jag gav ingen ersättning. Därimot lite bröstmjölk på flaska, men aldrig utan att pumpa.

• Blaha

Tack för alla tips! Känns bra att ha lite på fötterna, ärligt talat så känner jag inget stöd av BVC med amningen. De vill bara ge ersättning känns det som...

Ska ringa BVC nu och prata med vår sköterska.

• villsågärna38

Heja TS! Om du inte får stöd på BVC, testa bb ist el nån amningsmottagning nån annanstans alt Amningshjälpen. Det är nog tyvärr inte helt ovanligt att BVC inte bryr sig så mkt om amningen. pumpa tyckte jag var bra förslag också. Ju oftare du ammar/pumpar desto mer mjölk får du.

• Nyfiken2012

Att amma varannan timme var sällan för min del när vår bebis var 2 veckor, ammade minst en gång i timmen, oftast fler o sen maraton amning på kvällarna.

Svar på tråden Min nyfödda går ner i vikt...