• silvertiger

Pergotime för första gången.

Hej där!

Jag tar allt från början; December 2011 uppsökte jag läkare, då jag inte hade haft mens runt 2-3år. Gick till läkaren på hälsocentralen nära mej, och hon sa att det berodde på att jag var tjock. (Kan säga att jag är 180cm lång och väger runt 90kg) Efter mycket bråk så fick jag remiss till kvinnokliniken på sjukhuset, träffade en fantastisk läkare som gjorde ett VUL på mej. Då hittade han en cysta som var 5x8cm stor och förstorad äggledare. Denna cysta opererades bort i april i år. Dom hittade inga hormonella avvikelser.

Och nu idag ringde min nya läkare, och sa att hon skulle skriva recept åt mej på Pergotime. Jag ska från och med imorgon äta 1/2 tablett varje dag i fem dagar, sedan den 5 Oktober ska jag in på undersökning.

Nu till mina funderingar;
    Har någon som läser detta erfarenhet med Pergotime?
    Om man äter Pergotime, när "förväntas" då ägglossningen? (Glömde fråga läkaren..)

Och är det rutin att gå på undersökning ca 10 dagar efter påbörjad pergotime?
    Vad kommer hända då?

Hoppas någon kan svara på detta :)

• Svar på tråden Pergotime för första gången.
  • emtfb

Erfarenhet vet jag inte, är på min tredje kur just nu. Men jag går alltid på VUL 4-5 dagar efter jag ätit sista tabletten och det är för att veta hur många äggblåsor det finns, är det för många får man sexförbud, eftersom det kan bli flerbörd, dvs tvillingar & trillingar och kanske ännu flera och det vill man ju inte. :P

Det är olika när ÄL förväntas antar jag? men min kommer ca 13 dagar efter mensens sista dag.

Sen har jag åkt in 1 vecka efter ÄL och tagit ett progresteron(stavning?) blodprov, för att se om man verkligen lossat nått ägg.

Ja jag vet inte om du blev nå klokare, men det där va iaf mina erfarenheter.. :) Lycka till!    

• Xantippa85

Jag har ätit min första kur månaden som var och jag fick äl som vanligt alltså på vanlig tid! Nu är jag på bim+1 och väntar på mens eller plus!

• silvertiger

Tack för att någon svarade! :)

Kan läkaren verkligen ordinera sexförbud? Hur vanligt kan det vara?
    Man blir fundersam på om man kan få för många äggblåsor även på 1/2 tabletts kur..

Tycker att allt detta är mycket spännande, inte så konstigt, eftersom jag aldrig har gjort något dylikt förut :)
    Men jag undrar om genetiska anlag spelar någon roll när man går på Pergotime? Dom genetiska anlagen jag syftar på är att det finns massor med tvillingar i min släkt, och jag ligger nu i "tvillingledet".

Tack så mycket för bra svar emtfb, lite klokare blev jag nog :)

Och jag håller tummarna för dej Xantippa85! Vad spännande, men vad betyder bim+1? :)

Och jag håller självklart tummarna för alla andra som går på Pergotime-kurer! :)

• emtfb

Alltså min dr sa att det är många som skiter i sexförbudet, men att dom endå måste säga till att det kan bli flerbörd. :) Så man får väl ta det som man vill då ;) Som jag har förstått så är det större risk att få tvillingar med pergotime. Så då borde du kanske ha extra stor risk eftersom du ligger i "tvillingledet" :)

Bim+1 = Beräknad Icke Mens, alltså när mensen ska komma, men som man inte vill och i Xantippa's fall så har hon gått över 1 dag :) Hoppas på plus! 

• Xantippa85

Ja fortfarande ingen mens! Mycket märkligt!! Men inget plus heller så kanske pergon förlänger cykeln lite?!

Hade i allafall ägglossning som vanligt!!!

Hoppas du får plus snart!!!

• emtfb

Jag har en cykel på ca 34dagar med pergon. Är det din första kur Xantippa? Har du fått några biverkningar?

• Xantippa85

Ja det är min första, har väl inte fått så mycket biverkningar förutom att jag har haft många graviditetssymtom!

Hur länge har ni försökt? Har du normal ägglossning?!

• emtfb

Vi har försökt i ett år nu, men är inne på tredjekuren med pergon. Nu med pergon så får jag normal ÄL, innan hade jag knappt mens så då fick jag aldrig ÄL. Hur länge har ni försökt?
    Samma här, bara massa gravsymtom:/ sen så har jag tappat så sjukt mycket hår:(

Svar på tråden Pergotime för första gången.