• Anonym (UC)

Någon som har erfarenhet av kortison och amning?

Kör en korthistoria. Har en tarmsjukdom och ammar, måste nu ta medicin (igen).

Någon som har tagit kortison samtigt som ni ammar? har tagit samma kur i somras och då påverkades inte bebis, men är rädd att han ska göra det vid långtidsanvändning.

• Svar på tråden Någon som har erfarenhet av kortison och amning?
  • She is Me

Enligt min läkare så ska det inte vara någon fara, det är ytterst lite som skulle gå över i bröstmjölken. Hur stor dos tar du? Och är det tablettform? Har oxå UC men slutade amma i samband med min kortisonkur eftersom jag blev inlagd mm

• Anonym

Det finns ju så många olika sortera kortison. Jag har addisson och äter därför ganska "ren" kortison varje dag. Jag har ammat utan problem, kortison är ju ett kroppseget hormon. Börja med att läsa vad som står på din medicins bipacksedel.
    Mitt barn råkade öppna en burk med kortison och äta...men inte ens det var någon fara enligt giftmedelsinformationen då kortison är ett naturligt hormon.

• Bubbis01

Jag har också uc och har skovat hela graviditeten och amningen. Har gått igenom tre 1,5 månadslånga beta-pred kurer. Inga problem alls. När det gäller kortison så är det farligt att sluta tvärt, men eftersom du trappar ner så gör ju även bebisen det.

• Anonym (UC)

Tack! Det är 32mg/dag som är i flytande form lokat i tjocktarmen. Det verksamma ämne är Prednisolondinatriumfosfat.. är det nå liknande kortison? Är så dålig på medicinskatermer.

Äter en medicin som det verksamma ämnet är Mesalazin , har ni någon erfarenhet av den?    

• Anonym (UC)
    Bubbis01 skrev 2012-09-24 22:22:44 följande:
    Jag har också uc och har skovat hela graviditeten och amningen. Har gått igenom tre 1,5 månadslånga beta-pred kurer. Inga problem alls. När det gäller kortison så är det farligt att sluta tvärt, men eftersom du trappar ner så gör ju även bebisen det.

Hade också skov nästan hela grav och amning.. Vad är det för verksamma ämne i den? 
    Varför är det farligt?  
  • She is Me

Tar du lokal behandling typ predklysma lär det inte nå bröstmjölken alls.

• Bubbis01

Är det klysma, (flytande) lokalt är det inga som helst problem. Det som jag talade om är i tablettform och då kan det vara farligt att sluta tvärt, detta för att man har kortison i kroppen naturligt, men om man då tillsätter (äter) mer kortison än kroppen egentligen behöver, så slutar kroppen att producera eget kortison. Slutar man då tvärt så kan man få problem med att inte den egna produktionen kommer igång igen. OBS. Detta gäller inte lokalbehandling så som du skall ta. Och ja det är prednisolonet i klysman som är kortisonet. Mezalasin är inte heller nåt problem.

• Anonym (UC)
    She is Me skrev 2012-09-24 22:34:54 följande:
    Tar du lokal behandling typ predklysma lär det inte nå bröstmjölken alls.

Det står att det passerar över, men det påverkar troligen inte.

Men OM det skulle påverka barnet, HUR påverkar det då? 

Tack för alla svar!      
  • Anonym (UC)
    Bubbis01 skrev 2012-09-24 22:46:08 följande:
    Är det klysma, (flytande) lokalt är det inga som helst problem. Det som jag talade om är i tablettform och då kan det vara farligt att sluta tvärt, detta för att man har kortison i kroppen naturligt, men om man då tillsätter (äter) mer kortison än kroppen egentligen behöver, så slutar kroppen att producera eget kortison. Slutar man då tvärt så kan man få problem med att inte den egna produktionen kommer igång igen. OBS. Detta gäller inte lokalbehandling så som du skall ta. Och ja det är prednisolonet i klysman som är kortisonet. Mezalasin är inte heller nåt problem.

Aha! Okej! Tack för svar, blev lite orolig för körde en 4- veckors kur av klysman i somras :)
  • Bubbis01

:) man gör ju vad man kan för att hjälpa en olyckssyster. Uc är ett h-vete och var glad att du kan klara dig med lokalbehandling. Jag har nog ätit alla mediciner som finns, provat alla lokalbehandlingar som finns, fått alla biverkningar som finns, så jag har lärt mig att ta reda på det mesta.

• Anonym (UC)
    Bubbis01 skrev 2012-09-24 22:57:06 följande:
    :) man gör ju vad man kan för att hjälpa en olyckssyster. Uc är ett h-vete och var glad att du kan klara dig med lokalbehandling. Jag har nog ätit alla mediciner som finns, provat alla lokalbehandlingar som finns, fått alla biverkningar som finns, så jag har lärt mig att ta reda på det mesta.
    Jag älskar predklysma.. Har testat pentasa och asacol (tar den nu också) Men de hjälper inte alls.. Men Klysman är kanon för mig, lite dryg att ta bara, lättare att bara svälja tablett.

Jag har börjat läsa på mer och mer om sjukdomen, (har haft diagnosen "bara" ett år ) men det står mycket om vad man kan undvika att äta och liknande, har köpt hem en bok jag ska börja läsa. Äter du efter någon speciell kost?
  • Anonym

Jag diagnosticerades för över tio år sedan. Det enda jag undviker är vanliga mjölkprodukter, äter laktosfritt. Så absolut inga sötningsmedel, ett tuggummi och jag blir dålig i veckor. Annars märker jag ingen skillnad på nåt. För min del så finns det bara en sak som jag vet triggar igång ett skov, och det är stress. När jag var som allra sämst med månadslång sjukhusvistelse, så blev jag tvungen att byta jobb.

• She is Me

Ja stress och graviditet är trigger för många. På mig kommer det efter stress, typ när man tycker det lugnat sig då får man ett skov. Kika in i tråden vvv våga vägra skov, där kan du få massor av råd.

• Anonym (UC)

Stress var det som triggade i gång min första gången för 6 årsedan, men fick ingen diagnos förrän för ett årsedan.

Stress är en faktor, men viss mat blir jag väldigt dålig av, som tex friterat, mycket mjölk el mjöl, pulvermat, mycket socker och liknande.

Svar på tråden Någon som har erfarenhet av kortison och amning?