• Superbia

Vad leker era 3-åringar med?

Nu närmar sig 3-årsdagen för mina barn och jag funderar på vad jag ska köpa till dom. Ge mig tips på vad era 3-åringar leker med så att jag kan få lite nya idéer Glad

• Svar på tråden Vad leker era 3-åringar med?
  • Persimon

Duplo, bilar, docksskåp, leksakspis med tillhörande saker, små figurer av olika slag tex Sylvanian family.

• Skit i det du

Duplo, knoppussel, tågbana i trä, ritsaker, leklera, sina bilgarage med bilar till.
    Filmer av olika slag, just nu är det med Halven och den grymt monotona berättarrösten som går hem. Merlin den magiska hunden har varit poppis.

Trehjulingen med flak, sin tramptraktor. En stor bok med fordon i. Väskor och armband är poppis. Nyckelringar och nycklar.

En pojkdocka..

Ska bli intressant att höra vad ni andra säger, har samma funderingar nu till födelsedag och jul =)

Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Lilla kakan

Blir mycket byggande med smålego, rita i ritböcker, göra trolldeg/playdoh och så älskar han klistermärken.

Men, mest är det fantasilekar a´la bygga kojor/bilar/sjörövarskepp/rymdraketer utav kuddar, filtar, stolar etc som gäller..

I bokväg så är det mycket fakta-böcker nu (men det ska ännu vara mer bilder än text), typ stora djur-boken, hur fungerar olika sorters fordon osv. Han har en faktabok om hajar som han ska titta i varje kväll

Han ska få ett dockskåp när han fyller år om 2 veckor.

• Gyllan

Dottern fyllde 3 i helgen. Hon fick bland annat en större dockvagn, har haft en sån hos mormor tidigare, så det är mycket köra dockor och gosedjur i den, bädda i och ur. Sen lagar hon mycket mat i sitt kök, och dukar med koppar och fat. Leker mycket affär, har en liten kundvagn, så fyller den med grejer så ska någon sitta i kassan och ta betalt.

Lägger pussel, 16-20 bitar. Även intresserad av bokstäver, kan alfabetet så vi köpte ett spel om bland annat sånt nu när hon fyllde i

• niky40

Min treåring leker med Duplo och cyklar. Hela tiden..

• Flickan och kråkan

Storebror .

Det är svårt med leksaker. Har en snart 3,5-åring och en 4,5-åring. De leker rätt lite med leksaker. De hittar på fantasilekar mest och så använder de huvudsakligen kuddar, filtar, lite diverse plast- och mjukisdjur samt snören och band och annat.

De tycker väldigt mycket om att måla och "dega" så färg och lera går alltid hem. Pärla gillar de också. Storebror har snöat in lite grand på lego nu, men han är ju större. Lillebror leker med färdiga bilar och så men är ännu inte så intresserad av byggande.

Lillebror fick en vanlig cykel när han fyllde 3. Han är rätt tidig med att just cykla, han har haft springcykel sedan över ett år sedan. Om de inte har springcyklar så kan det ju vara en vettig födelsedagspresent för en 3-åring. Äldsta började med springcykeln i den åldern. Spel fick också lillebror både i julas och när han fyllde 3. Pussel om de gillar det. Storebror var tokig i pussel som 3-åring, lillebror rätt ointresserad . Böcker är ju aldrig fel heller.       

• niky40
    Flickan och kråkan skrev 2012-09-25 08:15:47 följande:
    Storebror .

Det är svårt med leksaker. Har en snart 3,5-åring och en 4,5-åring. De leker rätt lite med leksaker. De hittar på fantasilekar mest och så använder de huvudsakligen kuddar, filtar, lite diverse plast- och mjukisdjur samt snören och band och annat.

De tycker väldigt mycket om att måla och "dega" så färg och lera går alltid hem. Pärla gillar de också. Storebror har snöat in lite grand på lego nu, men han är ju större. Lillebror leker med färdiga bilar och så men är ännu inte så intresserad av byggande.

Lillebror fick en vanlig cykel när han fyllde 3. Han är rätt tidig med att just cykla, han har haft springcykel sedan över ett år sedan. Om de inte har springcyklar så kan det ju vara en vettig födelsedagspresent för en 3-åring. Äldsta började med springcykeln i den åldern. Spel fick också lillebror både i julas och när han fyllde 3. Pussel om de gillar det. Storebror var tokig i pussel som 3-åring, lillebror rätt ointresserad . Böcker är ju aldrig fel heller.       

Springcykel är en mycket bra present. Tack vare den som vår son kan cykla också.
  • Skit i det du
    niky40 skrev 2012-09-25 08:20:04 följande:

Springcykel är en mycket bra present. Tack vare den som vår son kan cykla också.
    Måste få fråga.. Är inte de där farliga?

Trodde de var för äldre barn..  *nyfiken*
    Förbjud foppatofflor, tights och one piece utomhus!!
  • Flickan och kråkan
    Skit i det du skrev 2012-09-25 09:15:05 följande:
    Måste få fråga.. Är inte de där farliga?

Trodde de var för äldre barn..  *nyfiken*

Min yngsta fick sin på sin 2-årsdag. Efter en vecka hittade han balansen och efter två veckor hanterade han den galant. Lärde sig cykla vanlig tvhjuling strax efter att han fyllt 3. Springcyklar är suveräna. Båda mina levde mer eller mindre på sina under ett år. Storebror började cykla springcykel som 3-åring. Nej, de är inte farliga.....fast man bör ju undvika trafik med små barn så klart . De har ju kontroll på ett helt annat sätt än med en cykel med stödhjul eftersom de hela tiden parerar med fötterna - fart, balans etc.
Svar på tråden Vad leker era 3-åringar med?