Någon med öronbarn med dolda symptom???
Hej!
Har en son som blir 2 år i november. Han pratar inte, har aldrig sagt ett endaste ord. Han verkar inte heller förstå oss föräldrar när vi pratar med honom eller ber honom tex att hämta något. Tycker väl ändå att han den senaste tiden börjat förstå lite av det vi säger. Vi har själva hela tiden varit inne på att det är något med hans öron. MIn egen bror hade problem med sina öron men vid undersökningar syntes inget. Vår mamma var envis och propsade på att det var något fel och till slut satte dom in rör i hans öron och vid det ingrepper upptäckte man seg vätska, ungefär som tuggat tuggummi bakom trumhinnan på honom. Inte konstigt att han inte hörde bra.
Vår son är precis som min bror var när han var liten innan han fick rör insatt. Han är gnällig ovanligt mycket, blir arg och frustrerad och kan bli arg för minsta lilla. När man pratar med honom tittar han på en som om man kom från mars typ. Han har ju sina egna små ljud men inget som kan tolkas som något.
Vid 1,5 års kontrollen blev vi remitterade till en barnpsykolog för att göra en utredning då jag tog upp detta med hans tal och att han inte verkade förstå oss. Då var han även inne i en period då han gillade att rulla allt som gick att rulla och detta tog jag upp. Jag gjorde även "misstaget" att fråga om autism och den sjukdommen, varpå vi blev slickade till psykologen. Han är precis som vilket annat barn som helst, glad skrattar, söker kontakt och ser en i ögonen. Det enda som kan vara lite avvikande är väl när han leker och äe väldigt inne i sin lek, då är det svårt att avbryta honom och få han att titta på oss. Men jag tycker inte det är jätte konstigt, eller är det bara jag? Alla barn är ju olika och vem säger att bara för att han är svår att bryta i sin lek alla gånger, skulle ha någon autism????
Och varför går man på något sånt direkt, det kan ju vara annat som är fel. Tal, hörsel mm. Har kontakt med en öronläkare som kollat hans öron innan sommaren som tyckte allt såg bra ut, men han verkade inte lyssna på vad jag hade att berätta om min bror tex o min oro. Nu i dagarna hörde jag ännu en mamma berätta om sin dotter som inte pratade alls. Hon fick rör insatt och även där fann man seg vätska bakom trumhinnan. Efter att hon fått rör tog det ett par veckor sen började hennes tal komma igång.
Visst, skulle det visa sig att det är autism han har så får vi ju ta det då, då finns det fin hjälp att få. Men jag vill ju inte att min son ska få diagnosen autism och att det senare då skulle visa sig vara något fel på hans öron och att min oro stämde. Då kommer han alltid ha diagnosen autism, även om han inte har sjukdommen.
Jag blir så förtvivlad när jag ser min son. Han blir frustrerad för att han inte kan göra sig förstådd :(
Så nu undrar jag om det finns någon annan där ute som har eller har haft liknande eller samma "problem"??
Hur gjorde ni?? Snälla, skriv och berätta. Jag vet snart inte vad jag ska göra eller tro. Ska man behöva bli förbannad på läkare och annan sjukvårdspersonal för att dom ska lyssna och ta en på allvar?