• Mary 326

Vad avgör storleken på underhållsbidraget?

Ser att ni andra (tittat runt i ett par trådar) får olika belopp i underhållsbidrag. Har två flickor, 15 och 18 år (bor hemma och går gymnasiet) och får då 1246 kr av pappan per barn och månad. Barnens pappa och jag skildes för snart två år sedan. Den yngsta har en kronisk sjukdom vilket gör att mediciner mm kostar. Vad tas hänsyn till när de här beloppen avgörs? Jag kan inte prata med pappan som vägrar samtala alls med mig. Flickorna är aldrig hos honom, och han betalar inte en krona mer än det här bidraget. När dottern fyllde 18 fick jag t ex själv stå för present (laptop) och han bjuder inte flickorna på middag eller gör andra försök till att umgås med dem heller. Han har helt stigit av hela föräldraskapet kan man säga. Ingen kontakt med flickorna. Bara det här underhållsbidraget på totalt 2492 kr. Vi har gemensam vårdnad om 15-åringen och 18-åringen är ju vuxen..
    Undrande mamma   

• Svar på tråden Vad avgör storleken på underhållsbidraget?
  • niky40
    hellokill3r skrev 2012-09-25 03:26:22 följande:
    Underhållet grundas enbart på pappans inkomst.

Nej..

Underhållsbidragets storlek beror på barnets behov samt båda föräldrarnas ekonomiska situation. Har den underhållsskyldige det väldigt gott ställt kan sk standardtillägg utgå. Underhållsbidrag fastställs genom avtal eller dom. Kommer man inte överens om något eller har den underhållsskyldige inga pengar får man underhållsstöd. Detta utbetalas av FK och är på 1273. Den underhållsskyldige får betala tillbaka detta stöd till staten. Hur mycket som ska betalas tillbaka avgörs av dennes inkomst. Vill TS ha ett underhållsbidrag istället för underhållsstöd får hon försöka komma överens med pappan eller stämma i tingsrätt.
  • Anonym (nyfiken)
    niky40 skrev 2012-09-25 03:43:16 följande:

Nej..
    Underhållsbidragets storlek beror på barnets behov samt båda föräldrarnas ekonomiska situation. Har den underhållsskyldige det väldigt gott ställt kan sk standardtillägg utgå. Underhållsbidrag fastställs genom avtal eller dom. Kommer man inte överens om något eller har den underhållsskyldige inga pengar får man underhållsstöd. Detta utbetalas av FK och är på 1273. Den underhållsskyldige får betala tillbaka detta stöd till staten. Hur mycket som ska betalas tillbaka avgörs av dennes inkomst. Vill TS ha ett underhållsbidrag istället för underhållsstöd får hon försöka komma överens med pappan eller stämma i tingsrätt.
    Så om mamman (ponera att hon är boendeföräldern) tjänar 40 papp i månaden efter skatt och pappan 10 tusen.

Då får det lägsta eller inget alls?

Och om situationen är tvärtom? Pappan tjänar 40 tusen och mamman 10 tusen, kan mamman då få mer?
  • niky40
    Anonym (nyfiken) skrev 2012-09-25 06:19:22 följande:
    Så om mamman (ponera att hon är boendeföräldern) tjänar 40 papp i månaden efter skatt och pappan 10 tusen.

Då får det lägsta eller inget alls?

Och om situationen är tvärtom? Pappan tjänar 40 tusen och mamman 10 tusen, kan mamman då få mer?

Man får alltid 1273.

Ja mamman kan få mer. Finns beräkningsmodeller för det. Finns att läsa om på FKs hemsida.
  • Anonym (nyfiken)
    niky40 skrev 2012-09-25 06:48:23 följande:

Man får alltid 1273.

Ja mamman kan få mer. Finns beräkningsmodeller för det. Finns att läsa om på FKs hemsida.
    Tack =)
  • Astarte

Tyvärr kan det bli nödvändigt för dig att stämma homon i tingsrätten för att få mer, man kan inte få det per automatik, så att säga.

Det är förhållandet mellan din och hans inkomst samt vad barnen kostar som avgör hur mycket det blir. Räkna på det på FKs hemsida och se om det skulle löna sig med att stämma honom. Kanske ger han sig bara han får nys om det, och då är ju mycket vunnet för dig. Har han mycket högre lön än du och barnen är dyra kan det mycket väl löna sig.  

• Brumma
    niky40 skrev 2012-09-25 06:48:23 följande:

Man får alltid 1273.

Man får alltid minst 1273 av försäkringskassan. Om läget är att pappan tjänar 10000 så beräknas hans möjlighet att betala 1273, eller mer antagligen vara obefintliga. Då tar försäkringskassan över.
    Så mamman (i det här fallet) får aldrig mindre än 1273, oavsett hur mkt mer/mindre hon tjänar än pappan.
    Om den underhållsskyldige föräldern beräknas kunna betala tillbaka så gör h*n det till försäkringskassan, men beräknas det inte vara möjligt stryks den skulden. Om h*n senare skulle tjäna mer så blir h*n då återbetalningskyldig men den gamla skulden är struken.
  • Brumma

Just det, när barnet fyllt 18 så har jag för mig att underhållet skall gå direkt till barnet. Sen är det upp till boendeföräldern att komma överens med vad barnet skall betala för att bo hemma.

• niky40
    Brumma skrev 2012-09-25 06:56:52 följande:
    Man får alltid minst 1273 av försäkringskassan. Om läget är att pappan tjänar 10000 så beräknas hans möjlighet att betala 1273, eller mer antagligen vara obefintliga. Då tar försäkringskassan över.

Så mamman (i det här fallet) får aldrig mindre än 1273, oavsett hur mkt mer/mindre hon tjänar än pappan.

Om den underhållsskyldige föräldern beräknas kunna betala tillbaka så gör h*n det till försäkringskassan, men beräknas det inte vara möjligt stryks den skulden. Om h*n senare skulle tjäna mer så blir h*n då återbetalningskyldig men den gamla skulden är struken.

Har jag skrivit något annat..?
  • niky40
    Brumma skrev 2012-09-25 06:56:52 följande:

Har jag skrivit något annat..?
Svar på tråden Vad avgör storleken på underhållsbidraget?