• SoulChild

Tillväxthämning, snälla hjälp!!!

Hej!

Ska försöka fatta mig kort.
    Jag är gravid i v 33+5, sedan v. 28 har jag fått gå varannan vecka på tillväxt ul, då bebisen vart "liten"
    Har legat på minus 15, minus 14, minus 21 och nu idag minus 31.
    Dom har vid 2 tillfällen kollat flödet, moderkakan, någon ven i huvudet och sedan livmodern, allt har sett "perfekt" ut.
    under 4 veckor så har bebisen gått upp 300 gram.
    Nu såg dom en viss avvikelse i flödet, och den har förminskat och avvikelsen på tillväxten ligger i magen.
    Den har enligt dom, inte gått upp ordentligt, magen ska runda på sig osv vilket den inte har och heller inte så konstigt nu då om man har sett en avvikelse i flödet i navelsträngen.
    Jag ska tillbaka på onsdag, och sedan 2 ggr per vecka, kolla flödet och ctg kurva.

Vad innebär hela grejen jag fattar ingenting och jag blir jätte orolig.
    Jag fick inget bra svar och har nu ringt upp dom men har inte ringt tillbaka ännu.

Kommer den få men för livet?
    Kommer den bli handikappad på något vis?
    Kommer den överleva?

Jag läste om en tjej men väldigt liknande problem, hon lades in 3 dagar efter då hon skulle på flöde kontroll och bebisen föddes m akut ks samma dag..
    Jag blir så orolig =(

ღ snart är du här mammas älskling ღ
  • Svar på tråden Tillväxthämning, snälla hjälp!!!
  • Mercurialis

Båda mina barn har fötts tillväxthämmade. Första barnet -25% och andra barnet -44%. De har båda varit fullt friska

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • SoulChild
    Mercurialis skrev 2012-09-25 23:30:46 följande:
    Båda mina barn har fötts tillväxthämmade. Första barnet -25% och andra barnet -44%. De har båda varit fullt friska
    i vilka veckor födde du i och vad behövdes det för vård?

• Mercurialis
    SoulChild skrev 2012-09-26 19:33:41 följande:
    i vilka veckor födde du i och vad behövdes det för vård?

Första barnet föddes i vecka 36+3 och han vägde 2,1 kg till sina 46 cm. Den gången blev jag igångsatt, eftersom jag hade haft vattenavgång fyra veckor tidigare. Han låg på värmebädd och han "solade". Han sondmatades också. Han blev utskriven från neonatal och fick komma hem efter åtta dygn när han kunde hålla värmen själv och gick upp i vikt på fri amning.

Andra barnet föddes i vecka 35+3 och han vägde 1,5 kg och var ca 40 cm lång. De sista dagarna i magen avtog fosteraktiviteten och det bestämdes att jag skulle sättas igång. Men bebisen låg på tvären, vändningsförsök lyckades inte så det blev kejsarsnitt. Han var inskriven på neonatal i lite mer än en månad. De första 16 dygnen var han på neonatalavdelning, där han låg på värmebädd och sondmatades. När han kunde hålla värmen själv, fick han komma hem med hemsjukvård. Helt utskriven blev han, när sonden togs bort (jag har för mig att det var på BF+1). 
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Värtan

Jag är i lite samma sits som du och har läst på lite. Är idag i v. 32+4 och har gått på flera tillväxt-UL och flödes-UL i den här graviditeten då mitt första barn var litet och barnet i magen verkar vara ännu mindre. Gjorde Notch-UL i v. 24 (som man gör på omföderskor som hade högt blodtryck och litet barn i första graviditeten) och då var bebisen -14%, tillväxt-UL i v.30 var -23% och gjorde nu ett i förra veckan och då hade bebisen ökat i vikt till -6%, verkar som någon har mätt konstigt så ska bli spännande att se vad nästa tillväxt-UL i nästa vecka visar. Just nu går jag alltså på tillväxt-UL varannan vecka, flödes-UL varje vecka och CTG varje vecka.

Tillväxt-UL kan man göra varannan vecka som oftast men flödes-UL (mätning av blodflödet i navelsträngen) kan man göra mycket oftare om det behövs. Om barnet är mer än -22% räknas det som tillväxthämmat och man ska då göra tillväxt-UL varannan vecka. Flödet i navelsträngen delas in i olika klasser. Klass 0 är bra/normalt, klass 1 något försämrat och då brukar man göra tätare flöders-UL (gissar att det är det du har), klass 2 är ännu sämre och brukar innebära inläggning, klass 3 är det sämsta och då ska barnet snittas akut samma dag. Hon du hörde om hade nog klass 2-flöde?

Verkar som de har bra koll på dig och bebisen men kanske inte har informerat dig tillräckligt. Bedömningen de har gjort är att just nu mår din bebis bättre av att vara inne i magen än att födas, men skulle detta försämras så blir du igångsatt (om bebisen klarar belasningen som en förlossning ger), annars blir det snitt. Att din bebis inte växer som den ska och tappar på kurvan beror säkert på flödet i navelsträngen som är försämrat, men det innebär inte att att den är sjuk eller kommer att bli det. Försämras värdena så kommer den att få komma till världen tidigare.

Hoppas att du känner dig lite lugnare. 

• SoulChild

Tack för era svar. Jag känner mig lite lugnare. Jag har inte fått någon speciellt bra information och känner mig såklart orolig då jag inte riktigt vet vad som händer med bebisen. Idag vad jag igen på ctg och flöde, och cgt såg jättebra ut och flödet var lite bättre denna gång, hon sa, vi behöver inte hoppa på dig på en gång, antar att hon menar att dom inte ska plocka ut bebisen än, och hon sa också att men vi ska fortsätta ha stenkoll på dig. Så det känns ändå bra. Ju länge tid som bebisen får stanna i magen och den mår bra så är ju det super. Men som sagt man blir ju orolig. Tack för era svar

• Värtan

Precis! Jag var själv helt hysterisk i början så jag förstår dig. Återkom gärna och berätta hur det går och fråga på om du kommer på något!

• mammave

Min dotter ansågs oxå tillväxthämmad o vi gick på koller. Jag kmr dock inte ihåg hur mkt minus hon låg på. Men så länge de kollar upp det är det nog ingen fara. Hon föddes sen o vägde mer än de mätt, 2600 gram o behövde ingen särskild vård. Tror inte det är så ovanligt med detta o att man blir orolig i onödan, tyvärr. Och blir det så att bebisen inte får det den behöver i magen märker de ju det och ser till att den får det utanför. Det är därför de kollar noga, sa de till mig. Men man blir ju jätteorolig när de säger att ens bebis är tillväxthämmad.

• ump

Min lilla var också tillväxthämmad. Hon gick ner lite för varje mätning tills hon var nere på -31% Då blev jag beordrad vila och hälst skulle jag ligga på vänster sida (tror jag det var) för att man har mycket stora blodkärl på andra sidan så flödet blev bättre. Efter det vände det och när hon föddes fullgången låg hon på -6.

• SoulChild

Hej Allihop.

Imorgon ska jag på TUL igen.
    Var förra måndagen på ctg, flöde och tul och allt var bra men då låg bebis på -37 %.
    Hon hade ökat 4 gram i vikt på en vecka och läkaren sa att vid nästa tul får man ta ett beslut då det är inte heller bra att hon inte växer.
    Hon sa att hon ville att jag går till v 36, HELST 37, men var osäker om jag skulle göra det.
    Var även i fredags hos bm, som kollade igenom journalen och jag frågade henne om vad hon trodde, om dom kommer vänta en hel vecka till (till v 37) eller om dom kommer plocka ut denna vecka och hon sa att hon hade svårt att tro att dom skulle vänta en hel vecka till i.o.m att bebis inte växer och det är ju inte bra, även om flödet är bra.
    Så imorgon ska jag som sagt dit igen och jag vet inte alls hur det kommer bli...
    Eller hur mycket minus hon ligger på nu.
    Har hon bara gått upp så lite som förra ggn så lär ju minusdelen vara på - 43%.

Jag längtar efter min fina bebis nu, hon får gärna komma <3, men det ända jag känner är jobbigt med det hela
    är att jag kommer väl garanterat bli inlagd på sjukhuset tills hon växt på sig osv..
    Och det känns super tungt eftersom jag har en snart 5 åring hemma som såklart kommer längta efter mig och att få träffa bebisen.. hon kommer inte förstå varför hon inte få träffa bebisen.
    För det kommer hon väl inte få göra pga infektionsrisk?, Hon går ju på dagis..
    Sen funderar jag på (och det vill jag självklart INTE egentligen) ifall man ska åka hem sent på kvällen och sova hemma och hinna träffa andra dottern på morgonen, lämna på dagis och sen iväg till andra bebis.. vi bor inte långt från sjukhuset men det känns ju också jättedumt, men man vill ju vara på båda hållen..
    Nej usch, den delen är jätte jobbig.

Sen såklart, VET vi ju inte hur mycket hon kommer väga och må, dom har uppskattat henne till 1651 gram för en vecka sedan och kan ju såklart väga mer så man får väl ta allt dag för dag,
    Men hon kan ju även väga mer och må bra..

• mammave

Soulchild: Det låter ju som om de har en bra plan för er bebis och de verkar ju ha koll på vad som är bäst för henne. Förhoppningsvis väger hon mer än de tror, vilket min tös gjorde. Annars finns det ju massor av bra hjälpmedel på neontal. Hoppas hon växt imorgon.

• SoulChild

Hej =).

Igår gick det jättebra!, hon skulle egentligen inte mäta då dom mätta förra måndagen, och fick det till minus 37%, och sa att denna läkare som jag skulle träffa igår skulle ta ett beslut.
    Men hon mätte iaf och gick på sina sista anteckningar från 2 veckor tillbaka där hon mätte mig sist.
    Och bebisen har alltså gått upp från 1651 till 2133 gram!, ett mirakel :D
    hon ligger nu bara på minus 25% och dom kommer plocka ut lite tidigare iaf, men om ca 2 veckor så hon lär ju växa lite till ändå =).

Super glad är jag!, samtidigt chockad då jag typ ställt in mig på att jag skulle få bebis denna vecka..

• mammave

Soulchild: vad härligt att höra. Tyvärr är det inte helt ovanligt att de skrämmer upp en med att bebisen är för liten och sen visar det sig vara helt ok. Liten, ja visst, men inte för liten för att inte klara sig bra. Så kul att läsa att hon växt så och hon hinner växa ännu mer på 2 veckor :) Min lilla tös vägde 2600 när hon föddes och behövde ingen extra hjälp elr ngt sånt. Sen åt hon konstant en period och blev en riktig knubbis :)

• SoulChild

Hej på er =)

Ville bara uppdatera lite och säga att jag var igår på tul, flöde koll och där bestämnde man att idag kl 9 läggs jag in för ks som sker på onsdag.
    lite nervöst men längtar =)

• mammave

Det kommer gå jättebra, ska du se :) Hur stor beräknade de att hon skulle vara vid födseln nu? Lycka till :)

• SoulChild

Hej :) allt gick super bra och hon ligger nu här och ammar. Hon beräknades till runt 2300-2400 och hon vägde 2450 g. Hon.är stark och jätte pigg så vi lär få åka hem imorgon.

mammave skrev 2012-10-16 07:04:12 följande:
    Det kommer gå jättebra, ska du se :) Hur stor beräknade de att hon skulle vara vid födseln nu? Lycka till :)

• mammave
    SoulChild skrev 2012-10-19 02:35:06 följande:
    Hej :) allt gick super bra och hon ligger nu här och ammar. Hon beräknades till runt 2300-2400 och hon vägde 2450 g. Hon.är stark och jätte pigg så vi lär få åka hem imorgon.
    Vad härligt :)
Svar på tråden Tillväxthämning, snälla hjälp!!!