• Stålmamma

Vad ska jag utbilda mig till?

Jag har lite beslutsångest Just nu pluggar jag upp mina gymnasiebetyg för att sedan söka in på universitetet. Jag har tidigare jobbat ca 2 år i förskola och trivdes med det som fisken i vattnet så jag har varit helt inställd på att utbilda mig till förskollärare. Men nu har jag börjat vela om jag kanske skulle utbilda mig till psykolog istället den utbildningen är 1,5år längre men tycker det har mindre betydelse. Fördelarna med förskollärare är att jag vet att jag trivs och jag älskar barn men det är en rätt dålig lön. Psykolog tycker jag verkar jätte intressant och även där skulle jag ju kunna välja att jobba med barn och det är betydligt bättre lön. I båda yrkena är det brist på personal så det finns nog goda möjligheter till jobb vilket som. Nu är det ett tag kvar innan jag kan söka till universitetet så behöcer ju inte ha bestämt mig till i morgon direkt men känns bra att ha ett mål att sikta på Hur tänker ni andra om mina planer vad hade ni själva valt av dessa två? Skriver från mobilen så texten är nog ganska svårläst.

• Svar på tråden Vad ska jag utbilda mig till?
  • Linnéa S

Om du har bra betyg tycker jag du ska satsa på psykolog. Bättre lön och en lugnare arbetsmiljö. Du kan ju jobba med barn som psykolog också, möjlighet till karriär inom yrket är större. Fördelen med förskollärare är ju att du får jobba med friska barn, utbildningen är nog enklare och sedan så vet du ju att du trivs med att jobba på förskola.

Jag hade valt psykolog! 

• gerd123
    Stålmamma skrev 2012-09-25 08:38:50 följande:
    Jag har lite beslutsångest Just nu pluggar jag upp mina gymnasiebetyg för att sedan söka in på universitetet. Jag har tidigare jobbat ca 2 år i förskola och trivdes med det som fisken i vattnet så jag har varit helt inställd på att utbilda mig till förskollärare. Men nu har jag börjat vela om jag kanske skulle utbilda mig till psykolog istället den utbildningen är 1,5år längre men tycker det har mindre betydelse. Fördelarna med förskollärare är att jag vet att jag trivs och jag älskar barn men det är en rätt dålig lön. Psykolog tycker jag verkar jätte intressant och även där skulle jag ju kunna välja att jobba med barn och det är betydligt bättre lön. I båda yrkena är det brist på personal så det finns nog goda möjligheter till jobb vilket som. Nu är det ett tag kvar innan jag kan söka till universitetet så behöcer ju inte ha bestämt mig till i morgon direkt men känns bra att ha ett mål att sikta på Hur tänker ni andra om mina planer vad hade ni själva valt av dessa två? Skriver från mobilen så texten är nog ganska svårläst.
    Efter att ha läst alla trådar här på FL som handlar om förskolan så skulle jag välja psykolog.
  • Stålmamma

Jag har ganska lätt för mig i de flesta ämnen så bra betyg tycker jag inte ska vara så svårt. Tänker också lite på karriär att göra det som förskollärare är i det närmaste obefintligt. Det känns spännande och riktigt intressant faktiskt att få lära sig om människans psyke. Men som ni säger så är det nog också en tuff utbildning och det kan bli kämpigt nen gercjag mig den på det så hoppasvjag och tror att jag ska klara av det

• gerd123
    Stålmamma skrev 2012-09-25 09:03:12 följande:
    Jag har ganska lätt för mig i de flesta ämnen så bra betyg tycker jag inte ska vara så svårt. Tänker också lite på karriär att göra det som förskollärare är i det närmaste obefintligt. Det känns spännande och riktigt intressant faktiskt att få lära sig om människans psyke. Men som ni säger så är det nog också en tuff utbildning och det kan bli kämpigt nen gercjag mig den på det så hoppasvjag och tror att jag ska klara av det
    Men du måste väl ha rejält bra betyg för att komma in på psykolog-programmet? (eller så var det förr). Är man inte liksom "lite doktor"?
  • Stålmamma
    gerd123 skrev 2012-09-25 10:50:59 följande:
    Men du måste väl ha rejält bra betyg för att komma in på psykolog-programmet? (eller så var det förr). Är man inte liksom "lite doktor"?

Jo det behövs säkert så jag får väl satsa på det behöver ju bra betyg för att ta mig in på förskollärar programmet också lättare
  • Stålmamma

Läste nu att psykologutbildningen är bland dom svåraste utbildningar att ta sig in på. Får kämpa för att få så höga betyg som möjligt och sedan kanske överväga att göra högskoleprovet

• Gladskit

En mellanväg kan vara att läsa till socionom. Har man en sådan examen så kan man sedan arbeta tex. som kurator. Men det beror som sagt lite på vad du vill göra, psykolog känner jag är mer vård och "doktor" medan kurator är mer samhälleligt på något sätt. Och det tror jag är skillnaden på utbildningarna också, socionomutbildningen innehåller mer sociologi.

• Stålmamma
    Gladskit skrev 2012-09-25 19:36:39 följande:
    En mellanväg kan vara att läsa till socionom. Har man en sådan examen så kan man sedan arbeta tex. som kurator. Men det beror som sagt lite på vad du vill göra, psykolog känner jag är mer vård och "doktor" medan kurator är mer samhälleligt på något sätt. Och det tror jag är skillnaden på utbildningarna också, socionomutbildningen innehåller mer sociologi.

Jo jag har också haft socionom i tankarna men är lite mera tveksam där jag vill nog vara lite mera doktor eller vad man ska säga. Eller ja jag vet inte det var iallafall en utbildning jag hade tänkt ta med när jag ska söka men i sista hand. Det tåls verkligen att tänka på det här. Tror jag får börja med att sätta så bra gymnasie betyg som möjligt som första mål och sedan utgå från det. Vad finns det annars för spännande yrken? Inte sjuksköterska o liknande vill inte jobba med fysiskt sjuka människor. Brukar skoja att jag ska utbilda mig till kontorsdan med portfölj och jobba på kommunhuset så jag kan sätta tele svararen på att jag är på sammanträde dagarna i enda
  • Gladskit

Kul att du skriver det, jag jobbar i den sektorn men är varken psykolog eller socionom
    Inte heller går jag på särskilt många sammanträden. Jag arbetar med HR & Lönefrågor.
    Väldigt spännande, det kan jag rekommendera!
    Men man kanske inte är intresserad av PAO-programmet eller arbetsrätt om man tänkt sig att arbeta som psykolog?

• Stålmamma
    Gladskit skrev 2012-09-25 22:17:45 följande:
    Kul att du skriver det, jag jobbar i den sektorn men är varken psykolog eller socionom Inte heller går jag på särskilt många sammanträden. Jag arbetar med HR & Lönefrågor. Väldigt spännande, det kan jag rekommendera! Men man kanske inte är intresserad av PAO-programmet eller arbetsrätt om man tänkt sig att arbeta som psykolog?

En kanske dum fråga men vad är PAO programmet? I hela mitt liv har jag varit helt inställd på att bli hårfrisörska men eftersom jag gjorde allt annat än gå i skolan i högstadiet så sket sig det så jag utbildade mig till makeup artist i stället. Efter att ha provar på det yrket kände jag på en gång att det var verkligen inget för mig gav mig igentligen ingenting mer än ont i ryggen började då jobba med barn och det var helt underbart roligt tycker även om att leka hobby psykolog och försöka hjälpa andra med sina problem (vänber) därför är jag lite insnöad på det. Då jag tycker om att träffa människor så vill jag gärna ha ett jobb där det finns människor omkring mig inte sitta inlåst på ett kontor för mig själv hela sagar men sedan tror jag inte det spelar någon större roll om det är patienter barn eller kollegor jag träffar bara jag får ha andra run i kring mig
  • Gladskit

PAO = Personal, arbetsliv, organisation. Hette tidigare bara PA-programmet.
    De flesta som arbetar med personalfrågor har läst det programmet. Inte alla såklart men många.
    Du läser en del psykologi, organisation, ledarskap, pedagogik, arbetsrätt mm. Väldigt spännande.
    Vet inte om det är sex, sju eller åtta terminer?
    Man kan arbeta som chef, som chefsstöd, med utbildning och utveckling av anställda, med arbetsrättsfrågor, med organisation och ledarskap. Finns massa olika riktningar på arbetet beroende på vad man är intresserad av.

Själv har jag inte läst det utan har en annan utbildning mer mot löner, men jag bygger på med kurser inom PA så jag hoppas gå mer mot HR/personal så småningom.

• Stålmamma
    Gladskit skrev 2012-09-25 22:41:56 följande:
    PAO = Personal, arbetsliv, organisation. Hette tidigare bara PA-programmet. De flesta som arbetar med personalfrågor har läst det programmet. Inte alla såklart men många. Du läser en del psykologi, organisation, ledarskap, pedagogik, arbetsrätt mm. Väldigt spännande. Vet inte om det är sex, sju eller åtta terminer? Man kan arbeta som chef, som chefsstöd, med utbildning och utveckling av anställda, med arbetsrättsfrågor, med organisation och ledarskap. Finns massa olika riktningar på arbetet beroende på vad man är intresserad av. Själv har jag inte läst det utan har en annan utbildning mer mot löner, men jag bygger på med kurser inom PA så jag hoppas gå mer mot HR/personal så småningom.

Tycker faktiskt det där lät väldigt intressant ska definitivt läsa på och kolla upp den utbildningen tack för tipset
  • Gladskit
    Stålmamma skrev 2012-09-25 22:51:29 följande:

Tycker faktiskt det där lät väldigt intressant ska definitivt läsa på och kolla upp den utbildningen tack för tipset

Kul!!
Svar på tråden Vad ska jag utbilda mig till?