• sagogryn

Jag vill sluta amma och behöver tips, råd och era erfarenheter

Nu är Tim 7 månader och jag vill sluta amma. Allt har fungerat jättebra, men nu får det vara bra.Men hur gör man och hur fungerar det?På BVC säger dom bara att jag ska fortsätta amma, på amningshjälpen likaså.Så dela gärna med er av hur ni gjort, era råd och tips. Måste man ge ersättning eller räcker det om man ger mer vanlig mat? Han äter gröt morgon, pure lunch, pure middag och gröt på kvälling. Vad ger man däremellan istället för amning? Kan man sluta amma helt tvärt? Hoppas på svar. Kram!

• Svar på tråden Jag vill sluta amma och behöver tips, råd och era erfarenheter
  • knasen

Ja du kan säkert sluta amma tvärt!! Men din pojke kanske tycker det är jobbigt...min son o jag "slutade" för 2 veckor sedan ca...men han får panik om han inte får boppen ibland! Vet inte om vissa kräver mer än andra, men vissa nätter tar han inte bröstet o vissa e det de enda som hjälper Han äter välling o det fick jag introducera med ersättning o gå suksesivt över till välling!
    Gör det som känns bäst för dig...mitt bvc sa samma sak som ditt men jag gjorde som jag ville Det är ju trots allt mamman som vet vad som e bäst för sitt individuella barn! Det man ska tänka på bara e att man inte går för hårt fram...men man känner ju sitt barn
    Lycka till!!!!

• Hugos mamma

När jag slutade amma Hugo vid 8 mån, åt han som din baby ungefär, jag hade provat vissa dagar att inte amma honom men han blev alldeles otröstlig om han inte fick bröstet efter gröten eller purén. Jag bestämde mig att tvärsluta och se vad som hände, amningen var ju redan nedtrappad rejält. Det gick hur bra som helst, jag började på natten, när lillen vaknade första gången runt 4-5, istället för att amma då gick jag upp och gjorde en vällingflaska. Han drack upp hela utan bråk. På dagen efter han ätit gick vi ut eller lekte, då glömde han bort tutten. På kvällen fick han välling igen. Det gick med andra ord väldigt bra för oss. När han nästa dag insåg att det gick bra utan tutte så åt han mer vid måltiderna och klarade sig jättebra på det. Jag tror att man måste bestämma sej själv om man vill helt sluta amma och när man bestämt sig-då slutar man helt. Barn svälter inte ihjäl de äter när de blir hungriga och om man som du har börjat en nedtrappning då är det bara att ta steget fullt ut. Om man ändå vill fylla ut maten på dagarna passar välling jättebra. Vid 7 mån ska dom inte ha ersättning. Lycka till.

• Lisette

När du vill sluta amma... amma ett mål mindre under ett par dagar så minskas bröstmjölken succesivt... om du slutar tvärt och inte pumpar ut kan du få mjölkstockning...

• Hugos mamma

På tal om pumpa ur, pressa ur med händerna, dvs mjölka dig själv istället för pump. Annars bildas det mer mjölk. Jag hade det kämpigt i ca 2-3 dagar men jag tryckte bara ur det värsta av mjölken sen försvann den allteftersom.

• Monie

Jag har hört att man skall lägga vitkålsblad på brösten, då sinar mjölken

• sagogryn

Tack alla gulliga här! Jag har egentligen trappat ner utan att jag har tänkt på det, inser jag när jag läser era inlägg. Jag ammar mycket mindre nu än tidgare. Tim bråkar inte om bröstet, alltså han verkar inte så speciellt engagerad i det längre. Ger jag han bröstet då äter han, men han "frågar" inte efter det som tidigare.Mest för mys nu och som natt och morgonmål.Men då får jag se vad som händer om jag slutar helt,då kan det kanske blir gnälligt. Kanske handlar det bara om att bestämma sig.

• kixan

Hugos mamma: Man kan visst ge en 7-månaders ersättning istället för bröstmjölk/välling. Ersättning är tänkt för barn upp till ca 1 år. Ger man välling när man brukade ge bröstet kan det bli rätt många vällingmål/dag och då kan det bli för mycket gluten.

Sagogryn: Jag har tyvärr inga tips till dig, vi har inte slutat amma än.

Svar på tråden Jag vill sluta amma och behöver tips, råd och era erfarenheter