• Anonym

Graves sjukdom (hypertyreos/tyreotoxikos) & depression

Har nyligen fått diagnosen Graves sjukdom och påbörjat medicinering. Även påbörjat behandling m cipramil. Ska vara sjukskriven ca 4 veckor. Helt slut på alla plan. Har har haft 2 allvarliga depressioner tidigare, men m långa mellanrum (för ca 20 resp 10 år sen) Misstänker att jag haft problem m sköldkörteln länge. Har nu 2 barn på 2 & 4 år. Känner mig villrådig över hur jag ska må i framtiden och skulle gärna vilja "prata" med andra med Graves sjukdom alt liknande hypertyreos sjukdomar.

• Svar på tråden Graves sjukdom (hypertyreos/tyreotoxikos) & depression
  • McStride

Hej. Åkte på graves för två år sedan och är inte i närheten av att vara återställd ännu, men det är väldigt olika från person till person.

• Anonym

Vad fick du för behandling?!

• McStride

Fick välja mellan operation eller strålning, valde det sistnämnda. Dock var det större risk att få återkommande ögonproblem vid strålning. Jag var rätt så dålig innan jag släpade mig till sjukvården. Hade gått ner 22 kg, hjärtklappning, potensproblem, håravfall m.m så återhämtningen kommer ta några år som jag har förstått det. Är helt klart bättre nu, men både psyket och kroppen spökar titt som tätt.

Mvh

• Missiemoo

Tjena!

Har Graves och antagligen haft det i hela mitt liv. Harbollats runt i psykvården i 16 år men först förra året upptäckte min husläkare att det var giftstruma. Det helveteag gått igenom p.g.a. denna sjukdomen och att gå med den odiagnosticerad ochbli förklarad psyksjuk, har förstört mitt liv. Har varken orkat studera, jobba, praktiisera eller någontig i längden. Har dock försökt som ett djur: komvux i 6 år, funkade inte, fick börja om hela tiden eftersom jag blev hemma och bara sov.. Sover mellan 16-22 timmar om dygnet och har nu bbeandlats i 9 månader..Harfortfarande symptom: minnessvårigheter, koncentrationsproblem, panikångest (trots antidepressiva), depression, dödslängtan, infertilitet, plötslig hjärtklappning, kärlkramp, tappar en massa hår o.s.v. Skulle inte önska denna sjukdomen på min värsta fiende faktiskt, den har lett till ett långt liv i lidande. Känner mig fullkomligt död inuti och som om jag vore 133 och inte 33.

Står nu sedan februari på 20mg Thacapzol dagligen plus 100ug Levaxin. Har dock bara märkt att jag inte längre har ont i musklerna och att jag bara skakar ibland. Nu har värdena varit bra sedan 2 månader bak.. Min endokrinolog sa att det skulle ta några veckor att bli bra. När jag inte blev det,sa han 6 månader, nu när det gått 9, säger han ett år och jag hoppas INNERLIGT på det eftersom detta helvete måste få ett slut..

Har letat förgäves efter någon att prata denna sjukdom med, någon som lider av det själv, men inte funnit någon.Så om du fortfarande är intresserad av att prata och jämföra och kanske känna dig lite mindre ensam, finns jag här. Du får gärna min mail. :)

/Missiemoo

• Anonym

Hej, jag fick diagnos på Graves för c:a 6mån sedan Och har antagligen gått med den ett bra tag innan dess. Det började med svett, tårar, svallandekänslor, hjärtklappning, depprisivitet, darrningar i händer, viktnedgång 12 kg på 3 mån... Vid undersökn. kraftig förstorad sköldkörtel. Först trodde man att jag fått depression och ville ge mig antidepressiva men man tog blodprover och konstaterade graves sjukdom. Dock hade och har jag haft det otroligt stressigt, vilket man tror utlöste sjukdomen. Jag är något bättre efter ett halvårs beh med thracapzol och levaxin. Blodprover visar på klar förbättring, men känner mig fortfarande helt uppochner inombords. Känns som om sjukdomen twistat om hela skallen! Det finns en chans att sköldkörteln rättar till sig på egen hand om den får vila, och vilar gör den när man beh den med thyrostatika(thracapzol). Men man måste då tillföra kroppen köldkörtelhormon kemisk väg genom att äta levaxin under tiden. När man tabl.behandlats 1-2 år slutar man med det och ser om sköldskörteln är återställd. Om inte så återstår det att ant. operera bort hela sköldkörtel eller att svälja radioaktivt jod. Båda alt. innebär att man tar bort sköldkörtelns hormonproducering för gott, och man måste äta levaxin var dag livet ut.... Därför valde jag först att prova tablett behandling( kanske slipper jag att äta tabletter livet ut). Är fortfarande sjukskriven men nu för första ggn men psykisk orsak.. Är remitterad till psykiatriker eftersom proverna var bättre men inte jag själv... Har aldrig varit i kontakt med psykvården och är i hög grad orolig för att behöva ta det steget!

Svar på tråden Graves sjukdom (hypertyreos/tyreotoxikos) & depression