• Anonym

Olagligt att öppna sin partners brev?

Jag är den som hanterar papprena här, går igenom räkningar osv. Min sambo har sagt åt mig att det är helt okej att jag öppnar hans brev också.
    Igår öppnade jag i vanlig ordning, men fick då upp ett papper som innehöll diverse saker som jag inte hade en aning om att han haft för sig.. Och han flippade totalt när han insåg att jag läst det och började gorma om att han skulle anmäla mig för att jag läst hans brev (är det ens olagligt?).
    Vet inte alls vad jag ska göra nu, han säger att han tänker flytta och är vansinnig över att jag läste hans brev. 

• Svar på tråden Olagligt att öppna sin partners brev?
  • Houdini

Enkelt svar, Ja det är förbjudet, olagligt att öppna andras post.

Han kan hävda att han endast gett dig rätt att öppna vissa brev, så hur du än vänder dig har du gjort fel som öppnat hans post oavsett att han har gett dig lov 

• TvåM

Ja det är olagligt och kan ge böter eller fängelse.

• Anonym
    Houdini skrev 2012-09-25 12:24:43 följande:
    Enkelt svar, Ja det är förbjudet, olagligt att öppna andras post.

Han kan hävda att han endast gett dig rätt att öppna vissa brev, så hur du än vänder dig har du gjort fel som öppnat hans post oavsett att han har gett dig lov 
    Men det har han inte, han sa att jag kunde öppna allt!
  • Lillame21

Det är olagligt att öppna folks brev ja! Men om han givit dig ok att öppna får han skylla sig skälv. Vad är det som han ville undanhålla dig?

• Anonym
    TvåM skrev 2012-09-25 12:25:10 följande:
    Ja det är olagligt och kan ge böter eller fängelse.
    Även fast han upprepade gånger gett mig tillåtelse!?
  • Anonym

Well, olagligt är det nog. Men om det är du som sköter ekonomin och din sambo sagt att det är okej att du öppnar hans brev så blir det nog inget med det ändå.

Det är olagligt att öppna grannens post iaf. 

• hellokill3r
    Anonym skrev 2012-09-25 12:25:52 följande:
    Även fast han upprepade gånger gett mig tillåtelse!?

JA. Sålänge ni inte skrivit under en fullmakt som bevittnats av två vittnen där han ger dig rätt att öppna hans brev så gäller svensk lag kring detta: brevhemligheten.
  • katalysator

Olagligt, men eftersom han gett dig tillstånd och du inte hade skäl att tro att detta brev var annorlunda så skulle jag gissa att god tro är en såpass förmildande omständighet att du inte kommer bli dömd om han anmäler dig.

• Sweno

Oavsett så är det knappast ett brott som kommer leda nån vart. Det kommer leggas ner med meningen att brottsligt uppsåt saknas. Jag blev biten i armen av grannens pitbull som grannen släppte lös. Det är också olagligt. Men det ger inte påföljder oavsett om det anmäls. Med det sagt är det väl vettigt att ts och sambon har ett allvarligt snack om tillit.

• Fiona M

ja, men en anmälan kommer nog inte leda nånvart.
    kommer han anmäla eller brusar han upp för att han förlorat ansiktet och du fått reda på saker han inte ville du skulle veta?

• Simon 681

Om han har sagt att du får öppna hans brev så har han gett en fullmakt. Utan fullmakt eller annat särskilt skäl är det olagligt,

• Ms H

Är jag skyldig att kontrollera adressat på breven som läggs i min brevlåda eller får posten inte dela ut post som inte "hör hit"? Tänker tex på den gången jag tog in posten, blev förskräckt över att det var från inkasso och slet upp kuvertet, väldigt orolig. Efter en stund insåg jag dock att det inte var till mig ;)

OT, sorry, men det verkade finnas så många insatta här :)

• Anonym
    hellokill3r skrev 2012-09-25 12:27:47 följande:

JA. Sålänge ni inte skrivit under en fullmakt som bevittnats av två vittnen där han ger dig rätt att öppna hans brev så gäller svensk lag kring detta: brevhemligheten.
    Var har du fått det där med vittnen ifrån? Och en fullmakt kan mycket väl vara muntlig. Det finns t.o.m. fullmakter som man anses ha enbart genom att man har en viss ställning, t.ex. en tjänst.

Däremot är det olagligt att olovligen öppna någon annans post och det kallas för brytande av posthemlighet och regleras i brottsbalken. Kan ge fängelse.  
Svar på tråden Olagligt att öppna sin partners brev?