• DonGrif

    Allergi och barn varannan helg

    Har ett problem som jag gärna vill ha hjälp med.

    Så här ligger det till: Jag har en son på tio år som bor hos mig varannan helg. Han är allergisk mot pälsdjur. Han blir snorig och kliar i ögonen vid kontakt. För ett halvår sedan träffade jag en tjej och vi blev tillsammans. Vi vill nu flytta ihop i en lägenhet vi tittat på. Problemet är att hon har två birmakatter som hon haft i flera år. Min allergiska son skulle då ha kontakt med dessa katter fre-sön varannan helg. Han brukar ta receptfri medicin när han vet att han ska till någon med katter och det brukar fungera bra. Vad tror ni om detta? Jag resonerar ju lite som så att sonen kommer ju inte i kontakt med katterna så jätteofta. Vore ju skillnad om han skulle bo hos mig varannan vecka eller till och med varje vecka. Då kan jag ju förstå att man inte ska ha katt om man har allergiskt barn, men nu rör det sig ju om att sova hos mig ca fyra nätter i månaden. 

    Vi vill helst lösa detta utan att lämna bort/avliva katterna. Hon älskar ju sina katter som om de vore hennes barn, och jag tycker mycket om katter själv så det vore bara mysig att ha katter hemma.
  • Svar på tråden Allergi och barn varannan helg
  • Allergiexperten

    Hej! Allergi mot pälsdjur växer inte bort utan har man fått sådan allergi så finns den kvar. Sen kan allergin öka eller minska över tid, en del som varit allergiska som barn kan vara ganska symtomfria som vuxna. Barn bör hålla sig borta från det som orsakar de allergiska symtomen för att dessa inte ska förvärras. Tyvärr är det så att pälsdjur finns överallt i samhället så man blir utsatt för dessa allergen vare sig man vill det eller ej och då är det viktigt att åtminstone hemmet är fritt från pälsdjursallergen. Symtom från ögon och slemhinnor är vanliga men det som kan bli allvarligt är om symtomen ökar och orsakar andningsbesvär. Dessutom är det så att om man har en allergi så finns större risk att utveckla ytterligare allergier.
    Att ta allergimedicin, så kallat antihistamin, kan hjälpa till att dämpa symtomen om man tillfälligtvis ska träffa någon som har katt men i längden kan man inte medicinera ett barn hela tiden pga att man har katter hemma. Jag kan tyvärr inte ge något annat råd än att avråda er från att utsätta sonen för kattallergen hemma hos dig. Allergisymtomen ger begränsningar i barnets vardag vilket är olyckligt i det långa loppet eftersom allergin kan förvärras. 
    vänliga hälsningar Anitha  

Svar på tråden Allergi och barn varannan helg