• Anonym (mamma)

Förskolan "är inte så förtjusta i fodrade regnställ"!

Ja det var vad jag fick höra när jag kommer dit med dotterns nyinköpta fodrade regnställ. Jag köpte ett didriksons boardman eftersom jag hört mycket bra om detta regnställ! Och för 800 kr borde det väl ändå vara ganska bra!

Dottern är jätteglad över detta regnställ eftersom hon påpekat att hon fryser i vanliga regnkläder. Och hon var supernöjd när jag frågade om regnstället var bra....medans förskolläraren då påpekar att de inte är så förtjusta i just fodrat regnställ eftersom fodret suger upp vattnet och dom blir så blöta. Hon tyckte det var bättre att man köper fleeceunderställ och har vanliga regnkläder.

Min dotter hade inte blivit blöt efter utevistelsen.

Tyckte det kändes lite konstigt att de påpekade att jag köpt dåliga kläder. Jag är alltid noga med att dottern ska ha bra kläder både ute och inne och nu får man höra detta.

Någon som vart med om liknande?

• Svar på tråden Förskolan "är inte så förtjusta i fodrade regnställ"!
  • Vickan I

Äsch, det var ju bara vad en pedagog tyckte. Så länge din dotter är varm och torr så är allt bra. Inte så de ber dig byta regnkläder, vilket du inte hade behövt ändå. Men vadå suger upp vatten, när de kommer in genom fotöppningarna eller vadå?

• Anonym (mamma)
    Vickan I skrev 2012-09-25 14:23:59 följande:
    Äsch, det var ju bara vad en pedagog tyckte. Så länge din dotter är varm och torr så är allt bra. Inte så de ber dig byta regnkläder, vilket du inte hade behövt ändå. Men vadå suger upp vatten, när de kommer in genom fotöppningarna eller vadå?
    Ja hon menar genom fotöppningen.

Vet att det bara vad var hon tyckte, men känes lite knepigt att påpeka något sådant när jag redan köpt ett. KAn tycka att de kan ju gå ut med sådan information om de ny tycker det är jobbigt med vissa typer av kläder.

Men dottern är iaf nöjd
  • MajaVira

Äh, det finns nog förskolor där de inte gillar fleece plus vanligt regnställ för att det blir för besvärligt för barnen att klä på sig så. Vi har haft fodrad galon och det har funkat bra.

• Tramsa

Mina barns förskolor har alltid haft synpunkter på vad för utrustning mina barn ska ha. Fast de brukar skicka ut lappar om vad man ska köpa innan det är dags att handla, som tur är. Jag kanske är ovanlig, men jag tycker det är bra att de talar om vad de upplever fungerar bra/mindre bra under förskoletid. 

De kan ju förstås inte hindra dig från att lämna vilka kläder du vill. 

• Vickan I

Ja de borde de gjort om det finns önskemål. På vår förskola skickade dem ut brev att de önskar att barnen (födda 09) ska ha byxor de kan ta av och på själva vid toalettbesök samt skor de kan ta av och på själva för att de ska träna och bli självständiga. Men det är ju bara önskemål och inga krav. Men håller med om att det är onödigt att påpeka det efteråt så att man ska känna att man kanske måste skaffa ett nytt till!

• Anonym

De är väl generellt bättre med lager på lager..när har man fodrade galonbyxor? När det är minus är det ju inte blask? Och är det varmare,blir man ju för varm i fodrade? Jag hade köpt 2par begagnade galonbyxor..slit och släng och hade inte blivit sur då om ngn klagade:)

• Anonym

Tycker också man kan komma med önskemål..tänk vad jobbigt om alla barn kommer med jeans och svåra knappar. Barnen vill ju klara sig själva också.

• Anonym (smd)
    Anonym skrev 2012-09-25 14:34:53 följande:
    De är väl generellt bättre med lager på lager..när har man fodrade galonbyxor? När det är minus är det ju inte blask? Och är det varmare,blir man ju för varm i fodrade? Jag hade köpt 2par begagnade galonbyxor..slit och släng och hade inte blivit sur då om ngn klagade:)
    Ja, det är ju tillräckligt varmt med vanliga galonbyxor. Har man själv regnkläder på sig (väldigt sällan) så blir man ju genomsvett.  På min dotters dagis har de själva sagt att de inte tycker barnen ska ha fodrade då de räcker med vanliga.
  • Anonym (inga lagerungar)

Jag tycker fodrade regnsställ är jättebra. De funkar så bra också när det blir lite kallare och håller den smältande snön ute så mycket bättre än de allra flesta overoler. Och förresten kan jag inte förstå hur man har mage att tvinga på barn fyrtiofem olika lager kläder innan de får gå ut. Stackars ungar.

• Gizzmo73

Min lilla har precis börjat på fsk och bland det första de sa var att de tyckte fodrade regnställ var jättebra och rekommendera oss att köpa ett... Så det verkar vara rätt olika vad man har för åsikter.

Svar på tråden Förskolan "är inte så förtjusta i fodrade regnställ"!