Överaktiv katt, tips önskas
Hej!
Har en sjumånaders katt som är otroligt energisk och överaktiv. Jag har haft katter förut, men har aldrig varit med om dess like. Jag vet att han är i sin tonårsperiod nu, men känner mig så otroligt frustrerad nu...
När jag kommer hem från jobbet ska det lekas i flera timmar. Om han inte får den uppmärksamhet han vill ha gör han "hyss" och dessa hyss består i att klösa på tapeter. Detta gör mig så förtvivlad då jag bor i hyreslägenhet och det kostar massor att återställa om jag ska flytta därifrån.
Han har ett kattkompis som är cirka två år. Kattkompisen är också lekfull men ligger inte alls på samma energinivå. De leker tillsammans emellanåt, men eftersom den mindre katten har mycket mer energi så är det jag som får underhålla han den övriga tiden.
Han har massor av leksaker och jag aktiverar honom som sagt till och från i flera timmar när jag kommer hem. Ibland måste man dock göra andra saker när man är hemma och det är då hyssen kommer.
Igår hände det igen och blev så jag så frustrerad att jag satte mig och stortjöt på hallgolvet och för femtioeflfte gången bestämde jag mig för att han ska omplaceras
Det känns som att han för mycket energi för att klara av att bo i lägenhet, men tänkte höra om det är någon som har tips här?
Kan tillägga att han är kastrerad för snart en månad sen och det har inte blivit mycket bättre efter kastreringen. Har även feliway inpluggat i väggen. Har haft tankar på att gå koppelpromenader med honom, men det går inte att vänja honom vid selen. Han får gå ut på balkong under tillsyn och även ut i trappuppgången emellanåt. Annars är det vippor, laserpekare och andra leksaker gäller. Har inte plats för något stort klätterträd, men däremot finns det ett litet och ska även köpa något fler mindre klätterträd.
Nu kanske det låter som att jag inte alls vill leka med honom, men så är det inte. Tacksam för alla tips jag kan få :)