• Gracy

Överaktiv katt, tips önskas

Hej!

Har en sjumånaders katt som är otroligt energisk och överaktiv. Jag har haft katter förut, men har aldrig varit med om dess like. Jag vet att han är i sin tonårsperiod nu, men känner mig så otroligt frustrerad nu... 

När jag kommer hem från jobbet ska det lekas i flera timmar. Om han inte får den uppmärksamhet han vill ha gör han "hyss" och dessa hyss består i att klösa på tapeter. Detta gör mig så förtvivlad då jag bor i hyreslägenhet och det kostar massor att återställa om jag ska flytta därifrån.

Han har ett kattkompis som är cirka två år. Kattkompisen är också lekfull men ligger inte alls på samma energinivå. De leker tillsammans emellanåt, men eftersom den mindre katten har mycket mer energi så är det jag som får underhålla han den övriga tiden.

Han har massor av leksaker och jag aktiverar honom som sagt till och från i flera timmar när jag kommer hem. Ibland måste man dock göra andra saker när man är hemma och det är då hyssen kommer.
    Igår hände det igen och blev så jag så frustrerad att jag satte mig och stortjöt på hallgolvet och för femtioeflfte gången bestämde jag mig för att han ska omplaceras

Det känns som att han för mycket energi för att klara av att bo i lägenhet, men tänkte höra om det är någon som har tips här?

Kan tillägga att han är kastrerad för snart en månad sen och det har inte blivit mycket bättre efter  kastreringen. Har även feliway inpluggat i väggen. Har haft tankar på att gå koppelpromenader med honom, men det går inte att vänja honom vid selen. Han får gå ut på balkong under tillsyn och även ut i trappuppgången emellanåt. Annars är det vippor, laserpekare och andra leksaker gäller. Har inte plats för något stort klätterträd, men däremot finns det ett litet och ska även köpa något fler mindre klätterträd.

Nu kanske det låter som att jag inte alls vill leka med honom, men så är det inte. Tacksam för alla tips jag kan få :)

• Svar på tråden Överaktiv katt, tips önskas
  • IceJossan

Nu ska vi se här :)

• Klättermöbler och hyllor, har han massor av såna (köpta eller hemmabyggda) så att han kan klättra och fara omkring även på höjden? Det tar mer energi än att springa rakt fram på golvet.

• Mataktivering - bort med matskålen, servera istället maten genom att gömma den under mattor, i låånga glasburkar, ihopknycklade toarullar, ihopknycklat papper, lägga på hyllor osv. Han ska jobba för maten! Har han matskålen framme så att han kan äta när han vill så går han och tar några munfullar och har sen inget annat att göra än att flänga omkring igen - om ni istället gör så att han måste leta och kämpa för maten (lätt i början så att han fattar, sen svåarare och svårare) så är han sysselsatt lääääänge med att mätta magen. Hjärnan behöver tröttas ut - benen visar snabbt upp sig men är inte hjärnan trött så är katten snart igång igen. Trött hjärna = katt som är nöjd med dagens aktiviteter.

• Bygg koja av stolar, lakan som inte är sköra eller gör nåt om de går sönder, osv. Bygg hinder för dörröppningar så att han måste hoppa över dessa för att ta sig omkring i hemmet :)

• Förändra ofta, gör det till en rutin att då och då dra fram soffan, välta några stolar, lägga ett täcke/filt/lakan mitt på golvet, byta ut leksakerna ofta, väla kläsmöbeln, osv. Titta dig omkring och leta efter sånt som du kan förändra tillfälligt (typ över dagen).

• Köp en laserpekare och lek radiobil med katten ;)

• Införskaffa en massa ihopvikbara kartonger som du förvarar på nåt bra ställe och tar fram nån gång ibland - fram med en hel drös som du viker upp och ställer fram mitt på golvet i en salig röra.

Använd fantasin, endast den sätter stopp! För när du fått in detta som rutin så kommer det inte kännas så tugnt för dig. Du behöver inte stöka till, utan gör sånt som är relativt enkelt att ställa iordning igen men kom ihåg att det viktigaste är att katten har roligt.

• Lilia

Har du möjlighet att låta honom gå ut så är det ett tips. Se till att han är öronmärkt och registrerad hos Jordbruksverket först bara, samt har halsband.

• Gracy

Tack för tipsen IceJossan. Ska försöka med nåt av de.

Tyvärr bor jag på ett sånt ställe där jag inte vill släppa honom på egen hand. För mycket bilar, vilket gör det väldigt farligt. Just därför jag funderar på omplacering. Kanske han behöver komma till ett ställe där han kan få vara ute så mycket han vill.

Hur bra är de aktiveringsleksaker man kan köpa? Exempelvis Speed Circuit och liknande?

• IceJossan
    Gracy skrev 2012-09-25 15:00:39 följande:

Tyvärr bor jag på ett sånt ställe där jag inte vill släppa honom på egen hand. För mycket bilar, vilket gör det väldigt farligt. Just därför jag funderar på omplacering. Kanske han behöver komma till ett ställe där han kan få vara ute så mycket han vill.

Hur bra är de aktiveringsleksaker man kan köpa? Exempelvis Speed Circuit och liknande?
    Specialgjorda aktiveringsleksaker kan funka, men hur roliga är de i längden? Är de prisvärda? Jag vet två lugna innekatter som älskar sin Speed Circuit, men det är inte många andra som gjort det (har haft en sådan på katthemmet jag är volontär på). Jag själv föredrar hemmabyggda grejer, till exempel en sånhär kartong med mat i.

• nemo1

Koppelpromenader KAN ge konsekvenser som du inte gillar. Jag vet väldigt många som har fått en katt som går och skriker dygnet runt efter att dom har börjat med utepromenader. Och du har väl nätat in balkongen? Det finns inte en chans att du hinner med om katten hoppar upp för att kanske ta en fluga eller fågel. Aldrig aldrig ha en katt på onätad balkong.
    Katten kommer att lugna sig eftersom den är i värsta slyngelåldern nu. 

• Majsan70

Man biter ihop o står ut.

Klösmöbler tar ju egentligen ingen plats då man ju bygger dem på höjden. Hyllor går ju att sätta upp som de kan klättra på.

Jag har aktiveringsbollar som jag petar in godsaker i o där älskar katterna att leta gott.  En vanlig papperspåse kan det lekas med länge. Prasseltunneln är jätterolig och rondellerna med boll i kan de peta med i många timmar.

Jag har 6 katter hemma och en av dem är just 7 månader nu o busig som bara tusan. Varje kväll när vi skall sova gör han sitt bästa för att riva lägenheten o dra igång de andra katterna.

Vår balkong är innätad o därute kan katterna tillbringa timmar med att klättra runt i det klösträd som står där och där finns även kattburar o annat smått o gott att leka kurragömma i.

• nemo1

Jag vet inte riktigt vad du

Gracy skrev 2012-09-25 15:00:39 följande:

Jag vet inte riktigt vad du hade väntat dig av en kattunge? Att den skulle ligga tyst och inte störa dig? Blir faktiskt lite irriterad på att du vill omplacera den. Du har tagit på dig ansvaret för ett levande litet djur som faktiskt har KÄNSLOR så nu får du göra det bästa av situationen. Man placerar inte bara om djuret så fort den inte gör som man själv vill. När man köper en katt så ska man veta att det är för 15-20 år framåt och man läser på om djuret INNAN man skaffar det.
    Skaffa ett stort klösträd, golv till tak som den får rasa runt i. En kattkompis som jag skrev är oerhört viktig så att den får utlopp för sin energi. Hur länge är han ensam om dagarna?
  • Gracy
    nemo1 skrev 2012-09-25 20:44:04 följande:
    Jag vet inte riktigt vad du
    Jag vet inte riktigt vad du hade väntat dig av en kattunge? Att den skulle ligga tyst och inte störa dig? Blir faktiskt lite irriterad på att du vill omplacera den. Du har tagit på dig ansvaret för ett levande litet djur som faktiskt har KÄNSLOR så nu får du göra det bästa av situationen. Man placerar inte bara om djuret så fort den inte gör som man själv vill. När man köper en katt så ska man veta att det är för 15-20 år framåt och man läser på om djuret INNAN man skaffar det.
    Skaffa ett stort klösträd, golv till tak som den får rasa runt i. En kattkompis som jag skrev är oerhört viktig så att den får utlopp för sin energi. Hur länge är han ensam om dagarna?
    Hej!

Jag har haft katt i större delen mitt liv och är alltså ingen ovan kattägare. Denna katt är en ovanligt aktiv katt. Han har en kattkompis som han kommer överens med, men kattkompisen är betydligt lugnare så det blir tyvärr lite obalans där.

Min magkänsla säger att denna katt behöver bo på ett ställe med dels större utrymme och dels möjlighet att gå ut. Om det blir omplacering så är det inte för att jag vill utan för kattens bästa. Kan inte direkt se något fel i det.

Idag kom jag hem kvart över fem. Sen dess har han varit igång för fullt och jag har knappt hunnit sitta ner på hela kvällen....
  • Lilia
    Gracy skrev 2012-09-25 22:42:57 följande:
    Hej!

Jag har haft katt i större delen mitt liv och är alltså ingen ovan kattägare. Denna katt är en ovanligt aktiv katt. Han har en kattkompis som han kommer överens med, men kattkompisen är betydligt lugnare så det blir tyvärr lite obalans där.

Min magkänsla säger att denna katt behöver bo på ett ställe med dels större utrymme och dels möjlighet att gå ut. Om det blir omplacering så är det inte för att jag vill utan för kattens bästa. Kan inte direkt se något fel i det.

Idag kom jag hem kvart över fem. Sen dess har han varit igång för fullt och jag har knappt hunnit sitta ner på hela kvällen....

Ta inte det nemo1 skriver på så stort allvar. Hon är alltid otrevlig och vet bäst mot alla. Jag tycker inte alls att det är fel att omplacera katten om du har känt efter och det är det du vill göra. Alla människor går inte ihop med alla katter och det är inte konstigare än att vi inte går ihop med alla människor. Katter är också individer och inget blir bättre av att både du och katten är olyckliga för att det "ska" vara så.
  • Gracy
    Lilia skrev 2012-09-25 22:54:26 följande:

Ta inte det nemo1 skriver på så stort allvar. Hon är alltid otrevlig och vet bäst mot alla. Jag tycker inte alls att det är fel att omplacera katten om du har känt efter och det är det du vill göra. Alla människor går inte ihop med alla katter och det är inte konstigare än att vi inte går ihop med alla människor. Katter är också individer och inget blir bättre av att både du och katten är olyckliga för att det "ska" vara så.
    Tack! Är inget speciellt kul läge. Min äldre katts kattkompis var jag tvungen att ta bort i vintras då han blev allvarligt sjuk. Letade då efter en ny kattkompis som jag trodde skulle passa, vilket med facit i hand inte blev superlyckat

Vi får se hur detta slutar. Tack för råden i tråden
Svar på tråden Överaktiv katt, tips önskas