• Anonym (orolig mamma)

    bajsar på sig

    Visste inte riktigt om jag skulle ta det här el inte men..
    Har en 5 årig pojke som bajsar på sig ibland. Undrar vad vi bör göra. Annars är han torr på dagen men har blöja på natten.
    Under våren hände det ofta på förskolan men efter de fick en dörr till toan så hände det inte fler gånger. Nu har han börjat på ny avd och även där börjat bajsa på sig. En av pedagogerna frågade om de skulle lägga något i byxorna som skydd....
    Händer inte hemma
        

  • Svar på tråden bajsar på sig
  • BVCsköterska Eva

    Hej!

    Vad bra att du vågade fråga! Att barn har lätt för att bajsar på sig häder ofta. Det kan bero på att barnet håller sig länge och sedan inte kan hålla emot ordentligt och då "läcker det" lite i byxan. Många gånger är det känsliga barn som behöver ha lugn och ro när dom går på toaletten - och det är klart, vem vill inte ha dörren stängd när man bajsar!? Det kan också bero på att barnet är förstoppat, då kan det "smita förbi" avöring men egntligen behöver barnet tömma tarmen ordentligt.

    I ditt fall så händer det bara på förskolan så då tycker jag att du ska prata med förskolepedagogerna och se över hur det ser ut för ditt barn med toalettvanorna. Jag tror att det vore bra med fasta rutiner när han ska gå på toaletten. Efter maten brukar vara ett bra tillfälle för då jobbar tarmen och vill skjutsa ut avföringen.

    Lycka till! / Eva       

Svar på tråden bajsar på sig