• 1979sandy

6 veckors sover inte på dagarna :(

Hej!

Hoppas på lite råd..har en liten kille som börjar på sin 6e vecka imorn.. Han sover ok(ish) på nätterna. Vi går väl i säng vid 23, han vaknar med 2-3 tim mellanrum för mat fram till 8. Är kanske inte så mkt iofs då varje amning tar minst 45 min.
    Sen är han vaken till nästan 13 då jag lyckas få honom till sömn 1-2 tim, sen kanske han sover vid 18 ca 2 tim.. han vekar må bra, ligger och jollrar mkt och skriker vid mat och magont som han har en stund varje dag. Men han gäspar konstant Farmor och mormor kan minsann få honom till sömn och då ca 3 tim!! Är det jag som misslyckas att få honom till ro? Det enda som funkar är att han är dömätt och läggs på mitt bröst. Så lyckades jag nu för att efter 30 min lägga över honom i babynestet...

Hur gör ni andra för att få bebben till ro och somna?
    Är bärsjal bra?   

Blir bara så nervös  när man läser att de ska sova ca 17-20 tim per dygn??    

• Svar på tråden 6 veckors sover inte på dagarna :(
  • Natulcien

Nej, några 17-20 timmar har aldrig vår son sovit heller. Han sov, totalt, runt 12-13 timmar när han var i din sons ålder... ca 9 på natten och så 3-4 på dagen... och inga tretimmarpass på dagen, det var allt mellan 20 min till max 2 timmar, men oftast runt 45-60 min.
    Och han mår bra. Han har alltid sovit ganska lite på dagtid, men började sova hela nätter redan vid 2 månader. Glad

• 1979sandy

ok, skönt att veta att det finns fler... Ja, ca 12 tim blir det för min lille.. Tycler det verkar så lite för en så liten bebbe. han behöver ju sova, för att orka äta bra och växa..
    Det är det där med att få ro....vet inte hur jag ska göra. tror han känner att man stinker mjölk och får kanske inte ro då..  

• Natulcien
    1979sandy skrev 2012-09-25 18:53:06 följande:
    ok, skönt att veta att det finns fler... Ja, ca 12 tim blir det för min lille.. Tycler det verkar så lite för en så liten bebbe. han behöver ju sova, för att orka äta bra och växa..
    Det är det där med att få ro....vet inte hur jag ska göra. tror han känner att man stinker mjölk och får kanske inte ro då..  
    Det är nog ingen fara...han växer och utvecklas säkert som han ska. Glad
    Han verkar ju må bra?
    Vår son kom bäst till ro i min famn vid amning, eller i sambons famn efter amning, eller i vagn eller bärsele. Han sov sällan ensam när han var så liten. Bärsjal har jag aldrig provat själv, men många tycker ju att det är suveränt. Prova!
  • Minza83

vår 1a son sov inte heller särskilt bra, han vaknade dessutom varannan jäkla timme om nätterna och ÅT.. (han åt dessutom ersättning men nejdå :P )..
    på dagarna skulle han prompt ligga PÅ oss eller i famnen eller i en vagn som var i konstant rörelse... pust ;)
    la jag mot förmodan ner honom för att gå på toa eller försöka få i mig något att äta - så vaknade han direkt och vrålskrek!
    så jag blev ofta sittandes i timmar med honom i famnen enkom för att han skulle få sin välbehövda sömn....

du skulle ju kunna gå vagnspromenader med honom... det kan ju funka, bebisar/barn sover som bäst ute i friska luften!:))

vår 2a son sov mer än 20h per dygn första 3månaderna.. vi fick väcka honom för att han skulle äta.. (han gick inte upp så bra i vikt i början..) sedan kunde vi bara stoppa in flaskan i munnen och han åt i sömnen..!!!
    när han väl började vara vaken mera dagtid så sov han hela nätter utan att äta nattetid istället ;)
    men den där första tiden med honom var inte lika mysig som med 1a , eftersom han soooov heeeela tiden.. :( visst var det lugnt och skönt och man hann med sitt 1a barn med råge, men att kunna knyta an var väldigt svårt.. :((

men hur som haver - alla barn är olika, därmed är också sömnbehovet OLIKA...
    vissa barn sover MASSOR, vissa vill sova själva (som vår 2a son) medan andra vill sova NÄRA NÄRA NÄRA..
    prova en bärsjal det låter som att det skulle kunna funka..

blir du stressad över att du känner att han inte får tillräckligt mycket sömn? är du nervös över det?
    för det kan vara det som gör att han inte sover lika länge som hos mormor/farmor.... - de är kanske mycket mer avslappnade helt enkelt... :)

• 1979sandy

oj vilken skillnad på barn!Glad

Ja, det jag är nervös över är att han inte ska få nog med sömn... Så absolut, han kanske märker min oro, då jag ibland försöker få honom att sova när han inte vill? Försökta idag på dan och han blev bara arg och börja vränga sig ur famnen.
    Sen tror jag kanske att jag inte har honom hos mig nog.. När jag hör hur ni låtit dem sova på er länge mm..  Skäms kanske är för stressad.. Ska slappna av mer och låta han styra helt! Man är ju ledig , så man har ju all tid i världen.
    han blir också arg och ledsen när man lägger ned honom efter en stund i famnen, kanske baar närhet han behöver... Usch, nu får man dåligt samvete på kuppen.. Ändring å det!

Känner igen det där med att inte hinna äta, hur ska man kunna få i sig lunch, lagad dessutom , finns ju inte..Förvånad   

• 1979sandy
    Natulcien skrev 2012-09-25 18:56:54 följande:
    Det är nog ingen fara...han växer och utvecklas säkert som han ska. Glad
    Han verkar ju må bra?
    Vår son kom bäst till ro i min famn vid amning, eller i sambons famn efter amning, eller i vagn eller bärsele. Han sov sällan ensam när han var så liten. Bärsjal har jag aldrig provat själv, men många tycker ju att det är suveränt. Prova!
    köper sjal imorn!
  • Natulcien
    1979sandy skrev 2012-09-25 19:16:59 följande:
    Sen tror jag kanske att jag inte har honom hos mig nog.. När jag hör hur ni låtit dem sova på er länge mm..  Skäms kanske är för stressad.. Ska slappna av mer och låta han styra helt! Man är ju ledig , så man har ju all tid i världen.
    han blir också arg och ledsen när man lägger ned honom efter en stund i famnen, kanske baar närhet han behöver... Usch, nu får man dåligt samvete på kuppen.. Ändring å det!
    Tummen upp för det! Där har du något att ta fasta på! Glad
  • iffis

Bärsjal var min räddning med första barnet, sen sover vissa mindre än andra. Jag satt i soffan med bebis i sjal och sov om natten i några veckor, sen har jag märkt att låta någon som inte luktar mjölk natta bebis var enklare.

• 1979sandy

Ja, så fort nån annan vyshar honom så somnar han!:) lite svårt att ha det så på dagarna dock....

• Minion

Så har alla mina 4 barn också varit. Väldigt hungriga och pigga av sig. Alla barn sover ju inte 18-20 timmar om dygnet och dom är ju inte onormala för det :)
    Enda sättet som min snart 3 månader gamla son sover på är att han får somna och sova på mitt bröst, fast på nätterna sover han bra i min och sambons säng. Han hatar vagnen både som vaken och i sömnen, så det har inte funkat att "vagna" sen han var nyfödd. Han somnar lätt i bärsjalen när jag lämnar dottern på dagis 3 dagar i veckan, dom dagarna sover han faktiskt i sängen 2-3 timmar på förmiddagen. Men annars är det famnen eller bärsjalen som gällerGlad
    Kan varmt rekommendera bärsjal! Mycket bekvämt att bära såSkrattande

Svar på tråden 6 veckors sover inte på dagarna :(