bästa bärsjalen??
Min närhetskrävande bebbe tär på ryggen och jag tänkte testa bärsjal, då jag ska vänta med bärsele säger BVC, ( han är 5 veckor)
men hur välja?? vad ska man tänka vid köp på samt viilka märken är bäst?
tack
Min närhetskrävande bebbe tär på ryggen och jag tänkte testa bärsjal, då jag ska vänta med bärsele säger BVC, ( han är 5 veckor)
men hur välja?? vad ska man tänka vid köp på samt viilka märken är bäst?
tack
Tack!!
Jag skaffade en trikåsjal från minimundus.se när sonen var tre månader, men jag önskar att jag hade haft den från start! Hade en meitai från början, men den måste man knyta med barnet i famn och det kändes läskigt med en så liten bebis. Trikåsjal knyter man innan och sen stoppar man ner barnet i den. Finns instruktionsvideos på sjalbarn.se. Barnet kommer riktigt nära i en trikåsjal också och sitter "säkert". De från minimundus är väldigt snygga också och finns i många olika färger.
Hoppas det va till hjälp!
Kanske ska tillägga att trikåsjal kan man inte ha lika länge som andra modeller, de passar bäst upp till 8-10kg. Men jag kan fortfarande använda den till min son som nu är 6,5 mån och tror att jag kan ha den några månader till.
Har en Mysak till min kille på 5 veckor, tycker den är suverän. Googlade runt på lite olika alternativ och den hade bra omdömen. Inte bäst, men jag tänkte att jag testar den för att se om både jag och han trivs med sjal. De är rätt billiga på Tradera, gav 350:- för den. Kommer testa andra varianter längre fram när han blir större o tyngre
Jag har också Mysak, är väldigt nöjd. Har även en tricot slen men den är inte alls lika bra tycker jag, inte lika skön och den är alldeles för varm.
Till en så liten så säger jag vanlig lång trikåsjal. De fungerar mer eller mindre på samma sätt så mest en smaksak vilken man väljer. Jag föredrar de tunnare trikåsjalarna, de som är tunna men ändå är stadiga. Min absoluta favorit är sino (looma), men den nytillverkas tyvärr inte längre. Går att hitta på begagnatmarknaden. MaM:s eco är en annan favorit - tunn och lite stadigare än sinon. Aldorian är också tunn liksom Kari-me, PikkuRuu med modal. Hug-a-bub tycker många också är en rätt sval sjal. Mysak har jag inte testat själv men hört mycket gott om.
Jag använder en trikotsjal från inredningsaffären Granit som inte är speciellt dyr. Den är en bra nybörjarsjal eftersom den inte är så extremt lång. Nackdelen kan vara att den kan vara lite väl kort om man är av modell större i kroppsbyggnad. När mitt första barn blev större gick jag över till TricotSelen.
Behöver lite hjälp. Har beställt sjal på nätet nu,men... Hans huvud åker liksom ned mot hans bröst hela tiden. Han blir liksom ihoptryckt.. Vad kan va felet? Binder den som det står i beskrivningen, men han åker, rullad ihop ändå;(...,
Skulle jag få bebis på hösten hade jag utan att tvecka köpt en trikåsjal. Min lilla kom i slutet av mars och första månaden älskade vi båda tricot slen. Superenkel att knyta och lätt att ploppa i henne. Men så fort det blev lite varmare så tokvägrade hon. Hon har alltid varit väldigt varm av sig så det blev för mycket. Tyvärr så slutade med att hon inte ville bli buren alls under ca 3 månader. Nu kan hon äntligen acceptera selen, men jag funderar på att plocka fram sjalen igen nu när kylan kommer. Får väl se hur den funkar på en 8 kg bebis.
Ah! Ska pröva imorn igen och tighta till den hårt!