• Anonym (X)

Känner man när slemproppen går?

Är i v.40 och har BF om ca en vecka... Undrar, kan man känna när slemproppen ska lossna (OM den gör det) och komma ut eller känns det ingenting? 

• Svar på tråden Känner man när slemproppen går?
  • Danjella

det kan kännas som en flytning, en stor slemmig klump, vääldigt slemmig. oftast lite rosa i.
    den kan komma i omgångar också så då känner man den inte riktigt.

• Flisan79

Det känns inte mer än vanlig flytning. Kommer det mycket så känns det som, ja, en stor flytning

• ebk88

Min slempropp började lossna 6 dagar innan sonen föddes. Kom i omgångar under veckan som kom sen. 4 dagar efter första "slemmiga" flytningen så startade värkarna :)

VAr svårt att veta om det var en slempropp eller ej men misstänkte det då jag tyckte det var så SEGT (ursäkta för äckeltdetaljerna) haha :) 

• Anonym (X)

Jag antar ju att det inte heter slempropp utan anledning :P :D Men man kan alltså inte känna "där inne" att det är på G eller att hela kommer ut på en gång? :P :D Annat än att det känns som en flytning eller större flytning alltså :P :D

• hojnas

Med första barnet kom det delar av slemproppen redan vecka 36, kom lite mer slem veckan efteråt men det var inget jag kände utan märkte bara slem med lite blod i trosorna.

Med andra barnet gick vattnet och ca 9 timmar senare var det en härlig slemmig blandning i min gigantiska binda så slemproppen kom först då, inte heller något jag kände.

• Anonym (X)

Men jag tänkte på... Man har ju liksom mer flytningar under graviditeten ändå tycker jag :P Hur ser man skillnad på en vanlig flytning och en flytning med nåt från slemproppen om det inte är lite rosaaktigt och lite blodblandat? 

• Flisan79

Haha, nej det är ju ingen "fast" propp liksom. Utan det ser är mer som snorlobba i konsistensen. På vissa är den relativt färglös och kan misstas som flytning. På andra är den grönaktig (verkligen som snor) och ibland blodblandad. När den varit blodblandad för mig har det varit tecken på att fl är nära. Den grönaktiga typen har börjat lossna veckor tidigare.

• hojnas
    Anonym (X) skrev 2012-09-25 21:52:30 följande:
    Men jag tänkte på... Man har ju liksom mer flytningar under graviditeten ändå tycker jag :P Hur ser man skillnad på en vanlig flytning och en flytning med nåt från slemproppen om det inte är lite rosaaktigt och lite blodblandat? 
    Slempropp.. Det är slem helt enkelt Flört

Det är slemmigt och är som snor eller äggvita i konsistensen ungefär så du kan nog skilja ut den från vanliga flytningar hehe
    Din kanske inte ens släpper hemma utan försvinner någon gång under förlossningsarbetet inne på Förlossningen.
  • Anonym (X)

Hehe, ok :) Tack för alla svar :) Det är så svårt att veta när man inte varit med om det förut :) 

• Anonym

Min slempropp kändes som en stor slemmigbubbla inne i mig innan den kom ut. Och då kom den ändå i omgångar. Var lite blodfärgat i det. Typ strimmor. 2 dagar efter kom dottern. Men yäck, det var äckligt med den där slemproppen.

• Flisan79

På tal om slempropp:

En höggravid kvinna kommer till bb med värkar och möter en bm.
    Bm frågar: har slemproppen gått?
    Kvinnan svarar: ja men han skulle bara parkera om bilen!

^^

• Ironhead

Jag tyckte begreppet "slempropp" var aningens luddigt och vagt när jag väntade första barnet.
    Sen gick slemproppen... gick inte att missta sig, haha.

Svar på tråden Känner man när slemproppen går?