• Solljuset

Åmar sig och äter ofta men lite

Hej,

Jag har en 3,5 månaders flicka som jag helammar. Jag har kämpat från första stund att få till en lyckad amning, men jag känner att jag snart ger upp. Hur svårt ska det vara? När mjölken väl hade kommit så var det svårt med tekniken och så är det fortfarande. Jag vill sitta upp och amma på dagen och amma liggandes på natten.
    Iaf så ammar jag typ varannan timme hela dagen och typ var tredje-fjärde timme nattetid. Hon åmar sig och spänner sig vid bröstet,spottar ut mjölk, suger och släpper och drar i bröstvårtan dagtid men under natten fungerar det utmärkt.  Jag har ganska stora bröst också så jag måste typ lyfta upp bröstet för annars släpper hon. Jag försöker dra ut på tiden mellan amningarna under dagen för att hon ska var rejält hungrig, men det går ju inte, hon vill äta ofta men lite. Så till mina frågor:

1) varför bråkar hon så mkt vid bröstet? Hon visar ju att hon vill ha. Jag känner utdrivningen så den är ej sen. Mycket mjölk vet jag inte, har iaf inte sprängfyllda bröst, tvärtom nästan.
    2) ska en 3,5 månaders behöva äta så ofta?
    3) Hur kan jag göra för att slippa lyfta och bära upp bröstet. Det vore ju underbart att ha en hand fri åtminstone.

Ibland kan jag känna att allt vore lättare med att ge flaska...suck. När det väl fungerar bra så är det hur mysigt som helst att amma, men annars känns det bara krångligt.

• Svar på tråden Åmar sig och äter ofta men lite
  • Ronille

Hej! Min bebis är 6 v och gör precis så där:/ orkar snart inte med amningen längre och känner mig låst inne för är rädd att träffa andra när det är så kämpigt. Ger snart upp men jag vill så gärna att det ska funka för när det väl gör det så är det mysigt och bröstmjölken känns så viktig! Hoppas det kommer in nå tips

• hojnas

Min yngsta åt varannan timme dygnet runt fram till 5 månader, då blev det lite längre tid mellan på nätterna men fortsatte varannan timme på dagtid upp till 7 månader så för mig är det inget konstigt.

Jag fick också hålla i bröstet för att få ett bra grepp så det var bara att gilla läget att sitta där med patten i handen Glad

Hon kanske trivs bättre att ligga ner och äta? Har du testat att ligga och amma på dagarna också?

• hojnas

Jo just det, jag ammade båda brösten vid varje tillfälle också.

Brösten känns heller inte likadana när mjölkproduktionen har kommit igång, mina var hårda och ömma första två veckorna och sen resten av tiden var de mjuka och slappa så hur brösten känns har inget med mjölken att göra!

• tilj75

Jag fick använda amningsnappar till min första för mjölken kom för fort, han hann inte med att svälja, så han höll oxå på att åma sig och släppa taget och inte äta. Men det var alltså för att det kom för mycket mjölk i munnen på honom innan han svalde.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • Angelica8912

Just runt den där åldern så hade iallafall min dotter, svårt att äta där det var liv omkring. T.ex med tvn på, eller om vi var ute, då var det omöjligt.
    Var en period jag var tvungen att gå in i ett lugnt och något mörkt rum för att hon skulle kunna koncentrera sig på att äta.

• Lumo

Precis, runt 3-4 månader börjar de intressera sig för annat i omgivningen. Det bästa är att lägga er i sängen i ett helt mörkt sovrum o amma. Då får båda lugn o ro o hon ammar förhoppningsvis längre. Vad DU vill kommer tyvärr i 2 a hand just här, barn är eeeeenvisa. Min dotter är nu 6 mån o vi har mörkerammat sedan 3,5 månaders-åldern. Hon vägrar helt amma på resande fot om det är ljust/stimmigt. Så hon får helt enkelt vara hungrig när vi är på resande fot, o jag försöker då tanka henne rejält innan vi åker, sedan timear jag mina ärenden på 2-4 h.

Nu är ju din snutta lite liten än, men för mig har det funkat att ge lite vatten i en pipmugg när vi är borta, det kan hålla henne glad en stund till, ofta är de ju bara lite törstiga, inte nödvändigtvis hungriga, när de börjar skrika. Numer kan jag även ge henne lite mat/frukt/kex o vi kan därmed vara borta 3-4 h utan problem. Som tur är funkar även andra mörka rum med, dvs borta hos nån annan. Bara det är tyst o mörkt. Och antagligen skulle hon ge upp o äta ändå i ljust rum om hon var riktigt riktigt hungrig...

Du kan ju testa om det funkar att ge urpumpad mjölk eller ersättning på flaska när ni är ute o rör på er. Då slipper du tjorva med henne o tutten. Och precis som min kanske det inte är något problem alls att äta då, bara det inte är just tutten.

• Angelica8912

Lumo! Min dotter flaskmatades och det var lika stort problem för det. Jag kunde inte gå utanför dörren för länge.

• Lumo

Så kan det vara... Inte ska det vara lätt heller.

• mikroE

Min dotter skriker ibland vid bröstet, ofta om hon är trött. Det enda som hjälper är att vyssa och gå och amma eller att byta bröst så fort hon gnäller. Hon har gjort så sedan födseln av och till. Nu har hon även börjat släppa och se sig omkring om hon bara är lite sugen men det går alltid bra att amma även i stökiga miljöer om hon faktiskt är hungrig (än så länge). 

Bröstet kan jag inte hjälpa dig med, jag har normalstora bröst som inte måste lyftas i någon högre grad.

Det är fullt normalt att de vill äta varannan timme och oftare. Min dotter är ojämn i sitt ammande. Hon ammar tätt på morgonen och på kvällen och med flera timmar i mellan mitt på dagen och på natten.  

• Nyfiken2012

Det är ju inte du utan barnet som ska bedöma när h*n är hungrig. Låt henne äta när hon vill så går d säkert lite lättare iaf.

Svar på tråden Åmar sig och äter ofta men lite