• Oförglömlig

Tygblöjor? Hur fungerar detta?

Har läst lite om tygblöjor men förstår inte riktigt. Om jag har tygblöjor blir det inte blött när det kissas då? Hur ofta måste de bytas? Läste om Folk som bytt 1 gång om dagen. Måste man inte ha något engångs material i?

• Svar på tråden Tygblöjor? Hur fungerar detta?
  • Angels76

Hade tyglöjor till mina barn för 7 år sedan så det har hänt en del sedan dess. Hade Imse Vimses vikblöjor för de var mjuka och formas bra efter barnet.

Tygblöjor blir ju ytblöta på ett annat sätt än vanliga blöjor som ofta känns torra fast de är fyllda. Däremot håller de tätt för mycket om de är av bra kvalitet och passform. Att  det känns lite blöta beskrivs ofta som en fördel så barnet reagerar på att det kissar och på så sätt lättare lär sig vara utan blöjor. Att byta en gång om dagen verkar ju inte så himla trevligt och kan vara påfrestande för ömtålig hud. Lite fukt är sällan någon fara, men jag skulle byta när det blev blött. Själv bytte jag kanske 5 ggr om dagen när den var kissig eller värre, skiftar dock med barnets ålder. Det enda engångsmaterialet man har är ett rispapper för att få undan det värsta bajset.

Vi sköljde av våra tygblöjor och lätt dem sedan torka. Då var de luktfria fram till tvättdags. 

• Salt Groda

Det finns massor av olika sorters tygblöjor. Lite kort kan man säga att antingen har man en innerblöja av tyg (vikblöja, prefold eller formsydd) med en vattentät ytterbyxa (ull eller ett material som heter PUL).
    Eller så har man allt-i-ett eller pocket, där liksom hela blöjan sitter ihop och det yttre lagret är PUL.
    Vi byter varannan/var tredje timme ungefär. Som med en engångsblöja. Byta en gång om dagen har jag aldrig hört talas om. Då lär det läcka!

• sina

Hur ofta man byter beror på vilka blöjor man har, hur mycket barnet kissar och hur barnet reagerar.

Periodvis kunde vi byta 12 blöjor om dagen, plus att det kom kiss i pottan/toaletten.

Man kan ha engångsmaterial i - rispapper - för att fånga upp bajset, men man måste inte. Jag tyckte inte att det behövdes (och ville inte spola ner dem på toa)

• Hhumlan

Vi använder blöjor med fickor, mest av märket fuzzy bunz. byter kissblöja var tredje timme kanske. Det är urenkelt med tygblöjor. Luktfritt, bra för miljön, ekokomiskt och åtminstone vår babys hud mår bättre. Vi sköljer blöjorna lite efter användning, lägger dem i en hink och hälle sedan hela hinkinnehållet i tvättmaskinen. Tvättar varje eller varannan dag.

Svar på tråden Tygblöjor? Hur fungerar detta?