• Anonym (?)

Kan jag ta lite mer cocilana än det som är doserat?

Har en fruktansvärd hosta sen ett par dagar tillbaka, så jag inte kan sova. Har kräkts och kissar ner mig lite också. Otroligt jobbigt! Har fått cocilana utskrivet, tog först 5 ml vid 20,30, sen tog jag 5 ml till en halvtimma senare. Känner inte nån förbättring eller ens lite rund om fötterna som hon på apoteket sa. Skulle lätt kunna köra bil. Tänkte om jag kunde ta 10 ml på en gång nu när jag ska gå och sova. Står att man kan ta 3-4 ggr per dag, men har ju bara knappt gått 2 h sen sist.

Nån som vet om jag kan? 

• Svar på tråden Kan jag ta lite mer cocilana än det som är doserat?
  • sär skriven

Skulle inte rekommendera det. Det är ett morfinbaserat läkemedel som ju kan ge lufthunger i för stora doser.

Själv fick jag rekommenderat 5 - 7,5 ml åt gången, tog den högre dosen och ägnade resten av kvällen åt att sitta i soffan med hjärtklappning, yrsel, flåsning och kraftigt illamående innan jag kräktes 2 ggr och somnade. Det enda plusset var att hostan försvann för gott! Vet dock inte om det var värt att må så hemskt.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Anonym

Du bör inte ta mer än rekommenderad dos. Vänta ett tag till.

Du ska aldrig ta mer än dosen som står på.

Är du osäker ring 1177 och få råd av dem som är utbildade.

Försök att dricka mycket och ligg högt med huvudet/överkroppen.

När jag haft det som värst har jag suttit upp och sovit.

Om du lyckas hosta upp slem så spotta ut det.
    Nu är ju det du tagit hostdämpande men på dagen kan man ta Mollipect för att få hjälpt att lösa slemmet.
    Den är även luftrörsvidgande.

• Minnie7

Asch, jag hade lätt provat att ta mer. Du kan ju ta 5 ml till nu till natten eftersom det bara gått 2 H sedan sist. Och imorgon 10 ml åt gången. Jag tog 10 ml på en gång och kände ingenting och eftersom du inte heller verka göra det känns det helt ok.

• Anonym (?)

Känns som det inte är lönt att ringa 1177, dom kommer nog bara säga att jag ska höra med läkaren som skrev ut det. Fick det utskrivet per telefon av en jourssk idag, så har inte träffat läkare. 

Har provat detta sen igår:
    Te med honung, citron och ingefära. 
    Dricka mycket.
    Sitta/ligga med huvudet högt.
    Bisolvon.
    Strepcil.
    Stark sprit.
    Ipren.
    Andas in vatten från spisen. 

Inte allt på samma gång då, men inget hjälper och har varit uppe i princip hela natten :(

Aja kan ju ändå inte sova så väntar väl någon timma och tar en maxdos..

Har ni något mer husmorsknep får ni gärna tipsa mig! 

• sär skriven
    Anonym (?) skrev 2012-09-25 22:56:23 följande:
    Känns som det inte är lönt att ringa 1177, dom kommer nog bara säga att jag ska höra med läkaren som skrev ut det. Fick det utskrivet per telefon av en jourssk idag, så har inte träffat läkare. 

Dricka mycket.
    Bisolvon.
    Strepcil.
    Stark sprit.
    Ipren.

Inte allt på samma gång då, men inget hjälper och har varit uppe i princip hela natten :(

Haha, att kräkas fungerade ju för mig när det var som värst, så stick fingrarna i halsen

Nä skämt åsido. Det är för jävligt att ha sån hosta, hoppas det går över genast och att du får sova gott.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Snultan
    Anonym (?) skrev 2012-09-25 22:45:58 följande:
    Har en fruktansvärd hosta sen ett par dagar tillbaka, så jag inte kan sova. Har kräkts och kissar ner mig lite också. Otroligt jobbigt! Har fått cocilana utskrivet, tog först 5 ml vid 20,30, sen tog jag 5 ml till en halvtimma senare. Känner inte nån förbättring eller ens lite rund om fötterna som hon på apoteket sa. Skulle lätt kunna köra bil. Tänkte om jag kunde ta 10 ml på en gång nu när jag ska gå och sova. Står att man kan ta 3-4 ggr per dag, men har ju bara knappt gått 2 h sen sist.

Nån som vet om jag kan? 
    Om du gör det så får du nog räkna med att må lite dåligt tror jag..

• Anonym
    Minnie7 skrev 2012-09-25 22:54:54 följande:
    Asch, jag hade lätt provat att ta mer. Du kan ju ta 5 ml till nu till natten eftersom det bara gått 2 H sedan sist. Och imorgon 10 ml åt gången. Jag tog 10 ml på en gång och kände ingenting och eftersom du inte heller verka göra det känns det helt ok.
    Så DU personligen står för konsekvenserna om det händer något?

Du vet inte någonting om denna personen eller dess anamnes.

Så jävla puckat.

• Anonym
    Anonym (?) skrev 2012-09-25 22:56:23 följande:

Dricka mycket.
    Bisolvon.
    Strepcil.
    Stark sprit.
    Ipren.

Du får ABSOLUT INTE dricka alkohol ihop med coccilliana.

Det kan ge andningsstopp.

Som sagt, sitt upp.
  • Anonym (?)
    Snultan skrev 2012-09-25 22:58:01 följande:
    Om du gör det så får du nog räkna med att må lite dåligt tror jag..

Hur då dåligt? 
Svar på tråden Kan jag ta lite mer cocilana än det som är doserat?