Tårta till 1 års kalas
Om 3 veckor ca fyller vår son 1 år. Nu vill jag ha tips på vad man kan göra för tårta till dagen. Självklart ska han kunna äta en bit också.
Dela gärna med er utav era recept om ni har några
vill ha många förslag.
Om 3 veckor ca fyller vår son 1 år. Nu vill jag ha tips på vad man kan göra för tårta till dagen. Självklart ska han kunna äta en bit också.
Dela gärna med er utav era recept om ni har några
vill ha många förslag.
Pannkakstårta gjorde jag ;)
På en blogg; www.sandras.se nånting. Hon bloggar på en mama sight. Har inte den korrekta adressen just nu, men därfinns en regnbågstårta som går hem utan tvekan! :)
Min dotter fyller 1 i morgon.
Tänkte försöka mig på en hallon/mangomousse tårta med chokladkräm utanpå ikväll.
Om det nu lyckas... Hon är mjölkallergiker så det blir lite mer pill än den vanliga med köpta marängbottnar m. chokladmusse och tobleronegrädde som jag brukar göra!
Kan lägga upp receptet i morgon om det blir lyckat!
Jag gjorde en glass tårta med bär. Blev väldigt god och gick viktigast utav allt, hem hos min dotter :)
Pannkakstårta ska han allt få dagen han blir 1 år. Sen ska han firas lite i efterskott (några dagar) pga släkt som bor på långt håll osv och då ska jag göra 2 tårtor som även vi vuxna ska kunna äta.
Vi hade en vanlig köpt prinsesstårta.
Vi ska ha ettårskalas för yngsta dottern på lördag. Kommer göra en ganska maffig chokladtårta, men hon kommer få en egen liten muffins med grädde på. Som en egen liten tårta. :)
Jo men jag vill ha en "vuxentårta" typ princess tårta eller något och ingen barntårta.
Tårta köper vi inte, jag gör mina egna eftersom jag är utbildad, blir godast så =)
Gjorde en mango/hallonmousse tårta spacklad med chokladmousse (mycket mousse här!) och täckt med ett marsipanlock.
Den gick hem hos både barnen å de vuxna.
Botten - http://www.mjolkfri.com/visa_recept/25/ <-- efter det här receptet
sen gjorde jag mousserna lite på en höft
Hallon
ca 250 g hallon
2dl Imat (havregrädde)
2 tsk gelantinpulver (bereds enligt förpackning)
ca 1 dl florsocker
vispade ihop och lät stå
lika gjorde jag med mangomoussen, men lite mindre florsocker i den.
Chokladmousse
100 g mjölkfri choklad
2 dl havregrädde
1 msk kaffe
2 tsk gelatinpulver
gjorde en ring runt varje lager på tårtan med chokladmoussen, då den blir lite "stabbigare" än de andra,
och smetade sen över en mousse i varje lager.
Sen på med resterande chokladmousse på och runt tårtan och täckte med marsipan.
SUPERGOD! =)
Jag förstår inte riktigt varför barn och vuxna inte skulle kunna äta samma tårta. Visst har jag också träffat barn som tex inte gillar mörk choklad och bara vill ha tårta med gelegodis på men det beror ju på vad de fått smaka för saker när de är små. En ettåring är ju fortfarande öppen för påverkan. Min son är två år nu och vi har inte gett honom godis än, alltså inte sådant färgglatt man köper i affären, men en liten bit 70% choklad har han fått smaka några gånger då jag hackat den för att använda i bakning och eftersom han inte lärt sig att allt måste smaka jättesött för att vara gott så är han jätteförtjust i mörk choklad och blir jätteglad när han får en liten bit.
Nu till ett tips: till hans tvåårsdag gjorde jag en tårta med hembakt marängbotten och sedan hemgjord chokladglass gjord på 70% mörk choklad och till sist vispgrädde, hemgjorda små maränger och hackad mörk choklad som pynt ovanpå. Den var mycket uppskattad av både de vuxna gästerna, sonen samt hans några år äldre kusiner.