• Cam82

1300 eller 1500 kcal om dagen? Spelar det någon roll?

Jag har egentligen inte bråttom att gå ner i vikt, viktklubb rekommenderar 1300 kcal om dagen för att gå ner ca 1 kg i veckan, men jag mår bättre på 1500 kcal.

Jag går svettig promenad på löpbandet i princip varje dag samt att jag styrketränar ett par ggr i veckan.

Jag har egentligen inte bråttom med viktnedgången, vad tror ni är bäst? Jag kan säkert iof äta 1300 vissa dagar och 1500 vissa dagar.

Jag är 159 cm och väger 64 kg idag.

• Svar på tråden 1300 eller 1500 kcal om dagen? Spelar det någon roll?
  • Winterfell

Tycker absolut inte att du ska ligga under 1500 kcal per dag. Du tränar ju dessutom, om du äter för lite så kommer du knäcka kroppen.

• Sagolina

Har du satt in dina promenader någonstans i kalkylerna då viktklubben rekommenderade 1300kcal?
    Annars får du ju "extra" kalorier genom promenaderna som gör att du kan äta mera och ändå hålla den takt viktklubben rekommenderar!:)

• Flisan79

De dagar du tränar mycket kan du ligga på 1500 och de dagar du inte tränar kanske du bör ligga på 1300 med tanke på vikt och längd borde titt basala behov kanske inte ligga på mer än 1800-1900 kcal. En diff på bara 300 är ju väldigt lite.

Fast som du säger, om du kan ta lång tid på dig så kan du ligga på 1500.

Det jag inte förstår är hur 1300 skulle kunna ge ett kg i veckan? Är träning inräknat då? För att gå ner ett kg i veckan måste du diffa 1000 kcal/dag. Dvs antingen träna för 400 per dag och äta 1300 eller äta ca 900 kcal/dag.

• Lapsang

Gå ner ett kg i veckan låter dumt-det kommer inte hålla i sig lika bra som om man går ner långsamt. Går man ner för snabbt minskar bara ämesosöttningen (kroppen ställer in sig på svält) och du går upp som en tupp så fort dieten är slut.
    Jag skulle satsa på 1 kg per månad snarare.

• Cam82
    Flisan79 skrev 2012-09-26 11:54:03 följande:
    De dagar du tränar mycket kan du ligga på 1500 och de dagar du inte tränar kanske du bör ligga på 1300 med tanke på vikt och längd borde titt basala behov kanske inte ligga på mer än 1800-1900 kcal. En diff på bara 300 är ju väldigt lite.

Fast som du säger, om du kan ta lång tid på dig så kan du ligga på 1500.

Det jag inte förstår är hur 1300 skulle kunna ge ett kg i veckan? Är träning inräknat då? För att gå ner ett kg i veckan måste du diffa 1000 kcal/dag. Dvs antingen träna för 400 per dag och äta 1300 eller äta ca 900 kcal/dag.

Jag styrketränar varannan dag och promenerar 30-45 min rask promenad varje dag, jag vet faktiskt inte hur jag ska göra, de dagar jag inte är hungrig på kvällen kan jag kanske hålla mig till 1300.
  • Cam82
    Lapsang skrev 2012-09-26 12:27:19 följande:
    Gå ner ett kg i veckan låter dumt-det kommer inte hålla i sig lika bra som om man går ner långsamt. Går man ner för snabbt minskar bara ämesosöttningen (kroppen ställer in sig på svält) och du går upp som en tupp så fort dieten är slut.

Viktklubb rekommenderar 0,5 - 1 kg per vecka, skulle de verkligen rekommendera det om det inte var bra?
  • solosss
    Lapsang skrev 2012-09-26 12:27:19 följande:
    Nej, nej... detta så kallade "svältläge" infinner sig efter ca 72 timmar av fasta, och då genom att kroppen minskar på onödiga rörelser och ämnesomsättningen sjunker något, allt som allt ca 200 kcal per dygn. Men det händer inte om man äter mat, och då kan man lätt ligga på 1000 kcal om dagen, eller mindre. 
    När man går ner i vikt minskar behovet av näring, vilket gör att man efter ett visst antal kilon går ner långsammare eller stannar upp helt. En kropp på 100 kilo behöver betydligt mer kcal än en kropp på 40 kilo, för det tar mer energi att hålla igång en stor kropp än en liten. 
    Sen fattar jag inte varför man skulle gå tillbaka till gamla vanor efter en diet, klart man går upp i vikt då! Det handlar inte om hur snabbt man går ner i vikt, utan för att man återgår till ett destruktivt ätbeteende. Se till att från och med nu, resten av livet, äta bra och hälsosamt och skippa fet och näringsfattig mat som man bara går upp i vikt av.   
  • JohnL

Jag antar att du är född 1982? Isåfall så förbränner du med den informationen du uppgett i snitt ca 2000-2100 kcal /dygn (ett BMR på 1416kcal/dygn), jag rekommenderar personligen att lägga sig på ett kaloriunderskott om ca 500 kcal/dygn för att inte göra viktminskningen för extrem. Så du kan gott äta 1500 kcal om dagen.

Ett kilo kroppsfett innehåller ca 7000kcal --> 500kcal/dygn*7=3500kcal/vecka.

Du kommer alltså att gå ner ett halvt kilo per vecka med denna diet och det känns väll rätt lagom!

• Cam82
    JohnL skrev 2012-09-27 19:50:21 följande:
    Jag antar att du är född 1982? Isåfall så förbränner du med den informationen du uppgett i snitt ca 2000-2100 kcal /dygn (ett BMR på 1416kcal/dygn), jag rekommenderar personligen att lägga sig på ett kaloriunderskott om ca 500 kcal/dygn för att inte göra viktminskningen för extrem. Så du kan gott äta 1500 kcal om dagen.

Ett kilo kroppsfett innehåller ca 7000kcal --> 500kcal/dygn*7=3500kcal/vecka.

Du kommer alltså att gå ner ett halvt kilo per vecka med denna diet och det känns väll rätt lagom!

Japp jag är född 82, tack för ditt uttömmande svar, igår åt jag 1300 kcal, men idag kanske jag äter mer, igår tränade jag inget, men det blir nog lite träning idag

Ja jag är nöjd så länge det är minst 0,5 kg per vecka :D

Denna helg ska jag inte godisfrossa tänkte jag, känner mig taggad nu :D
  • hymafr
    Cam82 skrev 2012-09-28 09:10:52 följande:

Japp jag är född 82, tack för ditt uttömmande svar, igår åt jag 1300 kcal, men idag kanske jag äter mer, igår tränade jag inget, men det blir nog lite träning idag

Ja jag är nöjd så länge det är minst 0,5 kg per vecka :D

Denna helg ska jag inte godisfrossa tänkte jag, känner mig taggad nu :D

Om du brukar godisfrossa så kanske du ärligt talat skulle strunta i att räkna kalorier och istället bara undvika godis, kakor, glass, läsk etc?
    Du vill ju gå ner i vikt för att sedan behålla din vikt, eller hur?
    Fundera då över hur du ska klara att äta lagom mycket under de närmaste 10-20 åren, inte bara nu under bantningen.  Kanske räcker det med regelbundna promenader, ett par gånger i veckan på gym, samt mycket grönsaker (minst halva tallriken), för att du också ska kunna unna dig lite gott till helgen? 
    (Glöm inte heller det superenkla knepet att dricka ett stort glas vatten innan varje måltid) 
  • PetraD

Mår du bäst vid 1500 och rör dig en del så tycker jag att du ska satsa på det

• Lapsang

Hm ja jag är ingen expert så jag kan ha fel men jag har hört att det inte bara är vid total fasta som kroppen "ställer in sig på svält"..

Jag gjorde så här: slutade m sötsaker. Åt som vanligt i övrigt. Är iofs inget stort fan av chips etc, så det blev automatiskt inte så mkt sånt. Gick ned 7 kg på 7 mån, var sen nöjd så. Det höll i sig tills jag började m hormonbehandling för att bli gravid. Då gick jag upp igen..

Svar på tråden 1300 eller 1500 kcal om dagen? Spelar det någon roll?