• DexX

förolämpad av att bli kallad HEN???

Jag är en hon och vill därmed bli kallad för hon/henne, och inte bli kallad till nått könslöst namn, för jag har ett kön och de är av den kvinnliga sorten! ;) 

hur ser ni på saken? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-27 07:16
    De här har inte att göra med huruvida jag har missuppfattat hur de egentligen är tänkt att hem ska användas, utan att de faktiskt används helt fel av en ganska stor grupp människor!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden förolämpad av att bli kallad HEN???
  • Fiona M

brukar folk kalla andra hen om de vet könet?
    det verkar konstigt, då har man ju missförstått användandet.

• Thaleya1

Jag skulle känna mig förolämpad. Jag är en Hon, att bli kallad Hon eller han (könlös varelse, oidentiferad person) - Nej tack.

• Winterfell

TS. Du har totalt och fullständigt missförstått hela grejen med hen.

• SilverEmma

Jag har aldrig hört talas om någon som kallar en annan person för "hen" om de vet könet på den de pratar om.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Fiona M
    SilverEmma skrev 2012-09-26 11:50:37 följande:
    Jag har aldrig hört talas om någon som kallar en annan person för "hen" om de vet könet på den de pratar om.
    ännu mer propaganda från henmotståndarna.
  • Sixxty

Skulle någon omtala mig som hen i min närvaro skulle jag nog mest bli förvånad eftersom det är ganska uppenbart vilket kön jag tillhör. Om någon skulle omtala mig som hen i ett sammanhang där mitt kön inte är uppenbart ser jag inget problem i det överhuvudtaget.

• katalysator
    Sixxty skrev 2012-09-26 11:52:56 följande:
    Skulle någon omtala mig som hen i min närvaro skulle jag nog mest bli förvånad eftersom det är ganska uppenbart vilket kön jag tillhör. Om någon skulle omtala mig som hen i ett sammanhang där mitt kön inte är uppenbart ser jag inget problem i det överhuvudtaget.
    Håller med. Jag som jobbar i en mansdominerad bransch blir ofta omnämnd som "han" när folk inte vet mitt kön (t.ex. i mailkonversationer inför något jobb) och inte sjutton blir jag stött av det heller.
  • sharatec
    Fiona M skrev 2012-09-26 11:51:39 följande:
    ännu mer propaganda från henmotståndarna.
    Tror väl att du har rätt, men det skulle kanske kunna vara ett ärligt missförstånd?

Hur som helst, TS: har det här någonsin hänt dig?
  • PumpkinQueen

Jag vill bli kallad för mitt NAMN, och inte "flickan", "kvinnan", "tjejen", "tanten", "personen", "människan" eller "individen". Men jag har insett att det i vissa lägen finns folk som inte vet vad jag heter, och om dessa personer behöver prata om mig kommer de att använda något av dessa ord. Inte för att förolämpa mig eller för att insinuera att jag inte HAR ett namn, utan på grund av att de helt enkelt inte vet vad jag heter.

På samma sätt är det med ordet "hen". Det används om man inte vet (eller vill avslöja) könet på en person. Jag har svårt att förstå varför det skulle vara förolämpande. Ibland vet man ju helt enkelt inte.

• DexX

Ja de hände mig på ica i förrgår! därför jag frågar! :P

Svar på tråden förolämpad av att bli kallad HEN???