• Anonym (TS)

Vilken hjälp har man rätt till när man redan HAR ett barn?

Sekundär barnlöshet alltså.

Har ett barn men syskonet vill inte bli, över 2 års försök nu..

Vad kan man få hjälp med (utan att betala trettiotusentals kronor själv) när man redan har ett barn..?
    Jag syftar på utredningar, åtgärder..all tänkbar info ni har!

Bor i Värmlands län om det har betydelse.

• Svar på tråden Vilken hjälp har man rätt till när man redan HAR ett barn?
  • Charlotte1987

Man har väl rätt att kontakta gyn för utredning efter ett år fastän man har ett barn redan. Jag har ett barn och vi har försökt att skaffa syskon i ett år nu och jag ringde till gyn på sjukhuset och fick ställa mig i kön. Bor också i Värmland.

• Rocktroll

Man kan få en utredning visa landstinget, vi gick till den lokala gynmottagningen men där fick vi verkligen ingen hjälp då det förklarades att vi har "okänd sekundär barnlöshet" och dom satte mig på pergotime som skulle boosta min ägglossning osv. Blev inga barn av det så vi sökte oss privat och det är jag sjukt glad för då vi faktiskt fick den hjälp vi behövde, även om det blev IVF, och nu väntar ett syskon i december Glad hoppas att dom är bättre i värmland men landstinget brukar oftast inte prioritera par som redan har barn sedan innan vad jag hört. I allmänhet.

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • Anonym

Ring ditt sjukhus och fråga! Helst fertilitetsavdelningen direkt om dom har någon sådan nära, annars via vanlig kvinnosjukvård/gynekolog. Tror dom flesta får utredning samt enklare hjälp, däremot får du ingen IVF om du redan har ett barn (oavsett hur du fick det), så kan vara bra att börja spara redan nu om utredningen visar problem som inte går att avhjälpa på andra sätt. Att vissa åtgärder kan vara gratis hjälper lite om felet dom ev hittar inte går att avhjälpa med annat än just IVF, inte heller om man är fortsatt barnlös efter ytterligare år och ex antal mediciner, då brukar dom rekommendera IVF oavsett.

Svar på tråden Vilken hjälp har man rätt till när man redan HAR ett barn?