• Anonym ((undrande))

Aktivitetsersättning under deltidsstuderande.

Hejsan, jag får aktivitetsersättning pga aspergersyndrom och deppressioner  och nu så är jag utled på att leva på bidrag då det inte är mitt mål, mitt mål är att kunna tjäna mina egna pengar och ha ett normalfungerande liv utan försäkringskassan, även om ni är bra att luta sig mot, 

Då jag aldrig gick i gymnasiet så funderar jag nu på att söka till komvux på deltid för att plugga upp gymnasiebetygen..

Min "tant" på försäkringskassan sade att aktivitetsersättningen kvarstår om jag pluggar deltid och ställer upp på deras "aktiviteter" arbetsträning osv (vilket är logiskt och självklart) Men om jag skulle vilja plugga heltid på distans, gäller det samma då lr blir jag av med aktivitetsersättningen?

Jag är nyfiken på hur jag kan göra det bästa för min egna skull då jag är livrädd för att göra om tidigare misstag och falla in i samma beteendemönster som jag gjort innan..

/mvh 

• Svar på tråden Aktivitetsersättning under deltidsstuderande.
  • Försäkringskassan

Hej!

Under tiden du har aktivitetsersättning har du möjlighet att studera om du ansöker om vilande aktivitetsersättning, det betyder att du har kvar din rätt till ersättning utan att få den utbetald.
    I det här fallet och oftast i andra liknande situationer behöver du prata med din personliga handläggare här hos oss. Det allra bästa är om ni två tillsammans kommer överens om hur du skall gå vidare.

Du kan läsa mer om vilande aktivitetsersättning vid studier i vårt faktablad som du hittar lite längre ner på den här sidan: www.forsakringskassan.se/privatpers/broschyrer_och_faktablad/faktablad

Faktabladet heter "Vilande sjukersättning och aktivitetsersättning vid studier".

Hälsningar
    Sigrid, handläggare 

• Anonym ((undrande))

Okej, tack. vet inte om jag direkt fick svar på min fråga, men det är kanske indivduellt. 

• Försäkringskassan

Hej!
    Jag tycker, som min kollega skrev, att du ska ta kontakt med din personliga handläggare. Vi vet inte dina förutsättningar, därför blir svaren individuella.

Hälsningar
    Sune  handläggare

Svar på tråden Aktivitetsersättning under deltidsstuderande.