• Bebbe83

Ensam med nyfödd.. Hur gör man med umgänge med pappan.

Japps min stora fråga till alla er där ute.. Jag ska snart ha liten och bor själv och kommer fortsätta med detta och är inte tillsammans med pappan.. 

Men hur ska man göra med umgänge såhär i början? Man kan ju inte lämna iväg en nyfödd precis.. Tips och råd är hemskt tacksamt för jag vet varken ut eller in... :S

• Svar på tråden Ensam med nyfödd.. Hur gör man med umgänge med pappan.
  • hellokill3r

Normalt sett så är det som gäller att pappan kommer och hälsar på dig och bebisen eller att ni träffas i en park 1-2 timmar i veckan under barnets första månader sedan utökas det i takt med att barnet uppfattar mer och när barnet inte ammas längre så kan pappan få ta barnet på en promenad ensam t.ex, och när barnet börjar bli närmare året så kan han ha barnet över en dag t.ex.

• Litet My

Pappan kommer hem till dig och träffar barnet en stund, gärna så ofta som möjligt. För så små barn brukar korta men täta umgängen vara det som rekomenderas istället för få och långa.

• hannis

Det vanligaste är väl att pappan kommer och umgås med barnet hemma hos mamman eller att mamman och barnet kommer till pappan. Alltså att man umgås alla tre ihop. Ju tätare besök desto bättre. Kan det ske dagligen är det nog optimalt.

Skall du amma dröjer det ju länge innan pappan kan ta med sig barnet hem. Skall du inte amma kan det ske fortare under förutsättning att pappa och barn har knutit an till varandra.

• Bebbe83

OKi. Ja då har jag inte tänkt helt fel iaf. Det som blir konstigt i mina ögon är att pappan tänkt sig att utnyttja pappadagarna vilket han självklart har rätt till men jag har sagt att umgås med honom konstant i tio dagar är ju inget jag kommer att göra. Jag har även sagt till honom att han får välja en veckodag och en helgdag (lördag eller söndag) också får vi bestämma en tidpunkt på 1-2 timmar då dom kan umgås på dagtid. Är dock tråkigt då hans föräldrar självklart också ska träffa barnet och han har hållt allt hemligt.. VArför vetifan det kan man ju undra och inte ens jag har träffat hans föräldrar.. Detta tycker jag blir en sjukt pinsam situation och har ingen aning om hur jag ska lösa det. Kan även tillägga att jag har lite svårt för nytt folk och många på en gång ( soc fobi )

• Bebbe83

Att gå hem till pappan och umgås blir tyvärr uteslutet för mig då han valt att ha två kompisar som inneboende hos sig i en liten 2.a på 66kvm. Förstår inte alls tanken bakom det heller då han vetat om han ska bli pappa sen januari och desutom själv va med och fattade beslutet om att behålla liten.. :S

• Cecese
    Bebbe83 skrev 2012-09-26 15:03:00 följande:
    OKi. Ja då har jag inte tänkt helt fel iaf. Det som blir konstigt i mina ögon är att pappan tänkt sig att utnyttja pappadagarna vilket han självklart har rätt till men jag har sagt att umgås med honom konstant i tio dagar är ju inget jag kommer att göra. Jag har även sagt till honom att han får välja en veckodag och en helgdag (lördag eller söndag) också får vi bestämma en tidpunkt på 1-2 timmar då dom kan umgås på dagtid. Är dock tråkigt då hans föräldrar självklart också ska träffa barnet och han har hållt allt hemligt.. VArför vetifan det kan man ju undra och inte ens jag har träffat hans föräldrar.. Detta tycker jag blir en sjukt pinsam situation och har ingen aning om hur jag ska lösa det. Kan även tillägga att jag har lite svårt för nytt folk och många på en gång ( soc fobi )
    Fast 2 gånger i veckan är för lite, minst varannan dag bör pappan och barnet ha möjlighet att träffas och gärna oftare om det går. 1-2 timmar tycker jag är i minsta laget också även om det funkar, jag skulle hellre se 2-4 timmar per gång om det går. 
  • hellokill3r

Om ni har problem att komma överens så kan ni kontakta familjerätten, de har samarbetssamtal och kan hjälpa er att bestämma detta med umgänge.

• Winterfell
    Bebbe83 skrev 2012-09-26 15:03:00 följande:
    Fast han är ju inte där för att umgås med dig utan sitt barn så att hindra honom från att utnyttja pappadagarna är väl inte så smart?
    Det är ju jätteviktigt att han är med sitt barn så mycket som möjligt. All tid han kan avsätta tillsammans med barnet är ju bara bra! 
  • hellokill3r
    Cecese skrev 2012-09-26 15:05:46 följande:
    Fast 2 gånger i veckan är för lite, minst varannan dag bör pappan och barnet ha möjlighet att träffas och gärna oftare om det går. 1-2 timmar tycker jag är i minsta laget också även om det funkar, jag skulle hellre se 2-4 timmar per gång om det går. 
    Det beror också på vad föräldrarna har för relation till varandra om de klarar att umgås såpass mycket eller ej.
Svar på tråden Ensam med nyfödd.. Hur gör man med umgänge med pappan.