• Anonym (orolig)

Har han smittat henne?

Vi har en dotter på 10 månader. Min man (pappan) är nu pappledig med henne då jag har börjat jobba.

I förrgår fick min man munherpes som han får lite då och då. Idag fick jag reda på att han inte tänkt sig för och ätit från samma sked som dottern när han matat henne (kollat att det inte är för varmt och så). Munsåret sitter i mungipan och han har inte nuddat såret med skeden men eftersom viruset finns även i saliven och kan smitta även via indirekt kontakt, är jag nu jätteoroligRynkar på näsan

Hur stor risk är det att hon blivit smittad tror ni?

• Svar på tråden Har han smittat henne?
  • Anonym

Ganska stor.... men vad gör det egentligen? Det är en så vanlig sjukdom.. och det finns bra salvor som gör att det läker snabbt....

• viseversa
    Anonym skrev 2012-09-26 19:41:18 följande:
    Ganska stor.... men vad gör det egentligen? Det är en så vanlig sjukdom.. och det finns bra salvor som gör att det läker snabbt....
    Haha jag hade tyckt det gjorde massor. jag har det INTE inte min sambo eller våra barn heller. JAG hade blivit upprörd om någon av mina vänner var så tanklösa att dom smittade mina barn med munherpes på ett så banalt sätt som att dela sked eller pussa dom på munnen. Som tur var så tänker dom jag känner längre än så när dom har blåsor..
  • viseversa

Kan man resonera så om alla vanliga sjukdomar? Att säga att det inte gör något om han blir smittad bara för att det är en vanlig sjukdom är ju bara konstigt!

• Anonym (.)

Jag har munherpes och det smittar oftast inte om det inte är sår mot sår, dvs att din mans sår nuddar ett öppet sår på den andra. Så om inte din dotter hade ett sår i munnen är det antagligen inte nån fara!

• Anonym (Sjukvårdskunnig)

Över hälften av befolkningen är bärare av herpesvirus (många utan att veta om det) och majoriteten av dem har smittats av sina egna föräldrar. Det finns en risk att ert barn smittats. Du får hoppas på att hon blir bärare av en latent herpesinfektion (mycket möjligt då många bärare aldrig har skov). Det positiva är att munherpes ger ett visst skydd mot genitalherpes :) vilket hon kommer att uppskatta som vuxen.

• Anonym

Det är ju jättevanligt med munherpes! Det går inte att undvika! De som inte har det i vuxen ålder är troligen immuna. Jag själv har det men min sambo har det inte, vi pussas som vanligt när jag har munsår och han är ändå inte smittad. Om inte ert barn är immun så kommer h*n troligen smittas nån gång under livet ändå.

• chokladochmaränger

Aj. Jag har munherpes och det är typ min värsta farhåga att jag ska smitta mitt framtida barn. Herregud, de gånger jag har utbrott tänker jag inte ens andas på henne. Tror du kan vara ganska lugn dock!

• Anonym
    chokladochmaränger skrev 2012-09-27 23:41:21 följande:
    Aj. Jag har munherpes och det är typ min värsta farhåga att jag ska smitta mitt framtida barn. Herregud, de gånger jag har utbrott tänker jag inte ens andas på henne. Tror du kan vara ganska lugn dock!
    Men smittar det inte mer innan det slår ut?
  • Anonym (Majoriten)

Läggwr mig inte i den moraliska aspekten, säger bara att det var en olycka... Men ja har läst att fler än70% i Sverige har munherpes. Något hon kommit i kontakt med ende senae i livet antagligen... Är det inte bara minsår? Vissa bryter ju aldrig ut och är bara bärare, ska ingen få pussa på barnet eller dela sked esten av livet..?

• chokladochmaränger
    Anonym skrev 2012-09-27 23:46:37 följande:
    Men smittar det inte mer innan det slår ut?
    Det smittar när det är små blåsor ja.
  • Anonym
    chokladochmaränger skrev 2012-09-28 00:07:48 följande:
    Det smittar när det är små blåsor ja.
    Nej jag menar innan blåsorna kommer. Medan det fortfarande sticker eller känns svullet..
  • Anonym
    Anonym (Majoriten) skrev 2012-09-27 23:53:29 följande:
    Läggwr mig inte i den moraliska aspekten, säger bara att det var en olycka... Men ja har läst att fler än70% i Sverige har munherpes. Något hon kommit i kontakt med ende senae i livet antagligen... Är det inte bara minsår? Vissa bryter ju aldrig ut och är bara bärare, ska ingen få pussa på barnet eller dela sked esten av livet..?
    Allvarligt? Jag har 3 barn och varken de eller jag har herpes!
  • morsaigen

Jo, det kanske ni visst har eftersom bara ca 20% av alla bärare också får blåsor!

• Anonym

Det är faktiskt så pass att ca 80% har munherpes, men bara ca 20% av dessa har utbrott, medan resten har det latent. Man smittar som mest när man har blåsorna, men kan smitta även när man inte har blåsor. Det är inte lika vanligt dock. Så man kan egentligen inte säga att man inte har herpes - man kan bara säga att man inte haft något utbrott. Redan i tonåren har 50% fått viruset.

• Anonym

Ts det smittar även utan utbrott. Förr trodde man att varje gång virus blir aktivt var det förknippat med ett utbrott. Nu har forskarna konstaterat att virus är aktivt ett antal dagar per år oavsett om man har symtom eller inte. Detta betyder att trots att man inte har symtom kan virus utsöndras och man kan smitta. Detta gäller oavsett om man vanligtvis brukar ha märkbara utbrott eller ej.

Anonym skrev 2012-09-30 07:20:59 följande:
    Det är faktiskt så pass att ca 80% har munherpes, men bara ca 20% av dessa har utbrott, medan resten har det latent. Man smittar som mest när man har blåsorna, men kan smitta även när man inte har blåsor. Det är inte lika vanligt dock. Så man kan egentligen inte säga att man inte har herpes - man kan bara säga att man inte haft något utbrott. Redan i tonåren har 50% fått viruset.
    Jo det kan man säga för annars skulle man någonsin ha haft ett utbrott....

Många som har herpes (närmare 30% av den sexuellt aktiva befolkningen) men inte känner till att de är bärare av viruset. 80% av de som är bärare av viruset känner inte till det. Om man har symptom finns det dock några typiska kännetecken för herpes. Herpes simplex typ 1 (HSV-1) är det virus som vanligtvis orsakar munherpes, ca 70 procent av den vuxna befolkningen är bärare.

Smittorisken är högst i samband med en primärinfektion då virusmängden är som störst. Därefter kan man räkna med att man utsöndrar virus och att man smittar då man har ett pågående utbrott. Men man utsöndrar även virus då och då trots att man inte har besvär.

För enkelhetens skull kan man säga att man, i snitt, utsöndrar virus ca en dag per månad i snitt av de symptomfria dagarna. Man anser att det kanske rör sig om lite tätare asymtomatisk virusutsöndring om man har täta symtomutbrott medan det kanske bara är några enstaka dagar per år som man utsöndrar virus asymtomatiskt om man har väldigt glesa skov. Däremot finns inget sätt att ta reda på när dessa dagar kommer att inträffa. Det kan alltså vara så att man aldrig någonsin ha haft några besvär men trots det fört smittan vidare.

Svar på tråden Har han smittat henne?