• Anonym

Någon som varit nära att drukna?

Hej! Jag undrar om det finns någon som varit nära på att drunkna? Hur kändes det? Obehagligt? Skönt?

En vän till mig dränkte sig själv och jag kan inte sluta tänka på det, hur var det? led han, gick det fort etc.

• Svar på tråden Någon som varit nära att drukna?
  • Anonym

Det sägs att dte är ett av de värsta sätten att dö på för det tar lite tid...
    Googla på Estonia kanske, den där olyckan -95/96 eller nåt. Har för mig att det var många som var nära att drunkna då men som klarade sig och berättat om det.

• Anonym (Man)

Hej!

Jag har hört att det är ett "skönt" sätt att dö om det är låg vattentemperatur. Kallvatten får kroppen att förlora medvetandet så att drunkningen inte blir svår.

• Anonym

Obehagligt! Man förstår vad som håller på att hända och försöker "klättra" upp igen men det går inte och i mitt fall gick det tack och lov inte så långt att jag tuppade av utan mina kompisar förstod snabbt vad som höll på hända att de hjälpte mig (va 11 och har aldrig simmat sen dess).

• tuzzla

Min son, 4,5 år, höll på att drunkna i våras.
    Han har beskrivit att han var rädd och att det gjorde ont i ögon och näsa/hals.
    Han var också riktigt "tjock" i rösten ungefär ett dygn efteråt.

För vår del slutade det hela lyckligt tack vare storebror på 16 som fick upp honom. Vår hjälte

• Erikssonförfan
    Anonym skrev 2012-09-26 21:23:06 följande:
    Hej! Jag undrar om det finns någon som varit nära på att drunkna? Hur kändes det? Obehagligt? Skönt?

En vän till mig dränkte sig själv och jag kan inte sluta tänka på det, hur var det? led han, gick det fort etc.
    Finns en  populär tortyrmetod som ska illustrera drunkning.

Waterboarding kan utför ganska simpelt du behöver dock hjälp  av en person som utför detta på dig.

kan nog ge en ganska bra insikt hur det upplevs. 
  • Erikssonförfan
    Erikssonförfan skrev 2012-09-26 21:38:58 följande:

Waterboarding kan utför ganska simpelt du behöver dock hjälp  av en person som utför detta på dig.

ah juste. du kan få men för livet om du provar, lungskador, hjärnskador etc. men du kan iallafall läsa om det. och folk som blivit utsatta för det.
  • Anonym (#3)
    Erikssonförfan skrev 2012-09-26 21:38:58 följande:

Usch! Varför skulle man frivilligt vilja uppleva det?
  • pigglet

Kan det upplevas väldigt olika då? Jag såg 2 pojkar som överlevde tsunamin, de var väl kanske i 10-årsåldern. Och de hade upplevt det som väldigt lugnt på något sätt... jag tänkte att de måste ha kunnat vara till stor tröst för de föräldrar som förlorade sina små där.

• Anonym

Jag var nära drunkna som liten 8ca 10år). En kompis satt på mina axlar och så vadade vi långt ut, precis så jag kunde andas. Sedan kom det en båt och gjorde stora vågor och jag kom helt under. Paniken usch mår dåligt än idag när jag tänker på det fast jag är 34 år nu. Kunde inte ta mig någonstans, var inte beredd heller så hade ingen luft sparad. Blev räddad av en man i sista sekund. Fick åka ambulans men allt gick bra. Inget behaglift alls. Fyfan. Har hört att det ska vara skönt efter en stund, om man tar det lugnt (vill dö) och bara andas in och ut vatten innan man tuppar av, men vetesjutton.

• Erikssonförfan
    Anonym (#3) skrev 2012-09-26 21:42:15 följande:
    Usch! Varför skulle man frivilligt vilja uppleva det?
    De flesta vill antagligen inte, är ju inte direkt rekommenderat då det kan skapa en hel del skador.

men vissa saker går inte att förklara med ord utan måste upplevas för att förstå. 
Svar på tråden Någon som varit nära att drukna?