• Anonym (blåbär)

lönesamtal jag = nyanställd vad gäller?

Jag är nyanställd och vi ska snart ha löneförhandling.

1. Eftersom jag nyss löneförhandlade när jag skrev på (innan sommaren) så har jag för mig att chefen sa att det inte blev någon höjning för mig sen när övriga anställda skulle förhandla. Det är bullshit va? (jag har ju nu fått kallelse och vad säger jag om chefen håller fast vid det han sa när jag anställdes?

2. Vi har öppen info om löner på mitt jobb - dvs. den som vill kan fråga löne-personen övrigas löner. Men inför samtalen nu frågade mina närmsta kollegop mig om min lön - oroliga att jag som ny fått mer än dem. En har jag mer än för jag är mer utbildad. En har jobbat i fyra år mer än mig (samma arbetsuppgifter o utbildning) o hon har 700 kr mer än mig i lön. En ytterligare kollega med samma arbetsuppgifter o utb men som jobbat 10 år med detta har ca 1000 kr mer än mig. Utifrån detta vad jag kan säga om det till chefen - borde jag kräva att komma ännu närmre mina kollegor i lön?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden lönesamtal jag = nyanställd vad gäller?
  • MajaVira

Om du anställdes med lön enligt 2012 års lönenivå behöver chefen inte förhandla om din lön nu - kolla vad det står i ditt anställningsavtal.

Det låter väldigt lite att din kollega har bara 1000 kr mer än dig i lön, trots utbildning och 10 års erfarenhet. Så du har nog svårt att motivera varför du ska ha mer redan nu, då du verkat lyckats få en bra ingångslön.

• Erki

De flesta yrken har som så att anställs man det året löneförhandlingen är så får man inte högre lön bara för att alla andra får. Oftast står det i anställningsavtalet att man har tex 2012 års lönenivå.
    Och att du som nyanställd bara ligger 1.000 kr mindre än en som arbetat i 10 år betyder ju att chefen verkligen borde prioritera den som varit anställd längre denna förhandling.

Sen kan man självklart förhandla om sin lön efter provanställningen men då ha starka argument till varför just du bör ha högre lön. Vad är det du tillför företaget som gör att du bör ha samma eller liknande lön som den som varit anställd i 10 år?
    Har du det så är det bara att förhandla på.

• Anonym (blåbär)

Det är lärarbranchen..så det är lite speciellt.

• Erki

Varför är det speciellt med lärarbrabchen?
    Så länge du kan visa att du har bättre utbildning/bättre resultat så kan du be om högre lön. Annars så borde du få den lagstadgade höjningen först nästa år. Som alla andra med kollektivavtal (eller även dom utan)
    Erfarenhet, resultat, engagemang och kunskap borde alltid väga högre

• Anonym (blåbär)

Jag är nöjd med lön och ville bara dubbel-checka att chefen inte dribblat bort mig .

Att jag skrev att det är lite speciellt med läraryrket är för att det så ont om vissa lärare att nyexade - orättvist nog - kan få mer i lön än de som jobbat långe. Orättvist på individnivå - bra för yrket att göra det mer attraktivt för de nya. Men helst ska förstås de erfarna också få högre lön. Men höjningen per år för en lärare totalt sett under trettio år är extremt liten jämfört med andra yrkesgrupper. Så det är faktiskt lite speciellt med det här yrket.

Tack för svaren - då ska jag fortsätta vara hyfsat nöjd. Hade jag fått t.o.m. mer än min erfarna kollega hade dels pressen varit hög och det hade kunnat skapa osämja. Men eftersom ökningen per år är så låg kan det dröja länge innan jag kommer ifatt hon som har typ 700 mer som bara jobbat 4 år mer än mig :-S.

• Anonym

Måste fråga. Skäms Vad har du i lön och i vilken årskurs/ämnen har du?

Svar på tråden lönesamtal jag = nyanställd vad gäller?