2 månaders som krånglar vid matning
Hej. Finns det några proffs där ute som kan hjälpa mig med min amning?
Amningen funkade inte med min dotter pga medicinska problem och har därför inte så mycket erfarenhet av amning. Jag helammar min son som är två månader. Han har varit hungrig och ätit bra sedan första stund. Han låg i kuvös med sipap i några dagar, men de stunder vi hade honom hos oss så åt han jättebra trots att han var mätt och go via sonden.
Han har till skillnad mot sin storasyster alltid varit en gnällig bebis. Han vill inte ligga vaken mer än ett par minuter själv även om man är i samma rum och han har ätit 1-2 gånger per timme sedan han föddes. Han sover bra mellan 19-01 och sedan äter han hela tiden (känns det som) fram till morgonen och hela dagen.
Ungefär varannan gång han äter så är det jättejobbigt eftersom han skriker, får bröstet, suger 4-5 gånger och släpper sedan och skriker. Då funkar inte bröstet längre utan det är bara nappen som får tyst på honom. Efter att ha haft nappen några sekunder spottar han ut den och är ute efter bröstet igen. Så fortsätter det en bra stund tills han äntligen äter ordentligt. Ofta blir han så ledsen att han varken vill ha nappen eller bröstet. Då får man lägga honom mot axeln tills han lugnar sig..
Har fått tips om att bröstet kanske är för fullt, men det kan inte stämma eftersom han beter sig på detta sätt oavsett hur tomt eller fullt det är.. Har även slutat med mjölkprodukter eftersom han har varit så skrikig. Detta har gjort honom mindre gasig, men han krånglar fortfarande under amningen.
Tacksam för svar av er amningsexperter! :)